02.01.2023 | 09:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Na německém trhu loni poprvé klesl podíl biopotravin

Na německém trhu v roce 2022 poprvé klesl podíl biopotravin. Tržby za biopotraviny se do konce října meziročně snížily o 4,1 procenta na 15 miliard eur (364 miliard Kč), uvádí podle agentury DPA Svaz německých farmářů. Nákupní chování německých spotřebitelů mění inflace a některým obchodním řetězcům specializovaným na biopotraviny hrozí podle svazu insolvence.

„Německý trh s bioprodukty se v roce 2022 zmenšil poprvé ve své historii,“ uvádí Svaz německých farmářů. Podle podzimních čísel institutu GfK z průzkumu trhu klesly tržby v bio supermarketech během roku o 10,8 procenta. Specializované prodejny zdravé výživy zaznamenaly pokles dokonce o 37,5 procenta. „Specializované obchody s biopotravinami a farmářské obchody jsou zčásti v existenční krizi,“ říká obchodní analytik Stephan Rüschen z vysoké školy Duale Hochschule Baden-Württemberg (DHBW) v Heilbronnu. Rüschen připomíná, že i ekologicky uvědomělí spotřebitelé kvůli vysoké inflaci výrazně změnili své nákupní chování. „Lidé chtějí i nadále nakupovat a spotřebovávat udržitelně, ale levněji – kvůli snížené kupní síle,“ zdůraznil analytik.

V Německu už museli známí bioprodejci jako Superbiomarkt nebo Reformhaus Bacher kvůli hrozící insolvenci a předlužení hledat záchranu. A řetězec prodejen organických potravin Basic jen před pár dny oznámil reorganizaci. Sektor biopotravin je přitom zvyklý na úspěch. Podle studie DHBW se prodej biopotravin v Německu za posledních 20 let více než zpětinásobil. Tržní podíl bioproduktů vzrostl z 3,7 procenta v roce 2010 na 6,8 procenta v roce 2021. Za koronavirové pandemie růst tržeb dokonce znovu zrychlil. Ekologičtí zemědělci jen stěží dokázali uspokojovat zvýšenou poptávku. Válka na Ukrajině a její důsledky – exploze cen energií a dramatický nárůst cen potravin – ale dramaticky změnily nákupní chování v neprospěch specializovaných prodejců. „Lidé dávají i v případě bioproduktů přednost těm levnějším a místo do specializovaných obchodů za nimi chodí častěji do normálních supermarketů a hlavně do diskontů,“ popisuje Rüschen.*

Zdroj: ČTK

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down