Kdyby zlá macecha poslala dnes Marušku v zimě pro jahody, nemusela by chudák holka s pláčem do lesa, bořit se vysokým sněhem a na vrcholu obtěžovat dvanáct měsíčků, ale stačilo by jí vypravit se do Berlína na veletrh Fruit Logistica. Zde by totiž našla snad vše, co lze v sektoru ovocnářství a zelinářství dopěstovat, a navíc perfektně zabalené.
Naprostý úspěch – tak hodnotili pořadatelé výstavu Fruit Logistica, zaměřenou na mezinárodní trh čerstvých výrobků, která se uskutečnila od 8. do 10. února na berlínském výstavišti. Já jako návštěvník mohu toto tvrzení jen potvrdit. Měl jsem možnost podívat se na tuto jedinečnou akci se zájezdem, pořádaným Česko–německou obchodní komorou a bylo mi jen trochu líto, že kapacita autobusu nebyla zdaleka naplněná. Veletrh byl perfektně organizovaný a jeho návštěva rozhodně stála za to.
Obrovská vstupní hala výstaviště umožňuje, že se zde lidé netísní ani v době špiček, to znamená ráno při otevření a večer na konci dne. A to že těch příchozích nebylo málo. Jednotlivé haly ve dvou podlažích nad sebou byly propojeny sítí občerstvení, kaváren a sociálních zařízení – vše přehledně značeno, takže nebyl problém se pohodlně orientovat. Zastoupený zde byl tady takřka celý svět a díky dobrému marketingu i letos veletrh opět překonal rekord v počtu návštěvníků – brány veletrhu jich překročilo více než 42 tisíc ze 120 zemí (v roce 2006 to bylo 36 tisíc návštěvníků ze 110 zemí). Toto číslo představuje až 16ti procentní nárůst. Význam akce potvrdili svou účastí také ministři zemědělství Egypta, Ghany, Řecka, Izraele a Itálie a také letošní partnerské země, Nizozemska. Bylo zde přítomno i 850 zástupců medií z 50ti zemí světa. Vystavovatelé a návštěvníci ocenili přítomnost významných firem formujících trh v této oblasti a také výborné kontakty na velkoobchodníky a maloobchodníky, vývozce a dovozce. Výstavní plocha činila 72 tisíc metrů čtverečních a vystavovalo na ní 1 876 vystavovatelů ze 74 zemí (v roce 2006 to bylo 1 611 vystavovatelů ze 64 zemí na 60 tisících m2). Veletrh představil kompletní tržní přehled komplexní logistiky, která poskytuje celosvětově zákazníkům celoročně čerstvé ovoce a zeleninu ve špičkové kvalitě. Ze zemí mimo Německa 86% pocházelo tento rok vystavovatelů.
Komplexní přehled
Na fóru, které poskytlo komplexní přehled o trhu v celém spektru výrobních řetězců zeleniny a ovoce bylo představeno zboží prvotřídní kvality. I samotná prezentace výrobků byla na špičkové úrovni a veletrhu se účastnili vystavovatelé řadící se mezi světové špičky v oboru, kteří mají vliv na formování trhu a požadavků spotřebitelů
S cílem poskytnout prvotřídní marketingovou platformu pro prezentaci čerstvého a zpracovaného zboží vytvoří výstaviště v Berlíně pro příští rok novou prezentační show zaměřenou na tento segment s názvem Freshconex, který se bude konat souběžně s Fruit Logistikou 2008. Tato jedinečná událost bude ojedinělou na světě a za cíl bude mít svést dohromady všechny hlavní hráče na trhu a vytvořit prostor pro sdílení zkušenosti a nastavování nových trendů v rychle se rozvíjející oblasti čerstvých produktů.
