Mezinárodní veletrh ovoce a zeleniny Fruit Logistica, pořádaný začátkem února na berlínském výstavišti, se stal místem celosvětového setkání producentů, obchodníků a zpracovatelů těchto komodit. Nechyběli zde ani výrobci strojů a zařízení na skladování, zpracování a distribuci ovoce a zeleniny. Pro návštěvníky veletrhu, zde kromě pestré nabídky produktů z celého světa, byl připraven i bohatý doprovodný program.
Veletrh Fruit Logistica se řadí, svým počtem vystavovatelů a návštěvníků,
k předním světovým akcím tohoto druhu. Letošního, sedmnáctého ročníku se zúčastnilo přes 2200 vystavovatelů z 80 zemí. Největší zastoupení zde mají především evropské země, jakými je Itálie, Španělsko, Německo, Francie a Nizozemí. Mezi státy, které se na letošním ročníku prezentovaly poprvé se řadí například Chorvatsko, Gambie nebo Uzbekistánu. Třídenní veletrh navštívilo přes 50 000 návštěvníků z řad odborné veřejnosti ze 125 zemí, což ho řadí mezi nejprestižnější akce tohoto druhu ve světě. Se zvýšením počtem vystavovatelů i návštěvníků se letos rozrostla i výstavní plocha o 9000 m2. V dvaceti pěti halách, o celkové výstavní ploše 88 000 m2, se návštěvníkům veletrhu prezentovala zelenina a ovoce v nejrůznějších podobách – jako čerstvý nebo konzervovaný produkt. Své místo zde samozřejmě měli i přední světový výrobci a prodejci strojů a zařízení na zpracování zemědělských výpěstků. Nechyběly zde ani významné logistické společnosti, prostřednictvím kterých se produkty dostanou od producenta ke konečnému zákazníkovy.
Chile – světový exportér potravin
Partnerskou zemí letošního veletrhu Fruit Logistica bylo vybráno Chile, které se účastní akce již šestým rokem. Z dvaceti vystavujících společnosti v roce 2005 se jejich počet v loňském roce z dvojnásobil a letos přijelo do Berlína prezentovat své produkty a služby přes sto společností.
Chile si svojí důmyslnou strategií čím dál tím více upevňuje svoji roly coby světového exportéra potravin. Rychlým a efektivním zaváděním nejnovějších poznatků z oblasti biotechniky, telekomunikace, informatiky a nanotechnologie do výroby, se brzy zařadí mezi první desítku zemní vyvážející potraviny. V loňském roce se ze země vyvezly potraviny v celkové hodnotě 12,3 bilionu amerických dolarů. Rozšířením svého sortimentu a expandováním na nové světové trhy země předpokládá, že příští rok přesáhne částka hranici 15 bilionů.
Chile drží světové prvenství především v exportu stolního vína a švestek, na druhé příčce je avokádo s kiwi, následují meruňky a maliny. Nejvíce čerstvého ovoce je vyváženo do USA a Evropy (70 %), dále pak do zemí Latinské Ameriky, Asie a Středního východu.
Bilance sklizní v EU
Z celosvětové produkce 800 milionů tun zeleniny a 630 milionů tun ovoce je 6 % prodáváno na světových trzích. Mezi hlavní dovozce těchto komodit se již po několik let řadí Rusko. V loňském roce byla sklizeň ovoce v zemích EU ve srovnání s předchozím rokem pouze nepatrně vyšší (o 4 %). Přestože se přiblížila k hranice 36 milionů tun, nedosahovala hodnot desetiletého průměru. Sklizeň zeleniny v EU byla srovnatelná ze sklizní z předcházejícího roku tj. 64 milionu tun. Ze zemí EU, drží prvenství ve vývozu čerstvé zeleniny za období 2007/2008 Španělsko (3,8 milionu tun). Deseti procentní zvýšení exportu zeleniny zaznamenalo v loňském roce například Nizozemsko. Podle ZMP (centrální tržní a cenové kanceláře Německa) činil oprat 2400 německých společností, obchodující se zeleniny a ovocem, v roce 2007 devatenáct bilionů eur. Po prudkém propadu v roce 2004 se tento obrat po tři roky navyšoval, především díky postupnému zvyšování cen.
Spotřeba ovoce v Německu klesla
Podle výsledků německého spotřebitelského průzkumu za rok 2008, činí podíl tržeb z prodeje čerstvé zeleniny a ovoce 29 %. V loňském roce se spotřeba čerstvého ovoce v jedné domácnosti pohybovala na 83,6 kg (2007, 86 kg) v ceně 1,62 eur za kilogram. Spotřeba čerstvé zeleniny dosahoval hodnot z předešlého roku, 63,5 kg v ceně 1,88 eur za kilogram.
