27.01.2005 | 05:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Novinky a trendy v okrasných květinách

V současnosti panuje na trhu s okrasnými květinami silné konkurenční prostředí. Všechny firmy se snaží o co nejkvalitnější produkci a značné úsilí je zaměřeno na to jak zvýšit zájem konečného spotřebitele o produkty. Každoročně se objevují nové odrůdy, hnojiva nebo substráty.

Právě novinkám a trendům pro rok 2005 byl věnován odborný seminář, určený pro profesionální pěstitele, floristy, zástupce zahradnických firem a obchodníky, který uspořádala v červenci společnost Engo ve spolupráci s firmou AGRO-Brno Tuřany, v Telnici na Brněnsku.
K orientaci v sortimentu je nutná pomoc
Většina specializovaných firem se snaží přijít na trh s co největším počtem novinek. Je otázkou, zda je záplava nových odrůd skutečně to, co zákazníka přitáhne, nebo mu spíše znesnadní orientaci mezi produkty. „Je v pořádku, že se neustále na trh dostávají nové odrůdy a vyvíjejí nové variety. Díky tomu se ale současný trh stává nepřehledným,“ řekl Gary Grűber z německé společnosti Kientzler, která je jedním ze zakladatelů, a posledních pět let i zastupuje v Evropě, americkou firmu Proven Winners (PW). „Naše společnost také samozřejmě přichází s novinkami, ale stejně velký důraz klademe na kvalitu výchozího materiálu i produktů a hlavně na prezentaci a marketing,“ vysvětlil Grűber. Podle jeho slov PW spolupracuje s šedesáti šlechtiteli z celého světa. Všechny odrůdy před uvedením na trh zkouší na pracovištích rozmístěných po celém světě. Díky tomu jsou k dispozici podrobné informace o tom, jak se rostliny chovají v různých klimatických podmínkách, jak na pěstitelské, tak spotřebitelské úrovni. „Proven Winners je v současnosti na americkém trhu vedoucí firmou. Toto postavení získala také díky inovátorské činnosti a vytváření nových trendů,“ řekl Grűber. „Pro vytváření trendů nám slouží mimo jiné i rozsáhlé demografické studie, které umožní lépe definovat cílové skupiny zákazníků, jejich požadavky a následně těmto potřebám přizpůsobit nabídku. Na základě výsledků těchto studií například víme, že všeobecným trendem je přiblížení zahrady co nejblíže obytným prostorám, proto je velký zájem o „mobilní zahrady“, které je možné bez problémů umístit na balkonech nebo terasách. PW také vytváří trendy ve třídě vegetativně množených letniček, nebo koncepce míchaných kontejnerů a postupně také odstraňuje tradiční hranice mícháním letniček a trvalek,“ dodal Grűber. Významnou roli v obchodních strategiích také hraje pomoc prodejnám květin a zahradnickým centrům při prezentaci produktů. PW se snaží usnadnit zákazníkům orientaci v sortimentu nabídkou všech svých produktů v typických firemních obalech, vystavených na výrazně označených předváděcích regálech a samozřejmostí je kompletní poradenský servis. Pro doplnění svých služeb se společnost začala zabývat také distribucí hnojiv.
Kouzlo ročních období
Při pohledu na křivky prodeje se ukazovalo, že většina rostlin se nakupuje v jarních měsících. Proto snaha o rozložení zájmu spotřebitelů o rostliny do průběhu celého roku vede k zajímavým konceptům spadajícím do oblasti marketingu. Před deseti lety přišla společnost Kientzler s vytvořením sezónních kolekcí rostlin, které v daném ročním období vypadají nejatraktivněji. Výsledkem jsou pěstitelské programy s názvy Jarní flirt, Letní vášeň a Kouzlo podzimu. Jarní flirt je kolekcí 65 odrůd generativně i vegetativně množených rostlin. Jejich výběr je založen na dvouletkách a trvalkách s brzkým termínem kvetení, zajímavými květy a listy. Letní vášeň zase kombinuje trávy, trvalky, rostliny výrazné květem a doplňkové rostliny. Vznikne tak pestrobarevná směsice vhodná pro balkóny i terasy.
Kouzlo podzimu je program, který v letošním roce přináší na náš trh společnost Engo, která u nás zastupuje firmy PW a Kientzler. „Kouzlo podzimu je nová kolekce balkónových rostlin určená pro období pozdního léta a podzimu,“ vysvětlil Norbert Zaťko ze společnosti Engo.

