Podzim je tradičně obdobím profesionálních školkařských veletrhů, jež se konají v zahradnicky významných zemích a nabízí odborným firmám možnost prezentace své činnosti a navázání nových obchodní kontaktů. Jako novému členu redakce časopisu Zahradnictví se mi naskytla možnost navštívit a porovnat tři významné veletrhy ve třech různých státech v relativně krátkém časovém období po sobě. A jak si stojí náš Zelený svět v srovnání s Flormartem v Itálii a Groot Groenem Plus v Nizozemsku?
Předně je nutné říci, že každý tento veletrh je zaměřen na jiného zákazníka, což je dáno především rozdílnými klimatickými podmínkami jednotlivých států. Sortiment se značně liší, ale obecně veletrhy porovnatelné jsou.
Co se velikosti a počtu vystavovatelů týče, je před svými kolegy o veliký krok napřed italský veletrh. V číslech to znamená zhruba 1 000 vystavovatelů v Padově ku 267 v Zundertu a více než 100 v Brně. Ale velikost plochy a množství vystavovatelů nemusí zároveň znamenat prvenství na pomyslném žebříčku veletrhů. Flormart obsadil 12 expozičních hal a jeho prohlídka tak zabrala podstatnou část dne. Každý pavilon byl věnován prezentovanému oboru a protože plocha to byla veliká, orientace nebyla vždy jednoduchá. Na programu byla spousta doprovodných akcí, včetně prezentací zvučných jmen zahradnického oboru.
Oproti tomu Groot Groen Plus byl umístěn pouze do třech pomyslných hal s jedním centrálním náměstím. Holandští organizátoři dovedli celou koncepci veletrhu k dokonalosti soustředěním na detail. Celá výstava byla pojata jako jedno zelené město s hlavním náměstím, u jehož vstupu nás vítal gentleman ve fraku a cylindru. Přilehlé tři sekce byly rozděleny barvami a každá byla pojmenována po jiném stromu, každý tedy věděl jestli se nachází v červené kaštanové aleji, bílé bukové stezce či aleji modré dubové.
Zelenému světu stačil jeden pavilon, kde obsadil dvě patra. Holandská a česká výstava si byly v mnohém podobné – skromností, příjemnou a klidnou atmosférou a snadnou orientací. Český veletrh byl navíc zpestřen doprovodnou akcí, která dosahovala nebývalé úrovně v celoevropském měřítku. Květinové modely a show, s tím spojenou, by jiné země mohly závidět. Ukázalo se, že školkařství se dá příjemně propojit s nejedním příbuzným oborem.
Prezentace jednotlivých firem na všech veletrzích byly na velmi dobré úrovni, každý se snažil své produkty představit co nejlépe a originálně.
Na obou zahraničních veletrzích se tradičně volí nejlepší novinky zde prezentované, slouží to nejen k propagaci autorských firem, ale také ke zdravému konkurenčnímu boji mezi nimi. Mimo to, nejlepší vyhlášené novinky přitahují také pozornost více návštěvníků. Něco podobného zatím na české akci chybí, ale vzhledem ke každoročnímu velkému pokroku můžeme očekávat od Zeleného světa další a další zlepšení a pilování k dokonalosti. Troufám si říci, že už nyní šlape svým evropským kolegům na paty a na místě je i tvrzení že méně je někdy více a to dělá Zelený svět přátelskou a přesto vysoce profesionální akcí.