Nejprodávanějším ovocem jsou v Německu jablka (průměrná spotřeba na jednu domácnost je 19,8 kg), následují je banány (16,5 kg), pomeranče (9,3 kg), stolní víno (5,5 kg). Ze zeleniny jsou nejoblíbenější rajčata (10,5 kg), dále pak mrkev (7,8 kg), okurka (7 kg), paprika (4,9 kg). Podle studií zpracovaných za období 2006/2007, je průměrná spotřeba ovoce a zeleniny jak v čerstvém, nebo zpracovaném stavu, 208 kg na jednoho německého občana (122,5 kg ovoce a 85,5 kg zeleniny).
Nominované produkty
V rámci konání veletrhu je každoročně vyhlašována soutěž Novinka roku – jedná se o produkt nebo službu, u které se předpokládá vysoký potenciál využití nebo spotřeby. Z nominovaných deseti novinek vzbudila velký zájem návštěvníků veletrhu nová odrůda papáji ´Paiola´ z Malajsie, která byla vyšlechtěna doktorem Chan Ying Kwokem z Malajského zemědělského výzkumného ústavu. ´Paiola´se od svých rodičů a ostatních odrůd odlišuje především v rovnoměrném zlatavém vybarvení a pevnou strukturou dužniny i v době plné zralosti. Velkou devizou nové odrůdy je delší doba trvanlivosti plodu, a to až o dva týdny ve srovnání s ostatními odrůdami. ´Paiola´ lze proto transportovat do vzdálených destinací, kromě letecké dopravy i námořní, což rapidně snižuje její prodejní cenu. Váha jednotlivých plodů se pohybuje v rozmezí 400 až 700 g , jsou dodávány po 9 až 12 kusech v pětikilových boxech.Velkou oblibu spotřebitelů získala zejména pro svoji lahodnou chuť a svěží vůni.
Společnost Escande Plants Sarl z Francie se zúčastnila soutěžního klání s vynikající odrůdovou sladké a šťavnaté hrušky ´Selena Elliot´. Plody typického kónického tvaru jsou bronzově vybarvené, dozrávají v první polovině měsíce září a lze je skladovat až po dobu pěti měsíců. Pomocí dobře řízené marketinkové kampaně firma usiluje o navrácení obliby konzumace hrušek.
Z technických novinek byl do soutěže nominován elektrický měřič zralosti ovoce DA-Meter, italské společnosti T. R. Turoni. Na základě zjištěného množství chlorofylu v ovoci vyhodnocuje stupeň zralosti ovoce, aniž by ho jakýmkoli způsobem poškozoval. Uživatelé ocení především jeho snadnou ovladatelnost, velikost a hmotnost (165 x 80 x 50 mm, 320 g).
Francouzská společnost Prim´Santerre přihlásila do soutěže konvenční produkt, který je podle slov výrobce – šitý na míru dnešního spotřebitele. Jedná se o čerstvé nasekané čekankové puky, vakuově balené po 300 g. V současné době jsou na trhu k dostání ve čtyřech druzích jako – bílé čekankové puky, směs bílých a červených puků, čekankový mix s krutony a balsamikem, směs puků s ořechy a ořechovým olejem.
Pod názvem Quick Fold představila nizozemská společnost Beekenkamp Verpakkingen B. V., rychle skalpovací přepravku. Jednoduchým pohybem rukou může být přepravka jak sestavena, tak i složena, čím přispívá ke snížení času i finančních nákladů při transportu a skladování ovoce a zeleniny. Nosnost přepravky o rozměrech 60 x 40 x 18 cm je 20 až 25 kg.
Prvenství putuje do Nizozemska
Vítězství si z berlínského veletrhu Fruit Logistica odvezla nizozemská firma Enza Zaden za svojí papriku Sweet Green Pepper se sytě zelenou barvou a vysokým obsahem cukru (45 mg/g). Což je o 30 % více ve srovnání s ostatními paprikami. Běžné papriky jsou často sklízeny ještě před svojí plnou vyzrálostí a mají tak hořčí chuť. Sweet Green Pepaper, už jak název napovídá, se naopak vyznačuje chutí sladkou. Šlechtění bylo uskutečněno na požadavek maloobchodu, který chtěl nabídnou svým zákazníkům kvalitní zelenou papriku specifické chuti.
Osmáctý ročník veletrhu Fruit Logistica se opět koná v areálu berlínského výstaviště v termínu od 3. až 5. února 2010.