26.10.2012 | 12:10
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Plantarium 2012 ovládla komunikace

Nizozemí se díky příznivým klimatickým podmínkám stalo pomyslnou Mekkou okrasného školkařství. Vzhledem k intenzivnímu zaměření na export není od věci pravidelně sledovat aktuální dění na místním trhu. Každou sezónu mnoho z nás netrpělivě očekává, jaké novinky se objeví na veletrzích a kontraktačních výstavách.

Proto se stalo již samozřejmostí, že vás pravidelně každý rok informujeme o dění na prestižním školkařském veletrhu Plantarium, který se koná v nizozemském Boskoopu. Letos slavil veletrh Plantarium třicáté výročí. Za roky svého konání se z regionální akce posunul až na úroveň mezinárodní, v rámci které jsou udávány trendy. Stal se místem, kde se setkávají producenti školkařského materiálu evropských zemí, aby si vyměnili nejnovější poznatky z oboru a představili šlechtitelské novinky. Mnoho z nich jsou již matadory a proto zde dochází k obchodním setkáním, která během let vykrystalizovala až v přátelské vztahy. V souvislosti s oslavami se organizátoři rozhodli kromě tradiční prezentace novinek vnést do školkařského oboru inovativního ducha.

Komunikace – nový směr úspěšného obchodu
Inovace se stala výchozí myšlenkou při volbě tématu celého veletrhu. Odborná veřejnost si je vědoma, že finanční krize dolehla i na školkařský obor. S trhem přesyceným nabídkou a neodpovídající poptávkou se naskýtá otázka jakým směrem se vydat. Je nezbytné hledat nové možnosti a principy jeho fungování. Hlavním a nejvíce diskutovaným tématem letošního ročníku, se stala komunikace a vzájemná spolupráce. Komunikace není nic jiného, než výměna informací založená na zpětné vazbě. Principy obchodu se posunuly od pouhého konkurenčního boje do roviny vnitrooborového naslouchání, spolupráce a informovanosti. Se zvyšující se rychlostí šíření informací a vývojem technologií se nacházíme v období komunikační revoluce. Sociální sítě a média stále více ovlivňují naše životy a to nejen v oblasti osobního života, ale také na poli profesním. A právě tento fakt nám přináší nové možnosti pro další rozvoj trhu. Pomocí takových médií jako jsou sociální sítě (Twitter, Facebook), internetu (webových stránek) a nových technologií chytrých telefonů iPhone či iPodů, se lze velmi dobře prezentovat a získat mnoho nových zákazníků. Každý ví, že největší reklamou jsou spokojení zákazníci a konstruktivní kritika může být dobrým impulsem k pozitivním změnám. Právě tyto procesy urychlují sociální sítě, kde informovanost a reference zákazníků narůstají geometrickou řadou. Dalším často zmiňovaným tématem byla spolupráce formou Cash&Carry, která se čím dál více stává výhodnou zvláště pro menší firmy. Díky jednotnému systému prodeje, administrativy, standardizaci a garanci kvality produktů, odpadá velká část zatížení producentů. Ti se s využitím servisu velkoobchodů Cash&Carry mohou více věnovat produkci a část nebo i většina odbytu je zajišťována zprostředkovatelem. Právě tyto trendy souvisejí s vývojem technologií, stávají se standardem a vytvářejí novou cestu k úspěšnému obchodování.

