Rok se s rokem sešel a amsterodamské výstaviště znovu zaplavily květiny. Začátek listopadu již pošesté patřil mezinárodnímu zahradnickému veletrhu Horti Fair. K vidění bylo jako obvykle mnoho. Květiny řezané i hrnkové a veškeré technologie a technika, které si lze jen ve spojení s nimi představit. Samozřejmě nechyběly ani nádherné balicí papíry, aranžovací hmoty, stuhy a další floristické potřeby.
Horti Fair 2005 nebyl skoupý na nové nápady a myšlenky. Organizátoři totiž pro letošek zvolili tématem veletrhu slogan Síla inovace a rozhodli se, podobně jako v roce 2004, nejlepší novinky také patřičně ocenit. O tuto cenu ve dvou kategoriích (Rostlinné produkty a Technika/služby) automaticky soutěžily všechny novinky výstavy. Autoři nejlepších deseti v každé kategorii byli zveřejněni, a z nich byl také nakonec vybrán absolutní vítěz. Mezi rostlinami se jím stala bohatě kvetoucí Allamanda catharica 'Caramel Blush' nizozemské firmy Hortis Holland BV, jejíž velké žluté květy s karamelově zbarvenými středy se objevují i při dlouhodobě zhoršených světelných podmínkách. Z řezaných květin se do první desítky vešly například drobnokvětá chryzantéma 'Lindi White', kapradina Microsorum musifolium 'Crocodyllus', žlutozeleně zbarvená antúrie 'Marysia' nebo kala 'Diva Maria'. Produkty kategorie Technika/služby zaujaly svou různorodostí. Byly jimi moderní linky, celé stavby, ale také počítačový software nebo speciální technologie umožňující psát vzkazy, blahopřání či reklamní slogany přímo na vnější okvětní plátky růží. Absolutním vítězem se stal skleník bez střešního větrání nazvaný 'Sunergy' (firma P. L. J. Bom Groep). Jeho zvláštností je speciálně chemicky ošetřené sklo s propustností světla přibližně o 6 – 7 % větší než u skla běžně používaného. Skleník nemá klasickou střešní ventilaci, ale velmi dobře fungující systém kontroly klimatu. V první desítce se umístil také výrobek firmy Pagter Innovations – nádoby pro transport řezaných květin v horizontální poloze se stonky ve vodě.
Inovaci oproti roku 2004 zaznamenaly i dvě speciální, původně novinkové expozice. Loňský House of Taste se letos pod vylepšeným názvem House of Taste and Trade stal místem důležitých obchodních setkání, prezentací a dalších veletržních akcí. V podobě zdravých a samozřejmě voňavých a chutných kulinářských specialit zde byly prezentovány nové odrůdy zeleniny několika pěstitelských a šlechtitelských firem. Vnímat vystavené produkty tak mohl návštěvník doslova všemi smysly.
I když zdravou a chutnou specialitou samozřejmě nikdo nepohrdne, floristicky mnohem zajímavější byla expozice Horti Fair House of Flowers and Plants/Growing concepts. Na ploše bezmála 800 m2 a za podpory velkého množství firem zde mezinárodní tým stylistů, designérů a aranžérů předvedl svou kreativitu. Návštěvu tohoto pavilonu vám slovem a obrazem zprostředkujeme v dalším čísle Floristiky.
Šestý ročník veletrhu Horti Fair, na kterém se podílelo 976 vystavovatelů z 50 zemí světa, přilákal celkem 51 227 návštěvníků. Ti jej ohodnotili poměrně vysoko – udělili mu průměrnou známku 7,8 bodů z deseti možných.