Francouzským výrobcům lihovin klesá třetím rokem prodej na domácím trhu. Dnes to uvedl Svaz francouzských výrobců lihovin (FFS). Na vině je inflace a nižší obliba alkoholu v zemi. Objem prodeje v maloobchodě se loni meziročně snížil o 4,3 procenta na 251 milionů litrů. V prvních měsících letošního roku klesl o dalších pět procent. Od roku 2020 se objem prodeje snížil o 9,6 procenta.
Menší spotřeba lihovin
V pohostinství se objem spotřeby lihovin loni snížil o dvě procenta. A to poté, co zpočátku po pandemii covidu-19 a znovuotevření hospod a restaurací spotřeba stoupla. Zákazníci se snažili omezit výdaje kvůli rostoucím cenám a méně často chodili do společnosti, uvedl svaz. Existují však dvě výjimky: nápojů Spritz, které jsou nyní trendy, se prodalo o 17,2 procenta více a bezinkového likéru dokonce o 39 procent více.
Spotřeba alkoholu ve Francii klesá dlouhodobě. Kromě inflace trpí odvětví výroby lihovin také dlouhodobým poklesem spotřeby alkoholu. Klišé o Francouzích, kteří mají vždy na dosah sklenku vína nebo aperitiv, už dlouho neplatí, napsala agentura DPA. Spotřeba alkoholu za posledních 60 let podle sdružení klesla o 60 procent. Zatímco v roce 2000 ještě 21,5 procenta lidí uvádělo, že pije alkohol každý den, v roce 2021 podíl takových lidí klesl na osm procent.
Starosti působí firmám v odvětví i vývoz. Jeho objem se loni snížil o 13,2 procenta a hodnota o 12,2 procenta. Nadprůměrně silně klesl vývoz koňaku (o 21,1 procenta), vodky (o 21,6 procenta) a likérů (o 17,2 procenta). Francouzský svaz si stěžuje, že důsledky inflace v zemích, kam vyváží, umocňuje hrozba obchodních konfliktů se Spojenými státy a s Čínou.
Zdroj: ČTK