Biopotraviny v zahraničí
V roce 2003 činil celkový obrat na světovém trhu s biopotravinami 23 miliard EUR. Největší obrat zaznamenal evropský trh s 10,6 miliard EUR hned po trhu v USA, který dosáhl 12 miliard USD. V Evropě si drží své prvenství Německo (3 miliardy EUR), Velká Británie (1,7 miliard EUR), Itálie (1,4 miliard EUR) a Francie (1,3 miliard EUR).
Nárůst byl v roce 2003 zaznamenán také na východě, zejména v Japonsku (400 milionů EUR). Největší rozvoj trhu s biopotravinami v uplynulém roce prožívali ve Velké Británii a Itálii. Obecně stoupla především poptávka po bio čerstvé produkci, například ovoci, zelenině a mléčných výrobcích.
V historickém měřítku nejvyšší nárůst trhu s biopotravinami ovlivnily problémy s BSE, když v roce 2001 vzrostl o 30 %.
Podle italské obchodní organizace Consorzio se v roce 2002 zvýšil světový prodej biopotravin na 29 miliard EUR Světový obrat v oblasti biopotravin tvořil v roce 2001 přibližně 25 miliard EUR (asi 800 miliard Kč), což je o 23 % více než předchozí rok. O celých 46 % obratu se postarala Evropa, 37 % Severní Amerika, 16 % Asie a 1 % Austrálie spolu s Novým Zélandem..
Na velkých trzích v Evropě a Severní Americe se předpokládá zvýšení tempa růstu poptávky po biopotravinách ze současných 1 – 3 % na 5 – 10 % v roce 2005. Do roku 2008 se předpovídá dokonce vzrůst obratu až na 76 miliard EUR, což znamená roční růst asi o 18 %. Trh s bioprodukty v EU roste ročně asi o 15 %.
Trendy v prodeji u našich sousedů
V zemích EU obecně poptávka po bioproduktech stále převyšuje nabídku. Mezi nejprodávanější biopotraviny v EU patří trvale zelenina a mléčné produkty.
Ve světě jsou nyní menší specializované prodejny předstiženy atraktivními většími obchody. Trendem specializovaných maloprodejců je rozšíření a inovace původních prodejen s bioprodukty, aby mohly konkurovat novým biosupermarketům. Zatímco v uplynulých letech bylo v Německu každoročně otevřeno více než 40 nových prodejen s bioprodukty a biosupermarketů, v roce 2003 to bylo pouze kolem 20 subjektů. Na trhu s biopotravinami v Německu firma Rapunzel, vlajková loď německého trhu s biopotravinami, nezásobuje již prostřednictvím velkoobchodníků, ale dodává přímo do prodejen s biopotravinami a zdravou výživou. Tento způsob distribuce ušetří jeden obchodní článek a odpovídající obchodní marži. V pozadí tohoto rozhodnutí je zvýšená nespokojenost s tlakem na rostoucí ceny a vlastní obchodní známky velkoobchodníků.
Ve Španělsku a Itálii bioprůmysl taktéž expanduje v moderně vybavených obchodech. Celé skupiny organických řetězců, některé na principu franchisingu, vytvářejí trh a jsou pozitivně vnímány zákazníky. Biosupermarkety nabízejí neuvěřitelné množství druhů biopotravin. Jejich škála je rozšířena kompletní nabídkou nepotravinářského zboží – kosmetiky, potravních doplňků, přírodních léčiv, čisticích prostředků a krmiv pro domácí zvířata.
Biopotraviny na českém trhu
Český trh s biopotravinami patří v porovnání s ostatními středo a východoevropskými zeměmi mezi nejrozvinutější. V roce 2002 činil podle odhadů „Green marketingu“ celkový obrat na českém trhu s biopotravinami 150 – 200 mil. Kč. Bylo certifikováno přes 1000 druhů biopotravin, z toho 468 dovozových. Spotřeba biopotravin v roce 2001 dosáhla podle odhadů „Green marketingu“ 0,06% z celkové spotřeby potravin v ČR.
Více než polovina objemu biopotravin se prodává prostřednictvím sítě super a hypermarketů (Carefour, Hypernova, Globus, Delvita, Spar, Albert, Tesco). Další čtvrtinu představuje prodej ve specializovaných bioprodejnách a prodejnách zdravé výživy. Zde je sortiment nejširší, ale zase je problém s prodejem masa a čerstvých výrobků. Výhodou je osobní přístup prodejců, dostupnost informací. Významnou část tvoří samozřejmě i přímý prodej na farmách, kde odpadá prodejní článek (marže) a zákazník přímo vidí odkud biopotravina pochází (kontakt s farmářem). Biopotraviny lze zakoupit také prostřednictvím klubů, sdružení a nezávislých prodejců. V České republice existuje asi 300 prodejen zdravé výživy, ve kterých se nabízejí biopotraviny, z toho 50 je sdruženo ve svazu ekologických zemědělců PRO-BIO. Tyto prodejny nabízejí až 40 % ze svého sortimentu v BIO kvalitě.
Rozvoj trhu nebude jednoduchý
Hlavními překážkami většího rozvoje trhu s biopotravinami v České republice jsou především:
– nedostatečný sortiment bioproduktů (nízký počet producentů a nevhodné podmínky pro pěstování),
– nedostatek zpracovatelů a nabízených konečných biopotravin,
– málo rozvinuté distribuční kanály a subdodavatel (odbytové družstvo),
– nízké povědomí spotřebitelů o biopotravinách,
– nízká kupní síla.
Mezi dlouhodobé problémy patří také systém dotační politiky, která nemotivuje zemědělce k dalšímu zpracování svých produktů a k finalizaci biopotravin.
Ačkoliv zájem spotřebitelů v ČR neustále roste, výběr potravin v kvalitě bio je v porovnání se státy EU stále nedostatečný. Charakteristickým rysem trhu je nevyváženost v nabízených množstvích jednotlivých komodit. Poptávka převyšuje nabídku po čerstvé zelenině a ovoci, nápojích, mléku a mléčných výrobcích, vepřovém a drůbežím mase, vejcích a pečivu. Na druhou stranu produkce hovězího v bio kvalitě je dnes vyšší než zájem ze strany spotřebitelů. Nejstabilněji se na trhu jeví výrobky rostlinného původu - obiloviny, obilné výrobky, luštěniny, těstoviny, semena, sušené ovoce a čaje.
Poměrně velký nevyužitý potenciál tvoří zpracování:
- ovocné a zeleninové šťávy, marmelády a džemy,
- sušené ovoce a zelenina,
- oleje,
- pochutiny – hořčice, kečupy, pomazánky,
- čerstvé a hotové pokrmy, polotovary,
- masné výrobky.
Přestože surovinové zdroje pro zpracování v ČR máme, většina zpracovaných biopotravin se dováží ze zahraničí a spousta z nich se používá k další výrobě biopotravin (marmelády do jogurtů, pečiva, sladkostí; sušená zelenina na výrobu polotovarů). Budoucnost mají regionální výrobky, tradiční receptury, výrobky z místních surovin.
Ceny biopotravin jsou o 20 – 100 % vyšší než ceny konvenčních potravin. Cílovými skupinami z řad spotřebitelů jsou lidé mezi 20 – 40 lety, maminky s dětmi, lidé se zdravotními problémy.