Podzimní školkařský veletrh Plantarium otevřel své brány letos již po sedmadvacáté. Nabídl tradiční přehlídku školkařských výpěstků, obohacenou o vše, co s produkcí školkařského materiálu souvisí. Na ploše výstaviště se sešlo více než 300 vystavovatelů z 12 zemí a jejich nápadité prezentace obdivovalo přes 17 tisíc návštěvníků.
Vyzdobené booskopské výstaviště otevřelo své brány čtyřdenní prezentaci poslední srpnový čtvrtek. Slavnostní zahájení, které se konalo v předvečer prvního veletržního dne, proběhlo pod taktovkou rektora wageningenského výzkumného střediska (WUR). Tomuto výběru nahrávalo letošní ústřední téma Plantaria, jímž se staly vědomosti a vzdělání. Znalost oboru a novinek je totiž bezesporu základem profesionálního podnikání. Těchto inovací však nelze dosáhnout bez spolupráce pěstitelů, výzkumných zařízení a škol.
Nárůst vystavovatelů a návštěvníků
I přesto, že jsme již uvykli na neustále nás provázející slovo krize, na Plantariu jsme na něj mohli zapomenout. Hala, jejíž plocha přesahuje 22 000 metrů čtverečních, byla plně obsazena a nabídla prezentace firem ve čtyřech kategoriích. Největší část zaujímaly firmy nabízející mladý školkařský materiál, v těsném závěsu za nimi pěstitelé, zaměřující se na produkci pro drobné spotřebitele. Třetí nejvíce zastoupenou skupinou byli pěstitelé vzrostlého rostlinného materiálu určeného pro výsadby do zahrad a veřejných ploch. Školkařská výroba by nemohla existovat bez substrátů, hnojiv, kontejnerů a mechanizace, jejichž přehlídka je již tradiční součástí veletrhu. Stále větší prostor je dáván také společnostem zajišťujícím rozlišnou podporu – i visačky, štítky či opory pro rostliny se těšily zájmu návštěvníků.
Jedním z důležitých výstupů této školkařské akce je představení novinek v sortimentu. Množství výpěstků, jež se letos přihlásilo do boje o ocenění, přesahovalo číslo sedmdesát a uspokojilo i ty nejnáročnější. Vedle vizuálního působení dané rostliny rozhodovala o umístění i marketingová prezentace produktu a na jejich základě bylo uděleno šest zlatých, 17 stříbrných a 22 bronzových medailí.
Pro českého návštěvníka je veletrh Plantarium malou procházkou rájem. Množství sortimentu, na nějž v českých školkách narazíme velmi střídmě, je na veletrhu ve velkém množství. Při bližším pohledu však často zjistíme, že zde často nastává problém se zimovzdorností – pro mírné nizozemské zimy stačí odolnost do mínus pěti stupňů, což v české kotlině možnost přezimování nezaručí.
Inspirace pro další sezony
Jak již bylo řečeno, o nové druhy a kultivary nebyla nouze. Jako nejlepší novinka roku 2009 byla oceněna Chasmanthium latifolium ´River Mist´. Vzpřímeně rostoucí okrasná tráva je první různobarevnou vlaštovkou tohoto rodu a zaujme zelenobíle pruhovanými listy. Jak tvrdí její množitel, nizozemská společnost CNB Green Team v Lisse, uplatní se i v podmínkách České republiky. Snese vlhko i zastínění a vedle netradičního olistění zaujme ozdobným květenstvím načervenalé barvy. I přes bujný růst není invazním druhem.
Jednu ze zlatých medailí vybojovala na veletrhu Buddleia davidii ´Blue chip´ domácí společnosti Valkplant, B. V. Rostlina je vhodná pro balkóny, ale snese i výsadbu do volné půdy. Ceněna je pro výrazně fialové a voňavé květy, nízký kompaktní růst a hluché květy. V USA, kde byla tato rostlina vyšlechtěna, představují totiž rostliny Buddleia problém díky silnému samovolnému šíření. Společnost získala i jednu z bronzových medailí, a to díky Hibiscus syriacus ´Sugar Tip´, plnokvětému ibišku s panašovanými listy.
