Po tříleté pauze se mohli návštěvníci IPM ESSEN, předního mezinárodního veletrhu zahradnictví, od 24. do 27. ledna inspirovat současnými trendy zeleného sektoru. Středobodem zájmu byly rostliny odolné současným klimatickým podmínkám a obnovitelné zdroje pro jejich pěstování. Vystavovatelé na veletrhu představili nové kultivary rostlin, inovativní pěstební technologie, nespočet zahradních prvků a nové trendy ve floristice.
„Radost z toho, že se IPM ESSEN konečně může znovu konat, byla cítit v každé hale a na každém stánku,“ shrnul Oliver P. Kuhrt, generální ředitel výstaviště Messe Essen. Zavítalo sem více než 40 000 odborných návštěvníků z více než stovky zemí. Veletrh IPM ESSEN je jedinečnou platformou pro výměnu informací a současně místem pro sjednání obchodní spolupráce. Nabídka produktů a zahradních a floristických trendů byla široká: 1330 firem ze 46 zemí představilo mimo jiné nejrůznější rostliny odolné vůči současnému klimatu, obaly šetrné k životnímu prostředí a alternativy rašeliny.
„Význam IPM ESSEN pro globální zelený průmysl zůstává vysoký i po pandemii koronaviru. Mezinárodnost odborného publika se blíží úrovni roku 2020. S ohledem na dynamickou situaci na trhu posledních let a cestovní omezení, která jsou stále patrná, je to skvělý výsledek,“ uvedl Kuhrt. Podíl odborných návštěvníků ze zahraničí činil 33 procent (v roce 2020 to bylo 40 %). Podíl vystavujících firem ze zahraničí byl s 66 procenty dokonce o čtyři procentní body vyšší než v roce 2020. Eva Kähler-Theuerkauf, prezidentka Zahradnického svazu Severního Porýní-Vestfálska a předsedkyně poradního sboru IPM, dodala: „IPM ESSEN 2023 slavil jednoznačný úspěch. Bylo milé znovu se setkat v naší zahradnické rodině. Veletrh se setkal s velkým zájmem i v mezinárodním měřítku. Ten, kdo tam nebyl ani jako vystavovatel, ani jako návštěvník, rozhodně o hodně přišel.“
V pořadí již 39. mezinárodní veletrh v Essenu se opět ukázal jako vysoce profilovaná platforma pro zahradní objednávky: přibližně 30 procent návštěvníků zadalo objednávky přímo a více než dvě třetiny plánují uzavřít obchody po veletrhu na základě získaných kontaktů a obdržených informací. Ve všech halách bylo možné živě zažít, o čem je zahradnické podnikání – ať už jde o nové technologie, nové odrůdy nebo nové podnikatelské nápady. Příchozí mohli zažít čtyři velmi intenzivní veletržní dny.
Udržitelná produkce hraje v zahradnictví stále důležitější roli, tedy odpovědné využívání energie, vody, hnojiv, substrátů a přípravků na ochranu rostlin. Na veletrhu si mohli návštěvníci prohlédnout různé start-upy prezentující projekty a řešení v tomto ohledu jak v novém Inovačním centru zahradní techniky, tak na stánku Mladých inovativních firem. Představen byl například biouhel akumulující CO2 vyrobený z biomasy pomáhající šetřit vodu a současně uvolňující živiny. Na poli výrobců květináčů dominoval recyklovaný plast a kompostovatelné materiály. K vidění byla také chytrá transportní a logistická řešení a také software.
U rostlin je v současné době žádoucí vysazovat takové druhy, kteří si poradí se suchem, horkem i prudkým deštěm. První den veletrhu byly oceněny nejlepší nové odrůdy rostlin v rámci IPM novelty showcase. V kategorii Jarně kvetoucí rostlina zvítězila Primula polyantha Pollyanna, v kategorii Kvetoucí pokojová rostlina vyhrála Anthurium andreanum Anthfysan, v kategorii Zelená pokojová rostlina získal zlatou kultivar Philodendron erubescens Pink Bikini®, v kategorii Dřevina vyhrála nová odrůda Acer campestre Street Pillar, v kategorii Nádobová rostlina získala zlatou Mangave Mad about Mangave® Blazing Saddles a v kategorii Řezaná květina Chamelaucium Ever Flowering Wax. Cenu diváků získala nová hybridní odrůda Erysium RYSI TM Winter Spirit.
Jednou z možností k objevení inovativních prodejních konceptů bylo IPM Discovery Center a další vhledy o marketingu a poskytl Speakers' Corner s tématy zahrnujícími marketing zeleného průmyslu a možnou propagaci na sociálních sítích. Letošní veletrh IPM propagovalo mnoho influencerů a podcasterů, kteří informovali o předním světovém veletrhu. Během jeho konání dosáhl instagramový kanál veletrhu 34procentního nárůstu a kanál LinkedIn 16procentního.*