V dobách první republiky byly traktory John Deere proslulé ochotou spalovat prakticky jakékoliv palivo. Po druhé světové válce zahájily vítězné tažení vznětové motory a své zážehové protějšky postupně vytlačily. Poslední traktory John Deere spalující benzín byly doprodány počátkem sedmdesátých let minulého století.
Jedinou traktorovou řadou John Deere, která v současnosti skýtá volbu mezi benzínem a naftou, je řada X700. Model X700 je poháněn zážehovým vidlicovým dvouválcem John Deere iTorque, vyráběným ve spolupráci se značkou Kawasaki. Kapalinou chlazený motor o objemu 745 cm3 dosahuje výkonu 17,1 kW (23 koní). V modelech X740 a X748 (s pohonem všech kol) je podélně uložen vznětový, kapalinou chlazený tříválec Yanmar s objemem 1116 cm3 a výkonem 17,9 kW (24 koní). Palivová nádrž pojme u všech typů téměř 25 litrů.
K motorům je velice dobrý přístup, stačí odklopit jednodílnou lehoučkou plastovou kapotu.
Práce všeho druhu
Základ traktorů řady X700 tvoří průběžný rám z ocelových profilů silných 4,6 mm. Jde o lehkou a zároveň pevnou konstrukci. Proto tyto traktory (obuté do širokých pneumatik) působí minimálním tlakem na půdu a přitom jsou schopny nést a pohánět poměrně těžkou techniku k jejímu obdělávání. Suchá hmotnost činí u modelů X700 (zážehový) a X740 (vznětový) pouhých 453 kg, u modelu X748 se vznětovým motorem a pohonem všech kol pořád ještě slušných 525 kg.
Ke všestrannému nasazení jsou také náležitě vybaveny. Standardně mají střední vývodový hřídel, jehož otáčky lze prodloužením vyvést dopředu. Zadní vývodový hřídel se dodává na přání, přičemž pákou vzadu u levého kola lze přepínat mezi pohonem středního, zadního nebo obou dvou hřídelí. Toho využijete například při sečení, kdy střední hřídel pohání žací ústrojí a zadní sací ventilátory sběracího koše.
K traktorům řady X700 se dodávají třírotorová žací ústrojí o záběrech 1,22; 1,37 a 1,57 metru, jsou schopná mulčovat nebo v soupravě se sběrným košem na 500 litrů sbírat pošečenou hmotu anebo ji pouze vyhazují do boku. Žací ústrojí se do pracovního záběru zpátky spouští a zdvihá hydraulicky. Výška sečení v rozsahu 25 – 133 mm se nastavuje při zdviženém ústrojí kolečkem na středovém panelu.
Samotný pohon vývodových hřídelí traktoru se zapíná spínačem vpravo na hraně palubní desky. Pro delší životnost a spolehlivost je spojka hřídelí uložena v olejové lázni. Je vybavena brzdou, která bezpečně zastaví otáčky ihned po jejich vypnutí. Na přání lze traktor vybavit také zadním tříbodovým závěsem kategorie 1 a předním závěsem. Traktory řady X700 mají standardně dva vnější hydraulické okruhy, ovládané páčkami vpravo pod volantem.
Za volantem
Když si traktor řady X700 pořádně prohlédnete, zjistíte, že nic nechybí ani nepřebývá – vše je do detailu navrženo se zřetelem na maximální funkčnost a také na dobrý pocit při řízení. Po usednutí si nejdříve seřídíte měkce čalouněné, odpružené sedadlo a sloupek volantu, aby vám volant pěkně padl do ruky a viděli jste skrze něj na přístrojovou desku. Ta zobrazuje počet motohodin, ručičky přístrojů ukazují teplotu chladící kapaliny a stav paliva v nádrži, kontrolky informují o zapnutých otáčkách vývodových hřídelí, žhavení (u vznětových verzí), zajištěné brzdě, o mazání a také například o nutnosti vyčistit vzduchový filtr!
Onen dobrý pocit, o kterém byla řeč, se dostaví hned po nastartování motoru. Nic se neklepe, žádné vibrace. Ani nemůže, protože přístrojová deska i se sloupkem volantu je pevně uchycena k rámu a motor je uložen pružně na silentblocích. Teď už stačí odbrzdit (nožní pákou vpravo vedle kapoty a ovladačem na palubní desce), nastavit otáčky motoru (oranžovým táhlem vlevo pod volantem) a vyrazit. Pojezd se ovládá pravou nohou prostřednictvím dvou pedálů těsně vedle sebe, při sešlápnutí levého se rozjedete vpřed a pravého vzad. Odezva na míru sešlápnutí pedálu je příkladně přesná. Velmi citlivě lze dávkovat i intenzitu zpomalení uvolňováním pedálu, zastavíte s centimetrovou přesností. Při pracích, vyžadujících stálou pojezdovou rychlost přijde vhod zabudovaný tempomat. Dopředu můžete jet rychlostí až 13,7 km/h a dozadu 8,8 km/h.
V náročném terénu zase oceníte zámek diferenciálu, spínaný sešlápnutím ovladače vlevo na podlaze. U modelu X748 navíc můžete přiřadit pohon předních kol a sice páčkou vpravo vedle sedadla.
Přesnou odezvu má také hydrostatické řízení, díky němuž se dá s traktorem snadno manévrovat i při velmi nízkých pojezdových rychlostech. Traktor lze vybavit homologační sadou a nechat schválit k provozu na pozemních komunikacích.
Zastavuji, vypínám otáčky motoru, sešlapuji a zajišťuji parkovací brzdu a vystupuji. Odklápím sloupek volantu, pravá ruka automaticky uchopí madlo na pravém blatníku a přitom si všímám odkládacího boxu s držákem nápojů – celkový dobrý pocit dotvářejí malé detaily. U tohoto traktoru je vše dotaženo k naprosté dokonalosti, včetně elegantního vzhledu nadčasových tvarů.