Ve slavnostním duchu
Po všechny dny probíhal veletrh a doprovodný program pod vlivem oslav třicátého výročí. Slavnostního zahájení Plantaria 2012 se ujala ministryně vnitra a královských vztahů Liesbeth Spies, která oficiálně otevřela brány veletrhu 23. srpna. V úvodním proslovu zmínila svůj kladný vztah k oboru, o kterém má určité povědomí také díky svému politickému působení v provincii na jihu Nizozemí. V úvodním projevu předseda organizace pořádající veletrh Plantarium Jan Willem Griep uvedl, že podstatou celé akce je snaha o přínos nových informací a inspirací jak návštěvníkům, tak vystavovatelům. Do posledního metru zaplněná kapacita výstavní plochy místními, ale také zahraničními firmami svědčí o prestiži veletrhu. V souvislosti se začátkem nové dekády Plantaria se rozhodlo představenstvo provést několik organizačních změn a zvolením hlavního tématu Komunikace chtěli naznačit, že nastává nejen nová etapa veletrhu, ale celého školkařského sektoru.
Letošní ročník přilákal přes 17 000 návštěvníků. Novinky a zajímavé expozice mohli shlédnout u 320 vystavovatelů, z nichž 62 bylo zahraničních. Do Boskoopu přijeli odborníci z Austrálie, Belgie, Číny, Dánska, Německa, Francie, Irska, Izraele, Itálie, Lucemburska, Polska, Španělska, USA, Švýcarska a Velké Británie.

O novinky nebyla nouze
Jednou z největších atrakcí na Plantariu je představení pěstitelských novinek školkařských firem. Odborná porota pod záštitou Královské zahradnické společnosti rozdala celkem 39 medailí ze sedmdesáti přihlášených nových výpěstků.
Cenu za nejlepší novinku si odnesla firma J. van Zoest B. V. z Boskoopu za Clematis ´Zoprika´(PRINCESS KATE). Porotu si získala neobvyklá kombinace barev, unikátní tvar okvětních lístků a bohatě kvetoucí rostliny s vertikálním uspořádáním květů. Velikost květů se pohybuje v rozmezí čtyř až šesti centimetrů. Zimuvzdorná, tři až čtyři metry vysoká rostlina dobře remontuje a je dekorativní zejména svými narůžovělými tulipánovitými květy s fialovým středem. Další zlaté medaile byly uděleny třem novinkám. Cornus kousa ´Summer Gold´ společnosti D. Veerman Jr Boomkwekerijen b.v. z Boskoopu. Porotu zaujal svou novou varietou zlatého panašování. Vyznačuje se velmi dobrými růstovými vlastnostmi a to už od semenáčků. Oproti jiným zlatě panašovaným kultivarům si drží ve zbarvení jednotný odstín. Na jaře zdobí keř velké bílé listeny, listy se postupně zabarvují do odstínů lososové až po ohnivou červenou. Svým stromovitým vzrůstem je ideální pro menší zahrady. Zlatou medaili získala také Hydrangea serrata ´MAK20´ (FLAIR&FLAVOURS COTTON CANDY – FLAIR&FLAVOURS BLUEBERRY CHEESECAKE) od společnosti Valkplant BV / André van Zoest BV z Boskoopu. Odolné mrazuvzdorné hortenzie vynikají sytými barvami svých květenství. Cotton Candy se sytě růžovými květy a zeleným středem, a Blueberry Cheesecake s borůvkově modrými květy se zeleným středem, bohatě kvetou od června do října. Porota ocenila zejména kompaktní tvar, bohaté kvetení, nádherné barvy květů a podzimního zbarvení listů. Poslední z oceněných zlatou medailí byla Veronica longifolia ´Charlotte´ od šlechtitele Ruud Klein z Nizozemského Roelofarendsveenu. Na veletrhu ji představila společnost Rijnbeek en Zoon B.V. and Rijnbeek and Son Perennials Export B.V. z Boskoopu. Vyniká elegantním panašováním okrajů jemných a hladkých listů. Stabilitu hustých bílých květů zajišťují silné stopky, po sestříhnutí odkvetlých částí velmi dobře remontuje. Výhodou je také rezistence vůči padlím. Veronica longifolia ´Charlotte´ je výborně využitelná také jako řezaná květina. Porotu nadchla nejen jemným a hlavně stabilním panašováním, ale také kombinací bílých květenství s našedlými listy. Dále odborná porota rozdala 12 stříbrných a 22 bronzových medailí.
Více než 20 novinářů z osmi Evropských států vybíralo vítěze novinářské ceny. V kategorii balkónových a přenosných hrnkových rostlin zvolili jako nejlepší Rudbeckia ´Glod Star´ a v kategorii konceptů zvítězil Volmary Pflanzen – Markenkonzept představené společností Volmary GmbH z Německa.
Rudbeckia ´Glod Star´ si porotce získala díky svému kompaktnímu tvaru a dlouhodobému kvetení. Z hlediska produkčního disponuje možností rozmnožování semeny a vysokým stupněm uniformity.
Volmary Pflanzen – Markenkonzept – nové pojetí prezentace květin je zaměřeno zejména na konečného spotřebitele. V rámci distribuce do obchodních sítí, se pro podporu prodeje společnost Volmary zaměřila na cílovou skupinu mladší generace zákazníků s tendencí vytvářet si individuální prostředí domova nebo zahrady. Moderní design a barevné ladění obalů v kontextu s barvou květů nebo listů dané rostliny podpoří intuitivní výběr rostlin klientem.
Cenu za nejlepší expozici, z celkových 320, získal stánek společnosti Nolina Kwekerijen z Woubrugge. Se svou expozicí růží se nejlépe držela tématu celého veletrhu – Komunikace. V části nazvané minulost s atributy stěžejních komunikačních prostředků jako byl například telefon s pevnou linkou vystavovali dříve vyšlechtěné kultivary. V části nazvané budoucnost doplňovaly novinky v nabídce společnosti současné trendy jakými jsou chytré telefony či multimediální projekce. Porotu si stánek získal estetickým uspořádáním květin podle barev, jejich výbornou kvalitou, snadnou přístupností a jasným sdělením myšlenky celého konceptu.

