Současná města u nás i v okolním světě procházejí v posledních desetiletích velkými proměnami. Tolik rozvinutý průmysl, který od 19. století dával tvář nově vznikajícím částem města, začal velmi razantně ustupovat a zanechal za sebou množství starých areálů, budov a konstrukcí. Je možně se s nimi vypořádat různě – odstranit je, nevšímat si jich, nebo s nimi dál pracovat – dát jim novou tvář a novou funkci. Poslední z možností dostala odborný název konverze a přináší další dimenzi a prostor pro kvalitnější život ve městě.
Jednou z takových konverzí je High Line v New Yorku. Nachází se ve čtvrti West Side a jedná se o bývalou konstrukci železniční tratě. Trať prostupovala jižně od 34. ulice až na ulici Gansevoort a dopravovalo se po ní zboží tam i zpět z největší průmyslové zóny na Manhattanu. Byla to velmi významná dopravní cesta, která vedla devět metrů nad hlavami obyvatel této čtvrti. Svému účelu začala sloužit roku 1934 a poslední vlak tudy projel roku 1980. Od té doby začala trať zarůstat nálety a pomalu se rozpadala. Koncem 90. let se začalo počítat s jejím odstraněním.*
Ing. Zora Kulhánková, Ph.D.
Ústav zahradní a krajinářské architektury
ZF v Lednici, MENDELU
Plné znění článku naleznete v časopisu Zahradnictví 5/2015.