Netradiční výuka v lese

„Pokud se s námi děti vracejí unavené a špinavé, jsou většinou nejspokojenější,“ říká lesní pedagog z Vojenských lesů a statků ČR, s. p. (VLS). Bezmála 12 tisíc dětí zažilo v minulém roce netradiční výuku, místo matematiky nebo češtiny je čekala nauka o lese v lese. VLS už od roku 2015 systematicky pracují s dětmi a veřejností. „A zájem o lesní pedagogiku VLS neustále stoupá,“ potvrzuje lesní pedagog Jan Kobr z divize VLS Mimoň.

Škola hrou, přesně podle pravidla J. A. Komenského se snaží lesní pedagogové z Vojenských lesů a statků přiblížit především dětem, ale i starším, jak funguje lesní ekosystém, jak se hospodaří či co les lidem přináší. „Zájem o lesní pedagogiku VLS neustále stoupá. Nejčastěji jsou našimi „klienty“ žáci prvního stupně základních škol, dále mateřské školy a pak druhý stupeň ZŠ. Spolupracujeme také se speciálními školami, zájmovými sdruženími a domovy seniorů,“ přiblížil Jan Kobr z VLS.

Lesní pedagogika

Aktivity lesní pedagogiky probíhají jak ve třídách, tak i venku. „Prioritně se však snažíme o výuku venku v lese. Jen v zimním období nebo pokud počasí nedovolí (silné deště, vítr), volíme vnitřní variantu. Nic si děti nezapamatují lépe než to, co mají spojeno se zážitkem,“ popsal mluvčí Vojenských lesů a statků Petr Toman. S tím souhlasí i lesní pedagog Jan Kobr. „Můžeme dětem vyprávět, jak roste les, co všechno proto lesník musí udělat, ale když si to samy pomocí hry vyzkouší, a navíc někde v lese, kde vnímají i vůně, zvuky, mohou si na stromy či jehličí sáhnout, je to určitě nejlepší forma učení,“ vysvětluje Jan Kobr. Nejvíce děti baví témata spojená s lesní zvěří. Patří mezi ně pozorování dalekohledem, stopování či zajímavosti o životě zvěře. Oblíbené jsou i obyčejné nástroje lesníka, jako průměrka, pásmo nebo tabulky. „Vždy záleží na konkrétním lesním pedagogovi, místu, kde se pohybuje, pomůckách, které používá. Pokud se s námi děti vracejí unavené a špinavé, jsou většinou nejspokojenější. Jejich učitelky už méně,“ uvádí Jan Kobr s úsměvem. Podle něj je dnešním trendem vyšší zájem u předškoláků a také větší znalosti ekologie než v minulých letech. Velký zájem a zaujetí vydrží po celou přednášku, a to i přesto, že pedagogové moderní technologie skoro nepoužívají. „Obecně mohu říct, že drtivá většina našich venkovních aktivit s použitím mobilu nepočítá. Mobil občas využíváme při pouštění zvuků zvěře nebo ptáků. Při některých akcích využíváme aplikaci VLS AR nebo další pomůcky s QR kódy,“ dodal na závěr Jan Kobr.

Zdroj: VLS

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down