Inovací do další dekády
Součástí inovačních tendencí na Plantariu 2012 byla možnost prezentace firem v Síni slávy. Samostatná hala propojená s hlavní výstavní plochou byla určena k prezentaci firem velkoformátovými bannery s QR kódy a instalacemi nabízených produktů. Další novinkou konceptu veletrhu bylo vyčlenění prostoru pro prezentaci novinek. Plocha pro novinky byla umístěna v centrální části výstavního pavilonu, disponovala větší výměrou a díky barevnému odlišení a označení ji návštěvníci nemohli minout. Dostatek prostoru umožnil naaranžovat rostliny ve větších skupinách čímž mnohem lépe vynikla dekorativní hodnota daných kultivarů.
Společnost Blooms of Berssingham představila projekt iBook – aplikaci pro stále rozšířenější iPody. Tato aplikace obsahuje kompletní katalog firmy. Nabídka sortimenu je představena nejen fotografiemi, ale také videosekvencemi. Klient si v průběhu listování katalogem může zaznamenávat rostliny, které ho zaujaly, případně sestavit kompletní objednávku v elektronické nebo tištěné formě.
Vliv vývoje technologií se odrážel ve všech expozicích veletrhu. Samozřejmostí se staly QR kódy, firmy využívaly k prezentaci svých produktů internetové katalogy, velkoformátové obrazovky, ve svých profilech na sociálních sítích podávaly pravidelné informace o dění na jejich stáncích, přímo u hlavního vchodu byl interaktivní dotykový stůl s prezentací rostlin.
Kromě přívalu inovací a novinek, zůstalo Plantarium 2012 také u tradičních akcí. Proto ani letos nechyběla oblíbená kampaň Color your life, organizovaná společností Plant Publicity Holland (PPH). Tato kampaň na podporu prodeje školkařských firem se za dobu více než dvaceti let svého působení setkává stále s větší oblibou. Není soustředěna pouze na Nizozemí. Kromě francouzských, anglických,německých, polských a italských, jsou stránky kampaně Color your life i v českém jazyce. V průběhu letošního veletrhu se společnost PPH rozhodla bilancovat, představila vítězné rostliny ceny Color your life z uplynulých dvaceti let. V průběhu veletržních dní mohli návštěvníci zhlédnout módní přehlídku s vítěznými květinami a hlasovat o absolutním vítězi. Tím se stala Buddleia ´Lilac Chip´, vítězná rostlina Color your life roku 2011.

Text a foto Daniela Urešová

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down