05.03.2010 | 04:03
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Pro zlepšení prvního dojmu

Začátek listopadu přinesl netradiční projekt – pod záštitou zemědělského oddělení nizozemského velvyslanectví v Praze proběhl workshop s názvem Zelené město (Green City), který si vzal za cíl návrh na zkrášlení jedné z hlavních tepen pražské metropole. Ve spolupráci s Městskou částí (MČ) Praha 6 odborem dopravy a životního prostředí a Plant Publicity Holland (PPH) se sešli při jednom projektu čeští a nizozemští odborníci. Rozdělení do dvou skupin nabídlo dva různé pohledy na řešení jednoho prostoru.

Iniciativa Zelené město vznikla v roce 2002 na mezinárodní zahradnické výstavě Floriade 2002 v Nizozemsku. Založila ji organizace PPH. Sdružuje některé ze západních evropských zemí a jejím cílem je snaha o praktické zakládání a udržování ploch zeleně a odbornou garanci. Česká republika dostala koncem loňského roku výzvu ke spolupráci a prvním praktickým krokem bylo právě popsané pracovní setkání.

Z letiště do centra
O tom, že řešená plocha bude spadat pod MČ Praha 6 bylo již od začátku rozhodnuto.
Do celkového konceptu tzv. Nových Dejvic (z části i Bubenče) zasáhl svým návrhem na řešení v letech 1924 – 28 architekt Prof. Ing. Arch. Dr. Antonín Engel, český architekt a urbanista, teoretik architektury, profesor na Českém vysokém učení technickém (ČVUT). Vytvořil Vítězné náměstí jako centrální prostor podkovovitého tvaru nově se rodící moderní čtvrti s budovami ústředních státních orgánů a sídlem ČVUT, vše ve stylu klasicizující moderny. Z náměstí se paprskovitě rozbíhala síť velkorysých ulic a příčných pásů zeleně. Vedle zmiňovaného pásu se Praha 6 může pochlubit i jinými plochami zeleně. Obyvatelé mají možnost navštívit přírodní park Šárka-Lysolaje, oboru Hvězda, Břevnovský klášter či Hadovku.
Ve výběru lokalit k řešení nakonec zvítězila Evropská ulice. Je jednou z hlavních pražských tepen a vítá ty, kteří přicestovali letecky, což je zhruba každý druhý návštěvník metropole. Zvýšení její reprezentativnosti by pomohlo zlepšení prvního dojmu, který si návštěvníci z hlavního města odnesou.
Mezi nedostatky této tepny patří bezpochyby silný provoz a s ním spojené znečištěné ovzduší, zvýšený hluk a nízká bezpečnost chodců. Příjemnosti prostředí neprospívá ani malé množství neuspořádané zeleně. Problémem vytipované lokality jsou i složité majetkové vztahy.

Ze všech oborů
Nad řešením problému se sešli jak čeští tak nizozemští odborníci. Zástupci krajinářských architektů, organizace PPH a městských částí, představitelé českých i nizozemských výzkumných organizací či Ministerstva životního prostředí a Společnosti pro zahradní a krajinnou tvorbu se společně zaměřili na vytvoření návrhu na ozelenění ulice Evropská. V průběhu workshopu se rozdělili do dvou skupin, díky čemuž vznikly dva různé návrhy. Ty byly prezentovány poslední odpoledne workshopu v prostorách nizozemského velvyslanectví. Obě skupiny zakomponovaly do svých návrhů plán představitelů Městské části Praha 6 na výsadbu 90 stromů jako oslavu 90tého výročí založení této městské části.

Dva odlišné pohledy
První skupina, pod vedením nizozemského zahradního architekta Arjana van de Lindeloofa, se zaměřila na řešení, jež přinese lepší dojem v krátkém čase. Kosterní dřevinou projektu se staly břízy, které jsou schopné v krátkém čase vyrůst a rychle tak ozelenit problémovou lokalitu. Jejich nepravidelné rozmístění na středovém pásu i v okolí komunikace by rozjasnilo pochmurnou atmosféru této tepny. V průběhu doby, kterou bychom realizací tohoto projektu získali, by se dala vytvořit koncepce trvalého řešení. Pomoci by mělo i snížení povolené rychlosti na 50 km/h.
Druhá skupina pod vedením českého autorizovaného krajinářského architekta Ing. Maxima Turby se zaměřila na dlouhodobější řešení prostoru. „Nikdy nedostaneme druhou šanci udělat první dojem“, uvedl své vystoupení Maxim Turba. Ve svém návrhu se zaměřili na dodání barvy do ulice osázením středového pásu a okrajů ulice se zaměřením na celoroční efekt. Využily by zde vedle dřevin i keřové a trvalkové skupiny, zatravnili tramvajové koleje. Vhodné by bylo plynulé propojení urbanizovaných a parkových ploch prostřednictvím zelených mostů. Vysoké betonové zdi by se daly zkrášlit navedením popínavých dřevin. Začátek a konec ulice by měl být jasně rozpoznatelný, např. osazen uměleckým dílem.
Výhodou tohoto návrhu by bylo rychlé působení díky extenzivním trvalkovým pásům a zároveň nízká cena navrhovaných opatření a nízké náklady na údržbu. Mezi zásahy, jež by se daly realizovat v dohledné době a které by přispěly k lepšímu působení této pražské dopravní tepny, by mělo patřit přemístění reklamních billboardů a zvýšení bezpečnosti a komfortu chodců.

Co zbývá dodat
Nizozemští účastníci měli možnost prohlédnout si naše hlavní město podrobněji, a tak v závěru prezentace přišla řeč i na problematiku veřejné zeleně v Praze. Nizozemci zaznamenali velmi malé množství vzrostlých starších dřevin. Co však chválili, byla vysoká úroveň údržby pražské zeleně.
Prezentace projektu Green City proběhla i v rámci Dnů zahradní a krajinné tvorby v Luhačovicích, kde s ní účastníky setkání seznámil jeden z přímých zúčastněných Ing. Maxim Turba.

Text a foto Helena Piková

Rozhovor s účastníky workshopu je v tištěné verzi časopisu Zahradnictví č. 1/2010.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down