Jedenáct hal amsterodamského výstaviště se opět po roce zaplnilo květinami a vším, co k jejich pěstování a prodeji patří. Příjemným doplňkem se staly drobné kulinářské zázraky v podobě zajímavě upravených nových odrůd zeleniny. Samozřejmě nechybělo ani to nejdůležitější – návštěvníci se i letos dostavili v hojném počtu.
Šestý ročník, 2. až 5. listopad, osmdesát sedm tisíc metrů čtverečních plochy, 976 vystavovatelů z 50 zemí a 51 227 návštěvníků z více než 100 států světa. To jsou čísla, která přesně, i když poněkud matematicky, charakterizují mezinárodní zahradnický veletrh Horti Fair 2005. Aby bylo „numerologii“ učiněno zadost, zbývá dodat snad jen hodnotu poslední, čítající 7,8 bodů z deseti možných. To je průměrná známka, jíž záplavu květin a pěstitelských technologií očima návštěvníka ohodnotili profesionální zahradníci.
Síla inovace
Mezinárodní veletrh je pro mnohé firmy tím nejvhodnějším místem pro předvedení novinek stávajícím i potenciálním zákazníkům, obchodním partnerům i širší odborné veřejnosti. Zkrátka nejlepší možnost, jak vypravit své dobré nápady s patřičnou pompou do světa. Organizátoři pro letošek vzali tuto myšlenku za svou a pokusili se význam novátorství oproti loňskému roku ještě více zdůraznit tím, že jako hlavní téma výstavy zvolili slogan Síla inovace. Všechny registrované novinky automaticky soutěžily o cenu za nejlepší „zlepšovák“. Toto prestižní ocenění bylo, podobně jako v roce 2004 uděleno ve dvou kategoriích – Rostlinné produkty (tj. v podstatě nové odrůdy rostlin) a Technika/služby. Hned v prvních minutách konání veletrhu jej na závěr svého úvodního proslovu výhercům předal nizozemský ministr zemědělství, přírody a potravinářství Cees Veerman. Podle něj je zahradnický sektor jedním z nejprogresivnějších sektorů nizozemské ekonomiky.
Jaké tedy byly nejzajímavější, a podle názoru odborné poroty i nejlepší a nejužitečnější novinky? I když ne všechny technologie a odrůdy nominované mezi první desítku jsou pro české podmínky použitelné, stojí za to v krátkosti popsat alespoň některé z nich. V kategorii Rostlinných produktů zvítězila bohatě kvetoucí Allamanda catharica 'Caramel Blush' nizozemské firmy Hortis Holland BV. Její velké žluté květy s karamelově zbarvenými středy se objevují i při dlouhodobě zhoršených světelných podmínkách. Rostlina je samozřejmě vhodná pro pěstování v nádobách, v teplejším středomořském klimatu i jako vytrvalý keřík. Je možné ji množit vegetativně. Porota ocenila zejména velký tržní potenciál této odrůdy. Těsně za vítězkou skončily ještě dvě domácí novinky – drobnokvětá chryzantéma 'Lindi White' ze série s názvem inspirovaným jménem Nelsona Mandely Madiba od firmy Dekker Chrysanten a Microsorum musifolium 'Crocodyllus' tentokrát od specialistů na kapradiny, firmy Vitro Plus. Již název odrůdy naznačuje výraznou podobnost textury listů s krokodýlí kůží. Rostlina je vhodná pro pěstování v nádobách i jako řezaná do aranžmá. Za zmínku ještě stojí hybridní Cyclamen F1 Halios 'Fantasia' Violet foncé francouzské firmy Morel Diffusion. Tato nádherná odrůda bramboříku skutečně dělá čest svému jménu a vyniká jasnými barvami a ještě časnějším kvetením. Celá rostlina má lepší tvarové proporce a je celkově robustnější. Porotu upoutala i krása žlutozeleně zbarveného Anthurium andreanum 'Marysia' (nizozemská firma Anthura), a také nádherná Zantedeschia aethiopica 'Diva Maria' (californská firma Golden State Bulb Growers). Do první desítky se probojoval pouze jediný zelinářský produkt, rajče 'Marzanino' opět původem z Nizozemska (De Ruiter Seeds). Jde o plod malé až střední velikosti charakteristický svým protáhlým tvarem, který je těsně pod vrcholem zúžený do jakéhosi krčku. Šlechtitelská firma o svém výpěstku tvrdí, že je doslova přesycený italskými tradicemi, středomořskými chutěmi a čerstvými vůněmi.
