Celých 124 dní mohli návštěvníci z různých koutů naší republiky i nedalekého Bavorska obdivovat Krajinnou výstavu bez hranic Cheb–Marktredwitz – projekt, který na samý západ Čech přinesl nejen bohaté kulturní dění, ale také trvalé hodnoty v podobě rekultivace chebského podhradí, nové cyklostezky a zatraktivnění řady dalších míst v okolí řeky Ohře. Přestože původní myšlenkou výstav tohoto typu je přehlídka zahradního umění a krajinotvorby, zájemci mohli shlédnout také tři velké, tématicky zaměřené floristické show.
O první z nich jste se na stránkách Floristiky mohli dočíst poměrně nedávno. I druhé představení, tentokrát nazvané zcela v duchu hlavního libreta výstavy Východ vs. Západ přineslo řadu zajímavých prací v podobě ztvárnění znamení našeho evropského a čínského zvěrokruhu.
Kolektiv lidí, kteří se na nápadech i konečné realizaci show podíleli byl podobný jako v případě druhých dvou představení. Znovu můžeme zmínit taková jména jako Jiří Martinek a Jana Jaroňová (garanti květinových návrhů) nebo Slávek Rabušic a Jana Ischiová (organizační a smluvní zajištění). Scénář a režii měl pro tentokrát na starosti umělecký ředitel Západočeského divadla v Chebu Zdeněk Bartoš. Vydatně mu pomáhala grafička Andrea Dobrkovská. Rovněž výkony na pomyslném pódiu byly profesionální – jednotlivá znamení ztvárnili členové souboru Západočeského divadla v Chebu. Zdatně jim sekundovali také floristé. Všechny květinové modely vytvořila skupina floristů z Mendelovy zemědělské a lesnické univerzity, kteří aranžovali pod vedením Marie Bittnerové a obou garantů květinových návrhů.
Pojďme se tedy na chvíli, alespoň prostřednictvím fotografií, vrátit v čase. Nepřízeň počasí zahnala v podvečer 29. července účinkující i diváky do Františkánského kostela, nádherné historické památky z poloviny 13. století. Podobně jako evropský zvěrokruh, i čínský horoskop má dvanáct znamení symbolizovaných zvířaty. Na rozdíl od našich zvyklostí se však nestřídají po měsících, ale po letech. Počty jsou tedy jednoduché, stejně jako základní scénář – postupně, v souladu s pořadím ve zvěrokruhu, se divákům představilo celkem čtyřiadvacet modelů a aranžmá. Vzájemné prolínání západu a východu i rozdíly mezi nimi zdůraznilo střídání evropských a čínských znamení. Zatímco pro postavy znázorňující náš tradiční horoskop bylo typické spíše minimalistické pojetí kostýmů a masek (kašírované z papíru), ty čínské byly inspirovány tamním divadlem, zdobené a pestré.