28.07.2021 | 12:07
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Stoupá prodej českého chřestu v obchodních řetězcích

Stále více českého chřestu se prodává nikoliv na farmářských trzích, ale v obchodních řetězcích. Například od největšího pěstitele, firmy Český chřest, šlo z jejich letošní 240tunové produkce k zákazníkům skrze řetězce 225 tun. Stojí za tím mimo jiné i pandemie koronaviru, kdy byly zavřené restaurace, naopak lidé více vařili doma, uvedl Jan Charvát z firmy Český chřest. Ministerstvo zemědělství se spolu s obchodníky a potravináři snaží podporovat prodej české zeleniny, 28. 7. ocenilo tři prodejní řetězce jakožto nejlepší prodejce českého chřestu.

Podle ministerských informací se chřest do ČR dostal v 18. století a pěstoval se především na Moravě, nejvíce v Ivančicích. „Český chřest byl dodáván na císařský dvůr ve Vídni, do Německa nebo do Říma. Pěstování chřestu se omezilo v období obou světových válek, kdy bylo nutné zajistit výživu obyvatelstva, především obilovinami. V Ivančicích se konají od roku 1994 Slavnosti chřestu. V 90. letech minulého století Nizozemci obnovili tradici pěstování chřestu na Mělnicku, produkci chřestu následně vyváželi do Evropy," uvedl úřad.

Od roku 2012 pak firmu vlastní čeští majitelé. Podle Charváta byl letos jako každý rok problém se zaměstnanci na sezónní práce. Loni s příchodem pandemie se podle něj ukázalo, že práce na polích pro Čechy není, často přišli pracovat na jediný den. Zahraniční zkušení pracovníci jsou podle něj výkonnější. V současnosti firma dodává hlavně do řetězců, část úrody ale prodá také ve své farmářské prodejně v Hostíně u Vojkovic. „Za pouhé tři roky narostl podíl prodeje českého chřestu z pultů obchodních řetězců z 60 na 90 procent prodaného objemu. Jde přitom o naši ikonickou zeleninu, která se na dlouhá desetiletí z českých polí vytratila. Její návrat je jedním z rostoucí řady příkladů fungující spolupráce zemědělců a obchodních řetězců," řekl novinářům na tiskové konferenci prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza. Spolu s ministerstvem a Potravinářskou komorou ČR chce dále podporovat tuzemské producenty zeleniny a ovoce. Ministerstvo požádalo 13 největších obchodních řetězců ohledně údajů o jejich prodeji chřestu. Jako nejlepší prodejce ocenilo Kaufland, Lidl a Billu.*

Zdroj: ČTK

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down