Cena za inovaci
Každoročně je na veletrhu Fruit Logistica udělována také cena za inovaci. Je udělováno coby čestné ocenění nových produktů a služeb, které prokazatelně posunují vpřed sektor produkce čerstvých potravin a pro tento rok byly na trh uvedeny v období mezi listopadem 2005 a říjen 2006. I letos bylo nominovaných deset produktů a tím vítězným se stala společnost FresQ/Rainbow Growers Group z Nizozemska za výrobek Vitamini's. Jedná se o unikátní mini zeleninové „zákusky“ ve třech přitažlivých variantách: cukrově-sladká mini rajčata, křupavé - kyselé okurčičky a jemně delikátní pomerančově zbarvené papričky v plastikových sáčcích, připravených k okamžité konzumaci. Obdélníkový tvar balení je vhodný pro prodejní automaty. Vitamini´s budou prodávány spolu s tradičním sortimentem rychlého občerstvení a doplňků výživy na benzínových pumpách, v kioscích, supermarketech a fitness centrech. V distribuci na německém trhu měly být již v průběhu 6 ti týdnů po veletrhu. Dalšími nominovanými byly například nové německé odrůdy rajčat různých barev a tvarů, nové nizozemské zelí zašpičatělého tvaru vynikajících chuťových vlastnností a atraktivní červené barvy, nový koncept balení pro přepravu řezaných květin, nová francouzská odrůda jablek ‘Juliet‘ či atraktivní pouliční obchůdek s ovocem a zeleninou.
Spokojenost s účastí
Pro další rozvoj veletrhu je nezbytné znát názor jak vystavovatelů tak i návštěvníků. Z dotazníků vyplynulo, že klíčovými ukazateli pro vystavovatele na Fruit Logistice jsou prezentace společnosti – tvorba jejího image, vyhledávání nových obchodních příležitostí a rozvoj obchodních vztahů. Přestože obchodní kontakty nebyly mezi vrcholnými prioritami, téměř 50 % všech vystavovatelů uzavřelo i nové objednávky. 88 % vystavovatelů počítá s tím, že přítomnost na veletrhu jim přinese obchodní úspěch a až 94 % označilo, že plánuje svou účast i v příštím roce.
Recept na úspěch
Kvalitní zboží a především formy jeho prezentace – Fruit Logistica nabídla maximum co nabídnout lze. Nová obalová technika, zařízení na zpracování produktů, netradiční druhy ovoce a zeleniny, recepty na zpracování nebo již ve formě polotovarů upravené výpěstky a celá řada chuťových zážitků – to vše na vás čekalo na každém kroku. Jídla s klíčky Mungo, zeleninové koktejly, plněné pečené houby, čerstvé italské zeleninové polévky, lahůdková kukuřice v několika úpravách, tropické i sezónní ovoce, jako jackfruit, dragonfruit, durian, salak, rambutan, třešně, jahody, maliny, borůvky, různé zajímavosti a novinky – melouny ve tvaru kostky balené do krabic, žlutodužinaté kiwi, bílé lilky, jablka s obrázky či presentace Miss Europe 2006 Alexandry Rosenfeldové na podporu odrůdy jablka ‘Pink Lady‘. Fenomén Pink Lady je nepochybně jedním z největších úspěchů v oblasti pěstování ovoce a zeleniny v posledním desetiletí. Je založen ne nesporných kvalitách produktu: jedinečném genetickém složení a originálním, atraktivním a snadno rozpoznatelným vzhledem, který zapříčiňuje to, že produkt vypadá velmi chutně. Ale především – tyto kvality byly vloženy do rukou vzdělaných marketingových odborníků, kteří i přes počáteční chyby a omyly dosáhli ekonomický triumf. A to je to podstatné i pro naše pěstitele ovoce a zeleniny, kteří procházejí velmi těžkým existencionálním obdobím – vydržet a nevzdávat se. Přejímat poznatky a zkušenosti i odjinud a posunout se vpřed, v produkci i v myšlení. K tomu může být nápomocna i návštěva Fruit Logistiky.