Podobně jako obchodníci ze všech jiných odvětví, i producenti a prodejci okrasných dřevin chtějí uplatnit své produkty na trhu a získat co nejvíce spokojených zákazníků. Jeden z nástrojů zahradnického marketingu, program Rostlina měsíce, jistě netřeba pravidelným čtenářům časopisu Zahradnictví představovat. Pojďme si však podrobněji představit činnost a cíle nizozemské organizace Plant Publicity Holland, která za ním stojí.
Plant Publicity Holland (PPH) založili již v roce 1952 nizozemští školkaři a prodejci rostlin. Organizace, jejíž zázemí se nachází ve městě Boskoop na západě Holandska, je od té doby reprezentuje do současnosti ve všech komerčních aktivitách a pomáhá propagovat školkařské výpěstky mezi širokou veřejností. Její činnost je financována převážně z příspěvků těch, pro než pracuje. Nově jsou využívány také prostředky z fondů Evropské unie – v roce 2005 byl na základě nařízení Evropské komise č. 1071/2005 zřízen evropský fond pro podporu reklamy v zahradnictví (Europian
promotional Fund for Horticulture).
Průzkum trhu je nezbytností
Aktivity PPH lze rozdělit do tří základních oblastí – organizování výstav, marketing pro spotřební trh a propagace využití školkařských výpěstků jako veřejné zeleně v obcích. Všechny tyto činnosti jsou zaměřeny zejména na evropský trh, který je také největším odbytištěm nizozemské produkce (příjemcem přibližně 80% této produkce je Evropská unie). Kromě nejstaršího kontinentu jsou objektem zájmu propagace nizozemských výpěstků Spojené státy, Kanada a Japonsko. Při svých aktivitách v zahraničí PPH spolupracuje s místními firmami a PR agenturami, které ji v každé zemi reprezentují ve vztahu k médiím a obchodníkům. V České republice je jejím spolupracovníkem sdružení HORTIservis.cz. Aktivity PPH probíhají na území ČR od roku 1992. Nejvíce se zapsala do povědomí české zahradnické veřejnosti v souvislosti s Jihlavským projektem veřejné zeleně v 90. letech a několika semináři na téma veřejné zeleně. Dvakrát ročně rozesílá bezplatně pracovníkům v oblasti veřejné zeleně a školkařům českou mutaci svého věstníku Up to date.
Důležitou a nedílnou součástí aktivit PPH je neustálá iniciace marketingových průzkumů trhu a kvality. Ty jsou samozřejmě nezbytným podkladem pro expanzi do dalších zemí. Nyní jsou prováděny nové výzkumy v Rusku.
Organizace vlastní práva k velkému množství fotografií a podílí se na provozu rozsáhlé obrázkové databáze rostlin PlantScope (www.plantscope.nl) čítající více než 10 000 položek. Fotografie jsou určeny k použití pro pěstitele, obchodníky i zástupce médií, kteří mají zájem využít je ve svých propagačních materiálech či časopisech.
Vlastní pěstební plochy a skleník, to je další deviza společnosti. Jejich prostřednictvím sami naplňují jeden ze svých sloganů Zeleň je život a jsou schopni zákazníkovi dodat pěkné produkty po celý rok. Specialitou je pěstování azalek a jarních kvetoucích keřů, které jsou každoročně v květu převáženy do Říma, aby mohly jako výzdoba "asistovat" papeži při jeho velikonočním projevu. Kromě PPH se na výzdobě Svatopetrského náměstí se podílí celá skupina nizozemských pěstitelů a dodavatelů květin včetně Holandské květinářské kanceláře.
Plantarium a Entente Florale
Zelené město, Entente Florale…To vše jsou pojmy známé ve většině evropských zemí. I za nimi se skrývají aktivity PPH. Hlavním cílem je dostat zelené rostliny a stromy do lidských sídel. Podpora prodeje školkařských výpěstků a jejich využití ve veřejné zeleni spočívá v cíleném informování evropských obcí o hodnotě stromů a veřejné zeleně vůbec. Děje se tak prostřednictvím informačních brožur doporučujících rostliny do konkrétních oblastí, seminářů pro obchodníky, pěstitele a zejména zástupce obcí, protože ti většinou nemívají vzdělání v tomto oboru, ale nakonec o rozpočtu na veřejnou zeleň rozhodují. A na jaké výhody zeleně PPH upozorňuje? Je to především pozitivní vliv na životní prostředí i jeho znečištění, zejména jemným prachem, potažmo vliv na zdraví občanů a jejich duševní pohodu. Přehlédnout nelze ani přínos ekonomický – pěkné prostředí v obci zvyšuje cenu bydlení.
Dalším, mezi evropskými školkaři známým pojmem je veletrh Plantarium. I na jeho organizaci se PPH podílí. Kromě toho PPH zajišťuje i účast nizozemských pěstitelů na dalších mezinárodních výstavách a veletrzích, například v současné době narůstá zájem o akce v Rusku či Polsku, a dává jim k dispozici vlastní plochy a skleníky – mohou je využívat k přípravě svých exponátů, chystají–li se vystavovat v zámořských státech. Nedílnou součástí takové pomoci je i poradenství a organizování seminářů pro pěstitele a prodejce rostlin.
Nejznámější kampaní směřující ke spotřebitelskému trhu je program, který se v České republice jmenuje Rostlina měsíce. Základní myšlenkou kampaně je každý měsíc upozornit zákazníka na okrasné zahradnictví a jeho produkty. V uplynulých letech byly cíleně propagovány jednotlivé rostliny, v současnosti jsou to spíše tématické celky. Podrobné informace o tomto programu a jeho novinkách pro rok 2006 byly zveřejněny v čísle 1/2006 časopisu Zahradnictví.
Co dodat závěrem? Snad jen tolik, že relativně nevelký pracovní kolektiv Plant Publicity Holland je ve svém počínání úspěšný. Nizozemské produkty se dobře prodávají na zahraničních trzích a sám papež ve svém velikonočním projevu každý rok této malé evropské zemi za její květiny děkuje.