Projekt Florenc 21 se posouvá o krok blíž k realizaci. Mezinárodní porota vybrala čtyři architektonické týmy pro každý z bloků, které navrhnou finální podobu nové městské čtvrti u Masarykova nádraží. Architektonické soutěže nyní vstupují do druhé fáze. Finalisté svá řešení představí na podzim 2025, kdy budou vyhlášeny vítězné návrhy.
Florenc 21 vzniká jako součást dlouhodobé transformace brownfieldu v centrální části města. Nová čtvrť bude určena především pro bydlení, doplněná o obchody, kanceláře, veřejné služby a bezpečný veřejný prostor. Významně také propojí Karlín s historickým centrem Prahy.
Zastupitelé města schválili znění plánovací smlouvy s investorem i změnu územního plánu, která výstavbu umožňuje. Projekt připravuje Penta Real Estate ve spolupráci s hlavním městem Prahou, IPR Praha a městskými částmi Praha 1 a Praha 8.
Mezinárodní výběr finalistů: české i světové špičky
Do soutěží se přihlásilo 157 týmů z 33 zemí. Po výběru poroty postoupilo 16 finalistů (4 pro každý blok). Mezi nimi nechybí:
- Chybík+Kryštof,
- Pavel Hnilička Architects+Planners,
- A69-architekti,
- francouzské studio LAN (Local Architecture Network),
- berlínské studio Barkow Leibinger.
Porotu tvoří odborníci z Česka i ze zahraničí, např. Kees Christiaanse (KCAP), Gilma Theodora Gylytė (DO ARCHITECTS), DaeWha Kang, Maria Alessandra Segantini (C+S Architects) nebo Štěpán Valouch (ov-a).
Městská smlouva přináší veřejné investice a vybavenost
Florenc je jedním z prvních území, kde byla ve velkém měřítku použita plánovací smlouva – nový nástroj legislativy z roku 2024. Ta jasně vymezuje závazky investora vůči městu:
- investice ve výši 300 milionů Kč,
- vznik školky pro 100 dětí,
- studie lávky pro pěší mezi Florencí a Žižkovem,
- financování parkových úprav, veřejných prostor, uměleckých děl,
- poliklinika v sousedství nové čtvrti,
- respekt k připravovanému železničnímu Novému spojení II.
Doprava, veřejný prostor a nové bloky
Území Florence je dopravně náročné – významně ho ovlivňuje severojižní magistrála. Nový návrh bude usilovat o polidštění dopravní struktury, například snesením magistrály na úroveň terénu v oblasti Těšnova.
Nové městské bloky vznikají jako pestrá, ale soudržná struktura, která má žít ráno i večer. Předcházející urbanistická soutěž z roku 2021 stanovila základní uspořádání – uliční síť, výškové hladiny i veřejná prostranství.
Co bude dál?
- Léto 2025: práce finalistů na návrzích
- Podzim 2025: prezentace návrhů a výběr vítězů
- Následující roky: projektová příprava a výstavba nové čtvrti
Transformace Florence se tak stává modelovým příkladem koordinovaného městského rozvoje, v němž spolupracují město, investoři a veřejnost.
Zdroj: IPR Praha*
Úvodní foto: Nezávislí a závislí členové poroty – Florenc21: Etapa Západ, foto: Lukáš Bíba, zdroj: ONplan, 2025