V polovině června prošla sněmovnou novela zákona o ochraně přírody a krajiny. Zpřísnila tak pravidla pro kácení alejí podél silnic nebo železničních tratí. Silničáři přitom plánovali v průběhu tohoto roku pokácet devět tisíc stromů. Masové kácení zdůvodňovali bezpečností provozu na komunikacích. Při nárazu do stromu loni zemřelo 177 lidí, což je pětina obětí dopravních nehod. Ale pro motoristy mají své výhody – chrání je před nárazy větru, v blízkosti obcí působí jako přirozená protihluková ochrana.
Aleje hrají v krajině důležitou roli nejen jako estetický prvek, ale i jako životní prostor mnohých živočichů. Stromořadí brání větrné erozi a pomáhá udržovat stabilnější hydrologický režim v krajině, která pak lépe reaguje na přívalové deště.
Dosud bylo rozhodnutí o kácení stromořadí více v rukou silničních nebo železničních úřadů. Správa silnic jen oznámila záměr vykácet stromy, a pokud se obec do patnácti dnů nevyjádřila, znamenalo to automaticky souhlas. Navíc bez nutnosti vysázet nové stromy za pokácené. Nově budou o kácení stromů rozhodovat obecní a městské úřady po dohodě se silničním nebo železničním úřadem. Pokud se nedohodnou, rozhodne nejbližší nadřazený orgán, většinou tedy krajský úřad. Povolovací řízení je druhem správního řízení a své slovo tedy bude mít i veřejnost. Obce mají také možnost žádat za vykácené stromy náhradní výsadbu.