Novinky pro jaro 2005
Hlavním bodem programu semináře bylo představení novinek pro jaro 2005. Nové odrůdy a pokračování komerčně úspěšných řad zde představila kromě PW i společnost Bruno Nebelung. Není možné vyjmenovat vše nové s čím tyto firmy přichází na trh a tak namátkou lze vybrat například Euphorbia ´Diamond Frost´ z produkce PW. Je to stále kvetoucí rostlina původem z Kolumbie s vynikající samočisticí schopností. Je charakteristická malými bílými květy, připomínajícími sněhové vločky. Na pěstování je velmi nenáročná. Kvete na slunci i ve stínu, nemá však ráda teploty pod 16 °C. Týden po výsadbě se zaštípne a zbytek se ponechá růst. Podle názoru Garryho Grűbera má tato rostlina pro trh velký potenciál: „Euphorbia ´Diamond Frost´ může být rostlina, která zřejmě nebude patřit mezi na první pohled oblíbené, ale zákazníci si ji mohou časem velmi oblíbit. Podobný osud měla i Bacopa, kterou jsme uvedli na trh před dvanácti lety. Na spotřebitele zpočátku působila dojmem plevele a dnes patří k jedněm z nejúspěšnějších produktů.“
Novou kolekci vegetativně a generativně množených balkónových rostlin a dlouhou řadu novinek představil Ing. Vladimír Ilenčík, obchodní zástupce společnosti Bruno Nebelung. První novinkou byla Angelonia gardneri ´Angel Mist´. „Není to typická balkonovka a na trhu není ještě příliš rozšířená. Je to rostlina s dlouhou dobou kvetení, dobrým větvením a krátkými výhony. Dodáváme ji v atraktivních barvách a její výhodou je, že existuje jak ve vzpřímené, tak převislé formě,“ vysvětlil Ilenčík.

