Nový pohled na způsob hospodaření v zemědělské krajině, obnovování drobných krajinných prvků, boj proti erozi, suchu a klimatickým změnám, omezování chemických přípravků – to jsou všechno témata, která v posledních letech rezonují veřejným prostorem.
Z hlasů jednotlivců se postupně stalo volání a potřeba širokých skupin obyvatel, která spustila reálné činy. Obnovování polních cest, remízků a výsadba tisíců kusů dřevin, v jejichž čele mnohde stojí právě ovocné stromy – to je výsledek dlouhodobé aktivity několika jednotlivců, která se v posledních letech změnila v nadšené sázení stromů širokými komunitami lidí a je příslibem, že jdeme správným směrem. Nelze již pochybovat, že jsme se odrazili ode dna. Aby toto dílo bylo zdárně dokončeno, čeká nás však ještě mnoho práce.
Právě ovocné stromy byly prvkem, na který velmi citelně dopadl proces změny naší krajiny v posledních 75 letech. Slovo proces zde hraje důležitou roli, neboť ani přes prvotní, mnohde divokou, vlnu kolektivizace ovocné stromy z krajiny nezmizely ze dne na den, ale šlo o postupný vývoj a trend, který se zarazil teprve před několika lety.
Likvidace hraničních výsadeb
Během 50. let se nejdříve začaly likvidovat stromy, jež plnily funkci pomyslné hranice mezi poli původních soukromých vlastníků. Snaha o maximální využití plochy k produkci polních plodin tento proces urychlila, i když dnes víme, že se mnohdy jednalo o krátkozraká rozhodnutí. Situace s rolí ovocných stromů okolo větších silnic však byla ještě po značnou dobu zcela odlišná. Je nutno si uvědomit, že ve zmiňované době se v našem intenzivním ovocnářství teprve pozvolna přecházelo od produkčních polních sadů tvořených vysokými ovocnými stromy k tzv. plantážovému stylu pěstování ovocných stromů ve tvarech zákrsků. V této době tak stále tvořily silniční aleje a stromořadí zásadní podíl na zásobení trhu ovocem a byla jim také věnována náležitá péče. Zhruba od 70. let však ustávala také výsadba ovocných stromů kolem cest.
Celý text článku naleznete v tištěné verzi časopisu Zahradnictví č. 1/2024.
Text a foto Ing. Tony Skřipčák