Jubilejní EKOFILM představuje vizuální styl 50. ročníku. Jeho autorem je mladý tvůrce se znevýhodněním

Nejstarší evropský filmový festival o životním prostředí EKOFILM představil vizuální styl pro jubilejní 50. ročník. Letos poprvé se na něj vyhlásila veřejná soutěž. Vítězné grafické zpracování letošního tématu Jak (ne)zabít přírodu vybrali organizátoři z dvaceti šesti přihlášených návrhů.

Ten vítězný vznikl ve studiu Maturus, které zaměstnává tvůrce s handicapem. Autor ilustrací, šestadvacetiletý Oliver Moučka, vsadil ve svém zpracování především na hravost a důvtip. Letošní Ekofilm proběhne 1.–6. října v Brně, výtěžek z dobrovolného vstupného bude věnován projektům na ochranu přírody, které zaštiťuje ZOO Brno.

„Díky EKOFILMu má veřejnost už půl století jedinečnou příležitost zhlédnout české i mezinárodní snímky o životním prostředí a jeho ochraně. Pod jeho hlavičkou zároveň vzniká inspirativní prostor k debatám o důležitých environmentálních tématech, ke sdílení zkušeností a nápadů, a především k poznání třeba ještě neprobádaných vod. Věřím, že pro mnohé je EKOFILM obohacující událostí, na kterou se celý rok těší, stejně jako já,“ řeklprezident festivalu Ladislav Miko.

Právě jubilejní ročník je příležitostí pro novinky, které mohou festival obohatit do dalších let. „K takto významnému jubileu EKOFILMu vzešla myšlenka otevřené soutěže, ze které bychom vybrali vizuální podobu letošního ročníku,“uvedl ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) s tím, žeby se soutěž mohla konat i v dalších letech. „Vyhlásili jsme dvoukolovou soutěž a během tří týdnů se počet přihlášených návrhů zastavil na čísle 26. Z tohoto počtu jsme vybrali pět nápadů a požádali jsme jejich autory, aby je ještě podrobněji rozpracovali. Chtěli jsme vidět, jak působí v různém prostředí, ať už šlo o příspěvky na sociální sítě, plakáty anebo propagační předměty. Vítězný návrh nás oslovil nejen díky připravené animaci, ale také svým nadhledem,“ dodal. O vítězi rozhodla rada složená ze zaměstnanců Ministerstva životního prostředí a organizátorů, kterými jsou agentura Key Promotion, Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity a EkoInkubátor.

Autor vsadil na humor

Vítězný návrh kombinuje hravost a humor. Na festivalovém plakátu se tak letos objeví například bobr s motorovou pilou a dynamitem, krtek se střelnou zbraní nebo sršeň, jejíž zbraní jsou slova „tě vypnu“. „Chtěl jsem, aby můj design připomínal, že zvířata mají svou vlastní inteligenci a odvahu. A taky si myslím, že je důležité, aby naše společnost brala environmentální výzvy vážně, ale zároveň s dostatečným s nadhledem,“ představil svůj nápad autor Oliver Moučka, který se kromě grafiky věnuje také sportu. Od 13 let hraje paraflorbal za tým SKH METEOR Plzeň. A mezi jeho záliby patří také lukostřelba, ve které závodí za SC Jedličkův ústav Praha. V roce 2022 obsadil třetí místo v halové paralukostřelbě na Mistrovství ČR.


Celkový vizuální styl vznikl ve studiu Maturus, které zaměstnává tvůrce se znevýhodněním. „Soutěž nás zaujala z mnoha důvodů. Nejen pro zaměření festivalu, které nám je velmi blízké, ale také proto, že si naši zaměstnanci mohli prakticky vyzkoušet, jak se vizuál festivalu připravuje,“ uvedla vedoucí tréninkového programu v oblasti grafického designuMagdalena Lindaurová.Pro přijetí do tréninkového programu navíc není nutné mít předchozí zkušenosti, což byl i případ Olivera. Jeho pojetí tématu je v tomto ohledu velmi osvěžující a jsem ráda, že je jeho výhra motivující nejen pro něj, ale i pro ostatní zaměstnance našeho programu,“ doplnila.*

Zdroj: Ekofilm

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down