V polovině září jsem měl opět možnost navštívit nevýznamnější školkařsko–zahradnickou akci ve středomořské Evropě – veletrh Flormart/Miflor v Padově, organizovanou PadovaFiere a Fiera Milano. Tentokrát organizátoři připravili pro delegaci novinářů také zajímavou dvoudenní exkurzi po severní Itálii.
Padovské výstaviště hostilo 51. ročník veletrhu Flormart/Miflor od 16. do 18. září. Výstava se rozprostírala na ploše 35 tisíc m2 uvnitř pavilonů a na 15 tisících m2 venkovní plochy. Účastnilo se jí 1290 vystavovatelů, z nichž 209 bylo ze zahraničí z 27 zemí, jako například z Francie, Dánska, Nizozemska, Španělska, Německa, Izraele, Kanady, Vietnamu a poprvé také z Indonésie. Také účast návštěvníků byla hojná. Celkem jich bylo 35 412, z toho 32 823 z Itálie a 2 489 ze zahraničí ze 60 zemí.
Veletrh Flormart/Miflor je komplexní akcí s velkou různorodostí a vysokou kvalitou rostlinných produktů. K vidění je zde každoročně produkce školkařských výpěstků ze zemí Evropy, ale také mimoevropská, dále různá vybavení, systémy, technologie, příslušenství a profesionální zahradnická technika, ale i produkty pro koncové zákazníky, jako jsou květináče, nádoby, substráty, fertilizéry, hnojiva atd.
Setkání, konference
Na programu letošního ročníku veletrhu Flormart/Miflor byly i akce, věnované profesnímu rozvoji, jako výroční schůze, pracovní setkání, firemní prezentace atd. Vše bylo zaměřeno na nové produkty, vhodnou politiku a ekonomickou situaci na školkařsko–zahradnickém trhu.
Zahraniční účastníci věnovali obzvláště velkou pozornost konferenci, pořádané Společností zahradních architektů a vedené britskou zahradní architektkou Charlote Roweovou, která představila některé nejdůležitější vlivy na britskou zahradní architekturu.
Dalšími diskutovanými tématy bylo Péče o okrasné stromy, Cesta k dosažitelným představám o veřejné zeleni a parcích, Péče o městskou zeleň, Nové trendy v chování a výdajích zákazníků ve školkařsko–zahradnickém sektoru.
Každoročně se na veletrhu udělují také ceny Fabio Rizzi Plaque za odborný přínos a také ceny časopisů Oro Flor a Flor Magazine za inovace. Na tomto místě je důležité podotknout, že vystavovatelé představili velké množství nových a důležitých produktů, což bylo důkazem, že v této oblasti vládne tvořivost.
Doplňkové sekce
MAVER – výstava vybavení a služeb pro údržbu a management zeleně. Vystavenými produkty byla určena zejména pro tvůrce a návrháře zelených sídel, údržbáře, krajináře – ukázkou vybavení, strojů a doplňků pro školkařství a zahradnictví. Dále byly k vidění zavlažovací systémy, prořezávací plošiny a stroje, motorové kultivátory, řetězové pily, traktory. Mezi nejdůležitější účastníky patřila Italská asociace operátorů ozdobných rostlin a AIAP – Asociace italských krajinných architektů.
VIVIGIARDINO – výstava venkovního nábytku s architektonickými řešeními pro zahrady a specifické doplňky, zaměřenými na veřejnou zeleň s inovativními řešeními v oblasti designu a ergonomie.
Už tradičně jsou na veletrhu Flormart/Miflor vyhrazeny dva pavilony floristům, floristickému zboží a také floristické literatuře. Byly zde vidět zajímavé novinky, a také různá floristická vystoupení známých italských floristů.
Prezentace v zahraničí
Flormart/Miflor se pravidelně prezentuje také na hlavních veletrzích v Rusku, Německu, Španělsku, České Republice a Nizozemsku. Uskutečnili se výrazné podpůrné aktivity v Jihovýchodní Asii, zejména v Thajsku ve spolupráci s Italskou obchodní komorou v Bangkoku a místním ministerstvem průmyslu a zemědělství; ve Vietnamu díky podpoře poskytnuté Milano Fair a na základě dohody s Obchodní komorou v Hanoji; v Indonésii s podporou Milano Fair a ve spolupráci s obchodní kanceláří Italské ambasády v Jakartě. Mimo jiné se Flormart/Miflor zúčastnil i FiaFlora – největší školkařsko-zahradnické show v latinské Americe, konané 4. – 7. října 2005 v Sao Paulu. Dále PadovaFiere koordinovala účast skupiny italských společností na nejdůležitější události ve sféře školkařství a zahradnictví ve Východní Evropě Hortus Hungaricus v termínu od 23. – 25. září.
