V průběhu měsíců srpna, září a října roku 2010 navštívili a spolupracovali John Stanley a Linda Stanley z Austrálie se zahradnickými centry ve třech zemích východní Evropy – v České republice, Polsku a Maďarsku. Díky těmto návštěvám měli možnost prostudovat tři rozvíjející se zahradní obchodní trhy. Jako první navštívil John Stanley a jeho tým Polsko, Česká republika byla na řadě jako třetí v pořadí. Přinášíme vám postřehy z jeho cest.
S populací převyšující 10 milionů má Česká republika stejný počet obyvatel jako Maďarsko. Tato země je vnitrozemským státem s pestrou historií několika posledních desetiletí. V hlavním městě Praze žije 1,2 milionu obyvatel. Stejně jako v mnohých dalších zemích ve východní Evropě žije i v České republice homogenní populace. 95 % populace jsou rození Češi a největší etnickou skupinou po Slovácích (tvoří 3 % populace) jsou Vietnamci s 0,3 % populace. Mezi třemi navštívenými zeměmi existuje mnoho podobností, ale také mnoho rozdílů. Jednou z podobností je že řetězce ze zahraničí, převážně německé, pronikli na trh ve všech třech sledovaných zemích. V roce 2004 měli německé firmy v České republice podíl 20 % na zahradnickém trhu.Za rok 2010 odhaduji tržní podíl na více než 35 % a stále si jej pevně drží. Nejvíce byly zasaženy květinářství, kde měli podíl více než 60 %, tento podíl během posledních několika let klesal. Je nutné říci, že na každé české město připadá minimálně jedno vynikající květinářství.
Inspirace pro ostatní země
Jeden podstatný rozdíl vzhledem ke dvou zbylým navštíveným zemím je, že český trh ze zahradními centry je méně vyzrálý a rozvinutý. Odhaduji že mají zhruba deset procent z celkového zahradnického trhu, přepočteno na finance je tato hodnota 650,- Kč na jednoho obyvatele. Některá větší města s počtem obyvatel nad 100 000 stále nemají nezávislé zahradnické centrum, které by sloužilo potřebám obyvatel.
Největším zahradnickým centrem v České republice je Zahradnické centrum Chládek, rodinná společnost fungující v jedné z důležitých pražských čtvrtí. Toto účelově navržené zahradnictví má jednu z nejlepších restaurací, kterou jsem kdy v zahradnických centrech viděl. Každý den, kdy jsem centrum navštívil a to dokonce i v pondělí, bylo 150 míst v restauraci plně obsazeno. Pokud byste viděli nabídku místních dezertů pochopili byste proč.
V každé zemi se můžeme něco naučit a České republika není výjimkou. Pro mne byla hlavním učebním prvkem forma prezentace pokojových rostlin u top obchodníků, která zvýšením vizuální úrovně dodává pokojovým rostlinám vyšší hodnotu. Každé kvalitní zahradnické centrum má svého floristu, který poslouží pro tyto účely. Florista má hlavní slovo a vliv na oddělení pokojových rostlin. Pokud mu dáte pokojovou rostlinu a květináč, vzápětí vytvoří novou dekoraci, která dodá vyšší hodnotu celému prostoru. Tuto dovednost jsem poprvé sledoval v Nizozemsku, ale věřím že česká podnikavost tomu dodala ještě vyšší úroveň. Pokud jsou pravdivé poslední výzkumy v USA – že dekorace z pokojových rostlin budou pro následujících 12 měsíců hitem – česká podnikavost je v pozici, kdy může převzít výhodu tohoto trendu a naučit všechny nezávislé maloobchodníky jak navýšit hodnotu oddělení pokojových rostlin.
Více informací naleznete v tištěné verzi časopisu Zahradnictví 5/2011.
Text John Stanley M.Sc., John Stanley Associates, Austrálie, Foto archiv