Řízené uvolňování živin
Na semináři se také hovořilo o hnojivech a substrátech. Nové hnojivo Osmocote Exact z produkce společnosti Scotts představil Gábor Zsigó, zástupce Scotts Eastern Europe. „Osmocote Exact je hnojivo třetí generace patřící do kategorie hnojiv s kontrolovaným postupným uvolňováním živin. Vodorozpustné hnojivo je obaleno pryskyřičným obalem rostlinného původu. Po zalití vodou, nebo vlivem půdní vlhkosti, začne uvnitř granulí docházet k chemickým reakcím a postupně se přes obal začnou uvolňovat živiny. Jsme schopni celkem přesně říct, kolik hnojiva je v tu kterou chvíli uvolňováno, protože rychlost celého procesu je ovlivňována hlavně teplotou půdy. Čím je vyšší teplota půdy, tím rychlejší je uvolňování živin. K určení průběhu hnojení slouží i speciální software, který na základě rozboru půdy a vnějších podmínek zobrazí uvolňování živin v časové řadě. Na průběh uvolňování nemá vliv pH ani typ půdy, mikrobiologická aktivita, půdní vlhkost ani množství zálivky. Pro lepší orientaci v tom jaké hnojivo substrát obsahuje jsou granule Osmocote Exact rozlišeny barevně do čtyř kategorií podle doby, po kterou se živiny uvolňují. Červené působí 3 až 4 měsíce, hnědé 5 až 6 měsíců, modré 8 až 9 měsíců a žluté 12 až 14 měsíců, v závislosti na podmínkách. Tloušťkou granulí také můžeme řídit rychlost počátečního uvolňování živin. V nabídce máme kromě hnojiva Standard, také Hi-start s rychlým počátečním uvolněním nebo Lo-start s pomalým spouštěním hnojení,“ vysvětlil Zsigó. Podle jeho slov obsahují všechny granule různé koncentrace makroelementů a také mikroelementy. Vyprázdněný obal se časem rozloží a obohatí půdu o organické látky.
Rašeliny a substráty
Stručný přehled produktů, které na český trh dodává firma BB Com představil jednatel společnosti Miloslav Bartoš. „Naší hlavní činností je dovoz rašeliny a výroba zahradnických substrátů. V současnosti máme na trhu 24 výrobků a čtyři další připravujeme. Naše produkty splňují požadavky Evropské unie a tak až 50 % naší produkce jde na export. V sortimentu máme velmi kvalitní vrchovištní rašelinu, bílou a černou rašelinu, dováženou z Litvy. Vyznačuje se nízkým podílem prachových částic a dobrou nasáklivostí pro vodu, čímž zajišťuje dostatek vzduchu pro kořenový systém. Černá rašelina velmi rychle přijímá vodu, proto snadno bahní. Bílá rašelina je naopak charakteristická pomalejší nasákavostí a také pomalejším výdejem vody. Oba typy rašelin značně zlepšují fyzikální a biologické vlastnosti hlinitých a písčitých půd. Rašelinu dodáváme pytlovanou v množství od 150 do 300 litrů. Pro velkoodběratele máme Big Baly o objemu 4,5 a 6 m3,“ řekl Bartoš.
Podle jeho slov společnost BB Com využívá rašeliny i při míchání zahradnických substrátů. Na tvorbě receptur spolupracují kromě Výzkumného ústavu okrasného zahradnictví v Průhonicích i se specializovanými společnostmi jako například Agro Brno – Tuřany nebo Florcenter Olomouc. „Substráty se vyrábějí v několika druzích - výsevní, na konifery (okrasné dřeviny ), na surfinie, zahradnické, pro pokojové květiny, balkonové květiny, vřesovištní rostliny. Sortiment obsahuje balení od pěti do osmdesáti litrů. Pro odběr ve velkém nabízíme volně ložený substrát a plánujeme dodávat i velkoobjemová balení o obsahu 4,5 m3,“ dodal na závěr Bartoš.

Návštěva ve středisku 080
Hostitelem celé akce byla akciová společnost AGRO Brno-Tuřany, jejíž zahradnická výroba je největší na území České republiky. „Naše společnost byla založena v roce 1993 při procesu transformace zemědělských družstev. V současnosti se kromě zahradnické výroby zabýváme také klasickou zemědělskou výrobou a máme i výrobu nezemědělskou,“ představil ve zkratce svůj podnik Ing. Jaroslav Hunkes, ředitel společnosti. „Společnost je rozdělena do čtyř divizí, mezi nimiž divize zahradnické výroby se svým více než 55 % podílem na ročním obratu celé firmy představuje dominantní činnost podniku. Ve sklenících o celkové ploše osm hektarů produkujeme hrnkové i řezané květiny, řezanou zeleň, sazenice a hotové rostliny balkónových květin. Na volných plochách produkujeme okrasné dřeviny v kontejnerech i ve volné půdě a ovocné stromky a keře. V rámci divize máme tři velkoobchody. Dva zásobují obchodníky i obchodní řetězce květinami, zahradnickými a floristickými potřebami, ve třetím nabízíme okrasné a ovocné dřeviny z vlastní produkce i z dovozu, zejména z Německa. Náš podnik je také známý i tradičním „Tuřanským kvašeným zelím“, které vyrábíme podle starých selských receptů z hlávkového zelí z vlastní produkce,“ dodal Hunkes.
Na závěr semináře si hosté mohli prohlédnout středisko zahradnické výroby 080 v Brněnských Ivanovicích. Pořadatelé připravili rozsáhlou prezentaci porovnávacích pokusů, která sloužila k tomu, aby si návštěvníci mohli na vlastní oči ověřit informace, které zazněly v předcházejícím bloku přednášek. Rostliny ze sortimentu společností Proven Winners a Bruno Nebelung byly vysazeny 31. května 2004 do substrátu firmy BB Com. Bylo možno porovnat výsadbu s použitím a bez použití hnojiva Osmocote Exact.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down