Dopady politických rozhodnutí na venkov – zkušenosti zemí OECD
V červnu zveřejnila OECD dokument, který se věnuje problematice dopadů politických opatření na venkovské regiony. Politiky jsou často koncipovány jako "univerzální pro všechny", a proto mnohdy nezohledňují situaci venkova. Dokument představuje podpůrný nástroj pro posílení soudržnosti politik ve venkovském prostoru a omezení jejich nezamýšlených negativních důsledků.
Nezohlednění specifických charakteristik venkovských oblastí v posledních letech přispělo v některých členských zemích OECD k výrazně negativní reakci na politiky. Například v Nizozemsku vládou doporučené snížení emisí dusíku, které mělo chránit více než 150 přírodních rezervací v zemi, v důsledku zvýšilo napětí mezi obyvateli měst a venkova. Podobně navrhované zvýšení daně z nafty a benzínu ve Francii vyvolalo zvýšené sociální napětí, kdy se venkovské komunity (jako více závislé na dojíždění) postavily proti tomuto kroku, který by pro ně znamenal neúměrnou zátěž.
Analýzy stále více ukazují, že široké národní politiky (zejm. v oblasti zdravotní péče, vzdělávání, infrastruktury a životního prostředí) mají větší dopad na venkov než politiky, které jsou na venkovské oblasti explicitně zaměřené. Výsledkem je větší regionální polarizace a ekonomická marginalizace mnoha venkovských regionů. Ty jsou přitom v zemích OECD domovem 25 % obyvatel, nachází se v nich převážná většina půdy, vody a dalších přírodních zdrojů, hrají klíčovou úlohu v produkci potravin a environmentálních službách a jsou nedílnou součástí hospodářství.
Zohlednění venkova je zásadní
Zohledňování problematiky venkova ve všech politikách proto nabývá na významu. Příkladem může být mechanismus posuzování dopadu klíčových legislativních iniciativ EU na venkov formulovaný Evropskou komisí, která vyzvala členské státy, aby rovněž zvážily zavedení podobného mechanismu na národní, regionální a místní úrovni. Podobně v roce 2022 založilo USDA síť venkovských partnerů pro dosažení dohody o zlepšení přístupu zdrojům/službám ve venkovských oblastech. Aplikace obdobných mechanismů probíhá také v Německu, Finsku, Kanadě nebo Velké Británii.
Vlastní realizace integrovaného přístupu k rozvoji venkova, kdy všechny resorty koordinují své politiky a iniciativy, je však poměrně náročná. OECD proto nabízí širokému spektru aktérů, kterých se problematika dotýká, nástroj („rural proofing“) k jeho realizaci doplněný o souhrn zkušeností s obdobnými účinnými mechanismy z několika členských zemí.
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!