Zahradnická škola v Mělníce spolupracuje s firmami, studenti se u nich uplatňují

Zahradnická škola v Mělníce při výuce spolupracuje s více než 30 firmami. Absolventi školy se u nich často uplatňují, s nabídkou zaměstnání je nebo školu oslovují i další firmy. Mezi uchazeči o studium je tradičně největší zájem o maturitní obory, konkrétně o specializaci zahradní architektura. Letos škola otevřela nový obor květinový farmář, řekla ředitelka školy Anna Richterová.

„Naši školu si vybírají primárně studenti z menších měst a vesnic, často se zájmem o přírodu a s touhou změnit svět. Základem našeho přístupu k oboru zahradnictví je posilování vztahu k půdě a k jejímu šetrnému využívání nejen v zahradnické produkci. Proto jsme nově otevřeli obor květinový farmář, na který letos nastoupilo šest studentů. Naším cílem je naučit studenty pěstovat květiny v přirozených podmínkách s využitím zásad ekologické produkce, šetrně k životnímu prostředí,“ uvedla ředitelka. Některé květiny se do ČR přepravují přes půl světa, jejich transport pak zanechává velkou uhlíkovou stopu a zatěžuje životní prostředí. Nový trendem ve floristice je však podle Richterové využívání květin rostoucích ve volné půdě, ať už cíleně pěstovaných nebo rostoucích na loukách. „Zájem o vazby z těchto květů začíná mezi zákazníky dynamicky růst. Přednost by tedy mělo dostávat extenzivní pěstování okrasných rostlin na volné půdě, které je k přírodě šetrnější před intenzivním, často méně šetrným zemědělstvím,“ doplnila Richterová.

Mělnická škola má nyní kolem 350 studentů, z toho 200 na středoškolských oborech (maturitních i učňovských) a 150 na vyšší odborné škole, na níž jsou hlavně studenti dálkové formy. V maturitním oboru jsou na výběr čtyři specializace, a to zahradní architektura, floristická tvorba, květinový farmář a vinařství a zpracování zahradnických produktů. Všichni studenti absolvují praxi a specializují se od prvního ročníku studia. Praxe je nejen na školním statku, ale i v odborných firmách. Velkou část odborných praxí mladí zahradníci absolvují na Školním statku Mělník, který patří stejně jako škola pod Středočeský kraj. Hospodaří na 80 hektarech, z toho pečuje o 20 hektarů vinic. Na pěstování révy a produkci vína se podílejí studenti při odborných a individuálních praxích. Pečují též o demonstrační vinici, která je v blízkosti školní budovy. Z hroznů z této vinice pak vyrábějí své vlastní víno, které prezentují při maturitní zkoušce.

Podle ředitelky je možnost uplatnění studentů v zahradnickém oboru široká. Kromě tradičních pracovních pozic mohou absolventi začít samostatně podnikat, najít uplatnění ve státní správě, věnovat se floristické tvorbě, prodeji a podobně. Škola kromě klasické výuky spolupracuje s místním centrem seniorů, městem, základními školami a školkami, pořádá také kurzy pro veřejnost zaměřené na floristiku a péči o dřeviny. Školu také podporuje Ministerstvo zemědělství v rámci projektu zvaného Centra odborné přípravy. Získala tak peníze na pořízení moderních učebních pomůcek a zahradnické techniky a na modernizaci květinářského skleníku a závlahového systému ve školní botanické zahradě.

Původně vinařská škola vznikla v Mělníku před 140 lety, šlo o první instituci tohoto zaměření v Rakousku–Uhersku, která vyučovala v češtině. Dvouletá dvoutřídní škola působila nejdříve v objektu u náměstí Míru. Budova v lokalitě na Polabí, kterou škola využívá dodnes, byla dostavěna v roce 1894. Škola byla zřízena na základě návrhu mělnických zastupitelů a vinařů, kteří měli zájem o kvalifikované síly, v roce 1885 byla spojena s ovocnářskou školou. Prvním ředitelem školy byl Karel Fořt.*

Zdroj: ČTK

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down