Flormart časopisy
Veškeré informace dostanou návštěvníci veletrhu také v časopisu, který je vydáván dvakrát ročně nákladem 40 tisíc kusů a distribuován zdarma. Obsahuje informace o různých činnostech vystavovatelů a o novinkách a také o školkařského trhu v Itálii a ve světě.
Na cestách
Program deseti novinářů, kteří byli letos na veletrh Flormart/Miflor pozváni, byl obohacen také o návštěvu některých podniků a institucí severní Itálie. Jako první jsme navštívili odbytové centrum Flormercati v městečku Montichiari, nacházejícím se nedaleko jezera Lago di Garda.
Flormercati Coop
Je družstevní asociace skládající se z producentů okrasných květin. V Itálii je to nejvýznamnější společnost produkující interiérové rostliny. Pěstitelé měli při jejím založení jasné cíle, které se jim také prostřednictvím Flormercati Coop podařilo a daří realizovat. Svou výrobu plánují ve shodě s vývojem a situací na trhu. Všichni členové asociace musí dosahovat standardní kvality produkovaného zboží v intencích stanovených parametrů a jsou vedeni k tomu, aby vedli svoje firmy směrem k dosažení produkce, která bude volně prodávána za rozumné ceny. Jedním z dalších důležitých činností, které sdružení dělá, je zviditelňování zboží svých členů, čímž přispívá k rozšiřování jejich produkce.
Úspěch a prvenství Flormercati Coop spočívá v tom, že pěstitelé a prodejci řeší spolu své problémy. Sdružení zabezpečuje rozsáhlou nabídku zboží, takže zákazníci mají širokou možnost volby. Ta se neustále rozvíjí a inovuje. Zákazníci mají k nabídce navíc přímý přistup – prostřednictvím možnosti navštívit skleníky, přes prodejní síť (obchody a obchodní zástupci po celé zemi) a rovněž také přes internet.
Samotní pěstitelé nemusí tak věnovat svůj čas, úsilí a prostředky na hledání odběratelů, produkci odebírá přímo družstvo. Odběr veškeré nasmlouvané produkce je garantován smlouvou. Proto se mohou zaměřit na zvyšování kvality svého zboží.
Klienti – což jsou velkoobchody, obchodníci, zahradnictví s výjimkou maloobchodů a individuálních zákazníků – najdou ve Flormercati široké spektrum zboží, které je vždy moderní, ve standardní dobré kvalitě a rovněž dobré služby, které umožňují optimalizovat výdaje a snižovat tak plýtvání zbožím.
Hlavní přednosti asociace:
– kvalita standardizované jednotné produkce s vynikající čerstvostí
– široký sortiment, odborně vyráběný členy asociace, mající nejlepší parametry
– jedinečný výběr z celé produktové škály, vždy vhodný a dostačující vzhledem k dané roční sezóně
– výhoda odkoupení celé roční produkce za rozumnou tržní cenu
– služby, zaručující rychlé doručování zboží po celé Itálii i do zahraničí
Flormercati Coop disponuje také svými vlastními laboratořemi, které zabezpečují konzultace, analýzy a výzkum pro sektory květinářsky, zemědělský a životního prostředí. Nabízejí rychlé a kvalifikované služby –pouze však pro velkoodběratele a nikoliv pro soukromé osoby. Oblasti jejich odborného působení jsou: chemicko-fyzikální analýzy (půda, substráty a závlaha), biologické analýzy (závlaha, choroby rostlin), konzultace a průzkumy. Výsledky analýz jsou doplněny i o návrhy nejvhodnějším strategií a zákroků. Laboratoře rovněž nabízejí technickou podporu v obdobích před kultivací.
Dalšími zastávkami na naší cestě po severní Itálii byly Fondaziona Minoprio – Lombardské centrum pro podporu pěstování květin a zeleniny, venkovní pěstování rostlin a zahradnictví a škola v Minoprio a družstvo Flor-Coop v Nebbiuno na březích Lago Magiore. Ale o tom až příště.