Tuzemští vinaři letos dodali na trh rekordních 1,1 milionu lahví mladých vín pod společnou známkou Svatomartinské. Loni vinaři odebrali od Vinařského fondu zhruba 700 tisíc originálních záklopek na lahve, letos očekávali organizátoři prodej 900 tisíc až milionu lahví, sdělil ředitel fondu Jaroslav Machovec.
Mladá vína se podle tradice otevírala poprvé 11. listopadu, letos poprvé kromě České republiky i na Slovensku. O tuzemskou obdobu slavnějšího francouzského beaujolais je mezi vinaři stále větší zájem. O získání ochranné známky letos požádalo 97 firem, loni jich bylo 83, předloni 67 a o rok dříve 58 vinařů.
Fond koupil autorská práva ke známce Svatomartinské od původního majitele Jiřího Kopečka v roce 2005. „Tehdy se vyrobilo zhruba 125 tisíc lahví vína. Loni prodali vinaři kolem 700 tisíc lahví, takže letošní nárůst je opravdu enormní,“ dodal Machovec.