31.12.2021 | 07:12
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Vývoz šumivého vína z EU loni klesl o šest procent; poprvé za deset let

Vývoz šumivého vína z Evropské unie do zbytku světa loni klesl přibližně o šest procent na 494 milionů litrů. Je to první pokles za deset let, uvedl dnes evropský statistický úřad Eurostat. Za poklesem jsou hlavně dopady pandemie, kvůli kterým byly delší dobu zavřené restaurace, bary i hotely. Dramatický propad odbytu je znát hlavně u šampaňského, naopak prosecco či cava se prodávaly dobře.

Pandemie covidu-19 nepříznivě ovlivnila prodej vína v celém světě. Rok 2020 je zatím poslední, za který jsou kompletní data k dispozici. Prodej šampaňského, což je nejslavnější značka šumivého vína z Francie, klesl podle objemu o více než 20 procent na 66 milionů litrů. V předchozím roce činil téměř 84 milionů litrů.

Vývoz šumivého vína z EU byl v roce 2019 rekordní a činil 528 milionů litrů. A i když loni klesl, pořád byl téměř dvojnásobný ve srovnání s rokem 2010.

Ze tří hlavních kategorií šumivého vína, které se z unie vyváží, zaznamenalo z hlediska objemu výrazný pokles jen šampaňské. Prosecco, které se vyváží zdaleka nejvíce, si loni vedlo pouze nepatrně hůř. Vyvezlo se ho 205 milionů litrů proti 207 milionům v roce 2019.

Cava, což je šumivé víno ze Španělska, šla zcela proti proudu a její vývoz loni vzrostl o více než deset procent na 58 milionů litrů. Toto víno už má tedy blízko k tomu, aby nahradilo šampaňské na pozici druhého nejvíce vyváženého šumivého vína z EU.

Celkový prodej šampaňského, včetně prodeje v sedmadvacetičlenné EU, loni podle objemu klesl o 18 procent, uvádí ve své výroční zprávě organizace producentů šampaňského CIVC.

Navzdory poklesu prodeje šampaňského se však archivní šampaňské v letošním roce ukázalo jako lukrativní záležitost pro investory. Nákup tohoto vína přinesl vyšší zhodnocení než jakékoliv jiné investice na finančních trzích, počínaje akciemi technologických firem a bitcoinem konče, upozornila agentura Reuters. Například cena archivního vína Salon le Mesnil ročník 2002 na on-line platformách v letošním roce vzrostla o více než 80 procent.

Zdroj: ČTK

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down