Stálicí na českém školkařském trhu je firma Školky Montano, spol. s r. o. která v příštím roce oslaví dvacet let od svého vzniku. Vedení a zaměstnanci společnosti se snaží nabídnout svým klientům stále něco více než konkurence. V Přerově nad Labem je klientům k dispozici jak velkoobchod, tak i zahradní centrum pro maloodběratele.
Pro sadovníky je v nabídce stále širší sortiment dřevin, nově jsou k dostání také keře větší velikosti. V části nabízeného sortimentu se přešlo z kontejnerů o objemu 1,5 litru na větší, dvoulitrové. Podle majitelů společnosti Ing. Červinky a Ing. Zemana jsou jejich nejsilnější stránkou zejména rostliny pro živé ploty, rostliny půdopokryvné a také trvalky. Zákazníky oblíbené jsou v létě kvetoucí keře, například Buddleia v různých barevných odstínech, Perovskia, Caryopteris nebo Hibiscus.
Habry vítězí
Z rostlin pro živé ploty mají klienti výběr ze širokého sortimentu listnatých i jehličnatých dřevin. V poslední době jsou pro zákazníky zajímavé především habry, které se stávají fenoménem živých plotů a pomalu začínají nahrazovat tolik diskutované túje. V Přerově nad Labem se přizpůsobili poptávce a trendu jejich nákupu a k dispozici je větší zásoba keřů než v jiných letech. Túje se i nadále řadí mezi nejprodávanější keře a jsou v nabídce ve velikosti od 40 cm do 150 cm. Esteticky zajímavější habry můžeme zakoupit ve velikosti od 30 cm do 250 cm. Od každého druhu těchto základních keřů pro živé ploty mají ve školkách zásobu zhruba 100 000 kusů.
Dalším atraktivním segmentem pro zákazníky jsou půdopokryvné rostliny, a to jak jehličnaté, tak i listnaté. Nabídka je široká, mezi nejdůležitější ale patří Cotoneaster, Hedera, Vinca, Symphoricarpos chenaultii ´Hancock´ nebo Pachysandra terminalis. Zapomenout nemůžeme ani na plazivé jalovce a pokryvné růže – ty mají letos velice dobrý rok a jejich habitus tomu napovídá.
Stálicí v sortimentu velkoobchodu i nadále zůstávají autochtonní dřeviny – původní, které se na našem území vyskytují přirozeně. V letošní nabídce je celý sortiment autochtonních keřů, v počtu asi 800 000 kusů a autochtonních stromů (špičáků) zhruba 70 000 kusů. I přes pokles financí ve veřejné sféře, převládá ve Školkách – Montano nabídka právě těchto dřevin používaných zejména na biokoridory, rekultivace a krajinnou zeleň. Pro hrnkování autochtonních rostlin si zaměstnanci společnosti míchají vlastní jílový substrát s 50% obsahem jílu s doplněním rašeliny, hnoje a výživy. Jílový substrát je také hojně využíván realizačními firmami na výsadby v průběhu letních měsíců nebo na výsadby na stanoviště horší kvality (okraje dálnic, biokoridory). Rostliny se při jeho použití v krajině lépe a rychleji ujímají i bez intenzivní zálivky.
Rozšířený sortiment
Nejen barevným doplňkem, ale nově především základním kamenem realizací zahrad a veřejných ploch se v České republice stávají trvalky a trávy, které si postupně vydobyly svou přízeň od realizátorů i běžných spotřebitelů. Školky – Montano proto stále rozšiřují sortiment s těmito rostlinami a nabízejí je jak v půllitrových kontejnerech, tak ve dvoulitrových. Podstatnou část trvalek a trav si ve školkách pěstují sami, především ve velkoobchodě najdou klienti pouze rostliny pocházející z rukou zaměstnanců firmy. Ne všechny trvalky jsou ale vhodné pro prodej ve velkém množství ve velkoobchodě, některé speciality a zajímavosti proto zákazníci naleznou v zahradním centru, které je od velkoobchodu vzdáleno 50 metrů. Mladý materiál těchto specialit se pak nakupuje od perenářů a v Přerově nad Labem se před prodejem dopěstuje.
