Přiznám se, že většinou pestrobarevným letákům lákajícím spotřebitele na výhodný nákup v tom či jiném hypermarketu či upozorňujícím na slevy špičkového sportovního vybavení, bazénů, aut a jiných zbytných věcí nevěnuji velkou pozornost. Někdy se však stane, že reklamní materiál člověka něčím zvláště zaujme.
Nedávno to byly dva letáky, kterými ministerstvo zemědělství propaguje českou zeleninu a ovoce. Tedy popravdě řečeno, tím prvním, co připoutalo mou pozornost byla mrkev. Exemplář zvěčnělý na skupinovém obrázku různých druhů zeleniny, pod nímž se skví nápis Made in CZ, se nápadně podobá mým pěstitelským výsledkům, pro které jsem se rozhodla, že nadále budu tuto zeleninu raději kupovat. Malá hlávka salátu má zahnědlý okraj listů, exemplář zelí také mnoho nenarostl. Zahnutá drobná salátová okurka chce patrně ukázat, že naše zelinářství se nějakých předpisů unie hned tak nelekne. Skromné jsou i hlavičky česneku. Obrázek dokresluje titěrný pórek a středně velký květák. Celkový dojem: nabídka nejbližšího nijak bohatě zásobeného a nijak drahého zelinářství. Na plakátek, který propaguje české ovoce, se dostaly trochu lepší exempláře, ale je otázka, zda opravdu jsou vyfotografované hruštičky a blumy české provenience. Malé snímečky zeleniny a ovoce, které doprovázejí texty na druhé stránce plakátků jsou již daleko povedenější a autoři pro ně patrně sáhli do archívu. Zaměření textů na obou plakátcích se liší, jako by sám zadavatel netušil, co vlastně chce tomu, komu jsou určeny (spotřebitelům?), sdělit. V případě ovoce se dozvíme o vývoji našeho ovocnářství od 10. století, u zeleniny o nových trendech pěstování, nutriční důležitosti, počtu druhů i o tom, že v roce 2001 se jí spotřebovalo 85 kg na hlavu. Celkový dojem: amatérismus a splnění úkolu za každou cenu. Škoda. Naši pěstitelé by určitě dokázali dodat ovoce a zeleninu, nad nimiž by se srdce smálo. Takhle je mi spíš smutno.