Vývoj trhu řezaných květin a rostlin v České republice a na Slovensku, chování spotřebitelů, situace v květinářstvích a aktivity Holandské květinové kanceláře – to byla hlavní témata jednání schůzky pracovní skupiny floristů Holandské květinové kanceláře, která se uskutečnila 2. až 4. května 2007 v Leidenu.
Pracovní setkání floristů a květinářů pořádá Holandská květinová kancelář jednou ročně, zpravidla v ČR. Oblastní ředitel HKK Jeroen Groenewegen, říká: „Letošní setkání jsme uspořádali přímo v Nizozemsku, abychom členům pracovní skupiny poděkovali za jejich přínos a ukázali jim něco z místní floristiky. Pracovní skupinu tvoří květináři a floristé z praxe, kteří mají přehled o situaci na trhu. Pomáhají nám získat informace, které jsou pro další plánování a zdokonalování našich aktivit v České republice a na Slovensku nesmírně důležité.“
Schůzky se zúčastnili Hana Šebestová, Petr Kopáč, Lucie Kulmanová, Josef Kulman, Ivan Bednárik, Pavel Hruška, Marie Hofmanová a Miroslava Gelnarová. Dopolední jednání v sídle Holandské květinové kanceláře v Leidenu patřilo výsledkům posledních průzkumů trhu, které představil Jeroen Groenewegen.
Vybíráme nejzajímavější výsledky:
Vývoz řezaných a hrnkových rostlin z Nizozemska rok od roku roste. V roce 2006 byly do ČR dovezeny řezané květiny v celkové hodnotě 31,5 mil. eur (nárůst o 2,5 %) a hrnkové rostliny za 17,9 mil. eur (nárůst o 28 %).
Ačkoliv hlavním prodejním místem řezaných a hrnkových rostlin jsou stále květinářství, loňské průzkumy poukazují na nárůst podílu super a hypermarketů (až 24 %). Zejména prodej hrnkových rostlin zde roste.
Jak vyplývá z průzkumu spotřebitelů, provedeného na území ČR a SR v roce 2006, a poptávky, zaznamenali zákazníci rozšiřující se nabídku sortimentu a zvyšující se kvalitu produktů. Ceny květin a rostlin vnímají jako přiměřené a v budoucnu se chystají je nakupovat častěji. Květiny vnímají jako pozornost vhodnou pro nejrůznější příležitosti. Větší smíšené kytice volí k narozeninám, svátkům a jiným významným událostem a kupují je v květinářstvích. Pro sebe květiny příliš často nekupují a když, tak jen pár květů. Obecně nákup květin pro vlastní potřebu (pro radost, na výzdobu interiéru) pomalu roste a dle pracovní skupiny je třeba zákazníky k takovému nákupu „vychovávat“ – doporučit jim vždy něco nového, zajímavého a podobně. Hrnkové rostliny lidé nakupují převážně pro vlastní potřebu a stále častěji pro ně míří do hobby center typu Hornbach či Obi.
Další průzkum potvrdil, že na tržbách a celkovém obratu květinářských obchodů se stále nejvíce podílí řezané květiny s 40 % podílu, 25 % patří hrnkovým rostlinám a 35 % dalšímu sortimentu.
Pracovní skupina závěry výzkumů potvrdila. Do budoucna předpokládá další nárůst konkurence ze strany velkých nákupních center i nově zakládaných květinářství, zvyšující se nároky na kvalitu produktů a zákaznický servis. Pro květinářství proto bude nesmírně důležité zaměřit se na specializované nabídky, nabídnout přidanou hodnotu a osobní přístup.
Další část jednání patřila aktivitám Holandské květinové kanceláře v České republice a na Slovensku. Projektová manažerka Denisa van Velzeová zrekapitulovala výsledky hodnotících dotazníků z realizovaných přehlídek a seminářů a představila akce, které se připravují. Závěry jednání a doporučení členů pracovní skupiny se promítnou i v připravované květinové přehlídce Rozkvetlá cesta životem, která se uskuteční 16. září v brněnském Bobycentru.
Po náročném jednání čekal pracovní skupinu příjemný program. Holandská květinová kancelář zorganizovala odpolední návštěvu rozkvetlého Keukenhofenu a večeři v Leidenu. Následující ráno patřilo prohlídce květinové burzy v Aalsmeeru a návštěvě Amsterdamu. Sympatický florista Johan Licher floristy provedl několika květinářstvími v centru města a přiblížil situaci na místním trhu. Odpoledne a večer zbyl čas na toulky centrem rozmanitého Amsterdamu i romantického Leidenu.