V možnostech úprav malých a rozsáhlých ploch zeleně je rozdíl, který je dán nejen technickými možnostmi používaných dřevin. V tomto příspěvku se zaměříme na pochopení výtvarného provedení.
Vodítkem pro tvorbu, tedy kromě praktických ohledů, jsou pohledy pozorovatele. Zahrada nebo prvek zeleně funguje jako dioráma.U malých ploch je prostor ke kompozici menší. Při komponování z bodu pro pozorování jsou volena místa poblíž vstupu, místa častého pohybu nebo odpočinku.
Pohledy mohou být takzvaně orámované, tedy v místě, odkud pozorovatel kompozici pozoruje, mohou okolní prvky, například koruna stromu, pergola, rozhraní dlažby a trávníku, tvořit výtvarný rámec pohledu nebo ideálně vybrané části pohledu. Pokud je nějaký pohled komponován pro určité místo na trase, například průchod okolo domu, je možné pozorovatele na pohled „upozornit“. Například v japonských zahradách je tak učiněno měsíční bránou, která je současně orámována kameny v cestě, které chodce zastaví. Za bezpečnější metodu je možné považovat rozdělení prostoru. Může jím být zjevná výrazná změna charakteru prvků. Přestože kompozice má harmonizovat s okolím a rámování je jen navozením pozornosti, popředí pohledu v některých případech může zbytek úpravy zvýraznit svojí odlišností. Zvláště v malých prostorách. Může tak působit jako vstup nebo pohled do jiného vesmíru. V předzahrádkách lze pro správný pohled vytvořit vybrané průhledy, které budou přes živý plot přinášet nejlepší dojmy. Účinek lze znásobit vodním zrcadlem. Pohled pozorovatele někdy bývá přesně vymezen, jindy jen lákán a ohraničen dvojicí identických nebo podobných objektů, které se odlišují od ostatních, průhledy nebo rámy jako asociací galerie. Úsek viděných objektů je pozorovatelem vnímán jako sdělení, obraz. Formou upoutání pohledu je zaostření, avšak například už H. Repton metodu označil jako primitivní a násilnickou.
Terén a hierarchie prvků
Základním podkladem k vnímání celku je celková situace a plochy v kontextu. Časté a snadné na údržbu jsou úpravy založené na ploše. Zajímavější a malebnější je modelovaný a členitý terén, podporující fantazii. Malé japonské zahrady modelaci terénu používají. Skalka jako krtkovitý kopeček uprostřed rovné plochy sklízí posměšky i od úplných amatérů. Jak dokázal I. Otruba, i na relativně malé ploše lze vymodelovat horstva se skalními průrvami. Výsledek může být lepší než záhon doplněný kameny. Vyloženě umělé suché zídky na dlážděné ploše, pojaté i jako homole a koule, v botanické zahradě v Utrechtu mají náš obdiv. Proč? Je časté, že menší soukromé úpravy zeleně jsou spíše kontrastní a nápadité, než aby byly pouhou částí většího celku.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!