Výrobci potravin mohou přihlásit své produkty do aktuálního 16. ročníku soutěže Česká chuťovka do čtvrtka 12. září. Nejlepší výrobky budou vyhlášeny ve čtvrtek 24. října v Národním zemědělském muzeu v Praze. Cílem soutěže je především upozornit na kvalitní české potravinářské produkty a pomoci výrobcům s jejich uplatněním na trhu. Novinářům to dnes řekl ředitel projektu Josef Sléha a další pořadatelé.
České potraviny hrají prim
Českolipský senátor Jiří Vosecký (SLK) řekl, že české potraviny jsou jedny z nejlepších, jsou ale často zastíněny reklamou na potraviny zahraničních firem. Proto je podle něj zapotřebí osvěta a podpora také od Senátu. Stálá komise Senátu pro rozvoj venkova soutěž dlouhodobě zaštiťuje, předseda komise Vosecký přislíbil, že se pokusí dohodnout, aby se vyhodnocení soutěže příští rok uskutečnilo v Senátu. Loňské výsledky byly vyhlášeny v Národním zemědělském muzeu, stejně to bude letos.
Úspěch v soutěži umožňuje podle pořadatelů dát o sobě vědět i malým a středním výrobcům, kteří jinak nemohou konkurovat velkovýrobcům v nákladech na reklamu. Nediskriminuje ale ani velké tuzemské výrobce, pokud vyrábějí kvalitní a chutné potraviny opravdu v České republice.
Součástí soutěže je také ocenění Dětská chuťovka, kterou vybírá dětská porota. Tři ceny dostanou i výrobky v novinářské ceně. Významná potravinářská osobnost z řad manažerů firem, technologů nebo potravinářských odborníků obdrží titul Rytíř České chuti. Loni titul získal šéfkuchař Petr Kosiner za tvorbu originálních receptur.
V loňském ročníku soutěže uspělo celkem 39 českých firem, ocenění Česká chuťovka si odneslo 140 nových výrobků, v kategorii Dětská chuťovka ocenila porota 17 výrobků. Novinářskou cenu získala paštika s brusinkami z rodinného řeznictví Hudera a syn, rib eye steak od firmy Maso uzeniny Polička a brynzáky Láznička od Knedlíků Láznička.
Značku Dobrý tuzemský potravinářský výrobek Česká chuťovka se rozhodla založit skupina nezávislých potravinářských odborníků v 90. letech v reakci na růst spotřeby co nejlevnějších potravin, která se nyní začíná vracet. Podle pravidel se soutěží například v kategorii pekařských, cukrářských, mléčných i masných výrobků. Svoji kategorii mají třeba nealkoholické nápoje, ale i piva, vína a lihoviny.
V Česku je mnoho značek označujících kvalitu potravin. Nejznámější je Klasa, kterou stamiliony korun ročně podporuje i stát. Další je například Regionální potravina, která je vázaná na daný kraj. Jsou ale i další označení, například logo Vím, co jím, které označuje potraviny obsahující vyvážené výživové hodnoty. Logo Zdravá potravina se zase objevuje na pokrmech, které neobsahují zbytečné množství chemických konzervantů a barviv.
Zdroj: ČTK