Pravidelně každým rokem navštěvujeme mezinárodní školkařský veletrh Plantarium v nizozemském Boskoopu. Ani letos jsme veletrh neopomněli a přinášíme nové poznatky ze školkařského sektoru. Hlavní téma ročníku 2014 Connect (propojení) se odráželo doslova na každém kroku.
Směr, kterým se ubírá obchod na školkařském poli, koresponduje s obecným trendem návratu k přírodě. Již několik let se neustále hledají cesty, jakým způsobem zaujmout zákazníka. Obecně lze říci, že trh je prakticky nasycen a je nezbytné hledat jiné cesty podpory prodeje. Termín přidaná hodnota produktu je tak jedním z nejskloňovanějších. Hlavním poznatkem z veletrhu je skutečnost, že přidaná hodnota produktu, například ve formě atraktivního obalu, sama o sobě nestačí. Zákazníci jsou stále náročnější, rostlina pro něj není pouze zelená masa. Se zvyšujícím se zájmem o domácí produkty, kdy si zákazník chce vypěstovat plodinu nebo vyrobit jiný domácí produkt ať už ke konzumaci, nebo na okrasu, vyžaduje hlubší propojení. Proto se zajímá o vlastnosti rostliny. Tomu také odpovídaly všudypřítomné inovativní prvky, jakými jsou například etikety s označením, zda se jedná o rostlinu motýlokvětou, medonosnou nebo s plody pro ptáky. Na popularitě získávají také ovocné dřeviny, ve větší míře se objevovaly trvalky a byliny. Nově se veletrhu účastnili také zahradní a krajinní architekti.*
Text Daniela Urešová
Celý text článku naleznete v tištěné verzi časopisu Zahradnictví č. 9/2014