Zákazník především
Mezi jednu z předností společnosti patří špičkově zvládnutá dopravní logistika – pro své klienty jsou schopni cokoliv dovézt v předem domluvený čas a místo. Pro spokojenost zákazníků je personál schopný, díky své flexibilitě, sehnat téměř cokoliv. Vedení společnosti také stále hledá nové, inovativní postupy a informace jak se dostat blíže k zákazníkovi nebo jak zajímavým způsobem prezentovat a nabídnout své zboží. Dobře zvládnutý marketing je i ve školkařství důležitou součástí podnikání, inspirací mohou být především západní země. V zemích které jsou oproti nám o krok napřed se však do těchto důležitých procesů investují nemalé finanční částky a těch naši školkaři mají k dispozici menší množství a ne vždy se tak daří uspokojit jejich potřeby a nároky na podporu prodeje svých výpěstků. V České republice v posledních letech význam školkařství v rámci národního hospodářství významně narůstá a pěstitelé se snaží tomuto zrychlujícímu tempu stačit a zásobit trh odpovídající velikostí, množstvím, kvalitou a sortimentem nabízených rostlin. Ani v Přerově nad Labem nepodceňují tento stav a svou práci vedou k co nejlepšímu výsledku.
Nedílnou součástí úspěšného podniku jsou také spolehliví partneři a spolupracovníci. Jejich práci si majitelé firmy velice pochvalují a dodávají že i díky obětavé činnosti kolegů například ve výrobě nebo expedici rostlin se daří uspokojovat všechny potřeby klientů. Sadovníkovi, který do školek zavítá se dostane kompletního servisu ve všech směrech. Výhodou je bezprostřední blízkost zmiňovaného zahradního centra – co není k dispozici ve velkoobchodu, zajistí sortimentem tam. Zahradní centrum si vede velice dobře a neustále zvyšuje své tržby, velkoobchod nepatrně ztrácí především z důvodu poklesu velikých zakázek. Obecně si však majitelé nestěžují a pochvalují loňský rok, který pro ně byl, co se týká tržeb rekordní. I do budoucích let proto hledí s optimismem.
Důležité statistiky
Zaměstnanci zahradního centra si každoročně vedou statistiky o prodeji a také o svých zákaznících. Při vyhodnocení těchto průzkumů se například zjistilo, že zákazníci mírně bohatnou, jsou tím pádem náročnější a ochotni utratit v centru více peněz, než tomu bylo v předchozích letech. Klesá také průměrný počet zakoupených kusů rostlin na zákazníka, naopak ale stoupá suma peněz kterou zákazník v prodejně utratí. V dřívějších letech prodali zaměstnanci jednomu kupujícímu průměrně 11,5 až 12 kusů rostlin na jeden nákup. Ve vyhodnocení minulého roku se ale ukázalo, že zákazník při jedné návštěvě nakoupil průměrně 8 kusů rostlin, nákup jej ale stál více peněz (ceny zboží se přitom v průběhu uplynulých let zvyšovaly jen nepatrně). I kupující který nenakupuje v zahradním centru pravidelně, si v případě návštěvy chce koupit spíše kvalitní a vzrostlou rostlinu, i když je za vyšší cenu. České zákazníky tak už kromě výhodné ceny zajímají i další aspekty a raději do kvalitních výpěstků investují více a přinesou si domů větší a dražší rostlinu, než bývalo dříve zvykem. V zahradním centru zákazníků stále přibývá, na zájem klientů si nemůže stěžovat ani velkoobchod, kde počet nových klientů stále stoupá. Mnoho nových klientů velkoobchodu je z řad absolventů středních a vysokých škol, kteří se snaží po ukončení školy založit vlastní firmu.
Text a foto Jana Klečková