Ve znamení triple-packů
Ocenění nejkrásnějšího stánku Plantaria si odnesla společnost Mr. Blueberry, jež je producentem borůvek Vaccinum corymbosum, v poslední době velmi poptávané rostliny. V České republice se výpěstky této společnosti objevují v Arboeku, s. r. o., a ve firmě Studený, s. r. o., v Tušimicích. Zajímavé uspořádání stánku, nápadité balení výpěstků, vícejazyčné značení rostlin, ale i rozšíření nabídky v podobě triple-packu, to vše vedlo k udělení ocenění. Nové balení tří různých kultivarů je určené pro prodloužení sklizně.
Společnost Fruithof, De, nabízí zase balení drobných ovocných keřů. Tři nakombinované kultivary či druhy opět zajistí prodloužení sklizně a uplatní se v malých zahradách či na terasách.
Číslo tři je zkrátka podle mínění producentů to pravé množství. Vyhodnotila to i společnost Boomkwekerij vd Starre, B. V., jenž dodává do obchodních sítí balení tří různě barevných odrůd pnoucích či okrasných keřů.
Nebývale velké bylo množství rozličného rostlinného sortimentu doporučeného pro balkony či terasy v čele s ovocnými dřevinami. Řada Tasty Bonsai nizozemského producenta Jaca van der Hoevena nabídne vedle drobných jabloní či borůvek i atraktivní výpěstky fíkovníku, vinné révy či bobkového listu pro sklizeň čerstvých listů v kuchyni. Jelikož rostliny dosahují výšky 50 cm i s kontejnerem mohou být například vhodným darem pro hostitelku na sváteční stůl.
Nejen o dřevinách
Další zajímavou společností na Plantariu byla firma G. Geerlings en Zonen, B.V. Její hlavní činností je produkce a prodej hlíz a květů Zantedeschia, a to ve stech kultivarech. Základem produkce na ploše 70 hektarů jsou hlízy dovážené z Kalifornie, jež se pro sklizeň květů využívají pět let. Jedna giberelinem ošetřená hlíza dává v průměru deset až 15 květních stvolů, v závislosti na barvě květu a stáří hlízy. V době sezóny, od června do září, dosahuje produkce řezaných květů jednoho milionu stonků týdně.
Již před dvěma lety se na trhu představila Gaulteria procumbens ´Big Berry´ a letos se získala ocenění společnosti FloraHolland. Rostlina pocházející z produkce firmy Syngenta Seeds, B. V., tvoří husté kompaktní polštáře. Tento kultivar je ceněn především pro velký počet kulovitých plodů červené barvy, které jej dekorují od října do června.
O tom, že produkce ekologických výrobků pronikla i do školkařství nás přesvědčila společnost Radder. Ekologicky produkuje bylinky, jež dodává do obchodních center ve vkusném balení s jmenovkou a brožurkou o jednotlivých druzích.
Otázka marketingu a vlastního prodeje vypěstovaných rostlin nabývá stále větší důležitosti. Prosadit se v narůstající konkurenci a snížené poptávce není snadné. K vyšším prodejům by mohl pomoci nový internetový školkařský portál společnosti GreenTrader. Nabízí bezplatně možnost nabídky či koupě výpěstků v rámci celé Evropy.
Co říci závěrem
Čtyři veletržní dny přinesly vše, co si od pořádné výstavy představujeme ¬– obchodní jednání, inspiraci a především setkání s kolegy z oboru. O úspěchu akce svědčí i zvyšující se návštěvnost, jež oproti loňskému ročníku narostla o pět procent. I pro nás byla návštěva velmi inspirující a s výčtem zajímavostí z tohoto veletrhu budeme pokračovat v některém z následujících čísel.