09.03.2006 | 10:03
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Budoucí vývoj zelinářství

Zelinářství u nás se v posledních letech potýká s vážnými existencionálními problémy. Důvodů je mnoho a daří se je řešit ne vždy dostatečně rychlou a uspokojivou cestou. Avšak ani v zemích s vyspělým a dobře organizovaným zelinářstvím, jakou je třeba Severní Porýní – Vestfálsko, nemají na růžích ustláno. Proto se snaží o nalezení východisek, která by mohla pěstitelům zajistit přiměřenou existenci.

Receptů je nabízeno spousta, a čím více se týkají vzdálenější budoucnosti, tím jsou odvážnější. Mezi doporučované strategie v první řadě patří minimalizace výrobních nákladů úzkou specializací. Podnik by měl také profitovat poskytováním zvláštních služeb, zlepšením kvality svých produktů a rozšířenou nabídkou sortimentu, čímž se může odlišit od konkurence, získat tak určitý segment trhu a ovládnout zvláštní odbytové kanály. Malým podnikům se doporučuje vycházet vstříc přání zákazníků v uspokojování jejich speciálních požadavků.
Podle existujících prognóz v dohledné budoucnosti v SRN téměř zcela vymizí velkoobchodníci se zeleninou, úplně se změní i tok zboží a způsob jeho transportu. Ačkoliv v tomto směru neexistuje shoda, lze prý během příštích deseti patnácti let očekávat, že dvě třetiny spotřebitelů nebudou nakupovat zeleninu v maloobchodních sítích, ale prostřednictvím internetu s následnou přímou dodávkou do domu.
Nesporně naroste podíl spotřeby chlazených zeleninových salátů a hotových jídel. Již dnes existuje v SRN na 1200 velkokuchyní nabízejících více jak 500 jídel denně. Domovy důchodců, školy a nemocnice budou patřit mezi stabilní spotřebitele zeleniny. Zelinářství se může na tomto jednoznačném rozvoji podílet nabídkou chlazené a balené zeleniny. Ani drobní pěstitelé, dominující na místních trzích, nemusí být bez šance. Pro tuto skupinu pěstitelů je důležité využíváni nových informačních systému a logistiky ke snížení nákladů na nezbytnou reklamu za účelem získání zákazníka.
Po celá desetiletí jsou pěstitelům doporučována opatření, jež mají posílit jejich konkurenceschopnost zlepšením struktury podniku, organizace práce a racionalizací směřující k výraznému snížení výrobních nákladů, zlepšení kvality produktů a jejich odpovídající tržní úpravou. Tato opatření, jakkoliv se zdají tradiční a samozřejmá, nejsou zdaleka naplňována. K tomu ale dnes s plnou naléhavostí patří neustálá ochota a připravenost ke změnám, odpovídajícím skutečným potřebám trhu. Nerespektování tohoto prvořadého požadavku musí každý podnik dříve či později přivést do krize.

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down