Plovoucí skleník a mluvící růže
Novinky v kategorii Technika/služby měly v některých případech, alespoň pro pozorovatele nepříliš zběhlého v této problematice, téměř nádech science fiction. Nevěříte? A co tedy říkáte na plovoucí skleník, mluvící růže, výživu rostlin řízenou počítačem nebo první uzavřený, a přesto dokonale klimatizovaný skleník spořící energii? Unikátní projekt skleníku postaveného na vodní ploše je samozřejmě nizozemského původu a pro zdejší pěstitele do budoucna znamená možnost rozšířit své produkční skleníky i na četné vodní plochy. Pevné půdy pod nohama přece jen není v této květinářské zemi až takový dostatek. První model o velikosti 600 m2 vybudovala konstrukční firma Dura Vermeer spolu s Kas van Van der Arend/Tebarint B.V. během dvou let. Systém je prý velmi jednoduchý. Základ tvoří plovoucí ponton ze speciální hmoty, na kterou je flexibilními spoji připevněn vlastní skleník. Zatím bylo pro jeho stavbu použito jen klasické sklo, ale konstruktéři již plánují i využití plastických hmot. Velkou výhodou je blízkost vody. Podle teoretických výpočtů lze totiž jejím prostřednictvím (zavlažování, regulace teploty) ušetřit až 40 % energie. Velikost skleníku není limitována. Vítězství mu však, stejně jako plně automatické baličce hrnkových květin od Terra International B.V., přece jen o vlásek uniklo. Porotu totiž více zaujal produkt firmy P. L. J. Bom Groep – skleník bez střešního větrání nazvaný 'Sunergy'. Je postaven ze speciálně chemicky ošetřeného skla (způsob byl patentován) s propustností světla přibližně o 6 – 7 % větší než u skla běžně používaného. Zcela nová je rovněž instalace stínicích tkanin s velmi nízkým procentem zachytávání části světelného spektra nezbytné pro růst rostlin. Skleník nemá klasickou střešní ventilaci, ale velmi dobře fungující systém kontroly klimatu.
Z rozměrově menších novinek nominovaných mezi první desítku není bez zajímavosti výrobek firmy Pagter Innovations – nádoby pro transport květin v horizontální poloze se stonky ve vodě (Porto packaging) nebo produkt mluvící růže – speciální technologie umožňující psát vzkazy, blahopřání či reklamní slogany přímo na jejich vnější okvětní plátky (novinka firmy Holex Flower BV).
Na Horti Fairu 2005 byla udělena ještě další ocenění. Cenu A. P. Csizika za nejlepší květinová aranžmá převzali floristé ze Zuidkoop Natural Projects za výstavní expozici firmy Fides Chrysanten a pohár kvality získal trojbarevný květ Alstroemeria "Jet Set".
Smyslový zážitek především
Inovaci oproti roku 2004 zaznamenaly i dvě speciální, původně novinkové expozice. House of Taste, který vznikl právě vloni jako reakce organizátorů na stále se zvyšující zájem veřejnosti o chuť a kvalitu konzumovaných produktů, byl letos doslova povýšen na jednu z největších atrakcí technické a plodinové části veletrhu. Pod názvem Horti Fair House of Taste and Trade se stal místem důležitých obchodních setkání, prezentací a dalších veletržních akcí. V podobě zdravých a samozřejmě voňavých a chutných kulinářských specialit zde byly prezentovány nové odrůdy plodové a listové zeleniny několika pěstitelských a šlechtitelských firem. Také loňský House of Plants dostal nové jméno a rozrostl se. Horti Fair House of Flowers and Plants/Growing concepts získal prostor bezmála 800 m2 a stal se ideálním místem pro čerpání inspirace. Projekt podpořilo velké množství firem a mezinárodní tým stylistů, designérů a aranžérů dostal možnost ukázat svou kreativitu. S ohledem na současné požadavky trhu se pokusili vytvořit nové koncepce a nápady pro maloobchodní prodej květin. Procházka a pobyt v tomto pavilonu by se dal charakterizovat jako čistě pocitová záležitost. K vidění byly například kytice s přesně odměřenými dávkami určitých emocí, kreace ve stylu hip hop, dělicí květinové stěny, symbolicky krvácející řezané květiny či „jídelní“ aranžmá v lednici či chlebu.
Očima nováčka
Veletrhu Horti Fair jsem se zúčastnila úplně poprvé. Do Čech jsem se vrátila zcela oslněna krásou květin, množstvím novinkových odrůd i vyspělostí pěstebních a zpracovatelských technologií. Velmi na mě zapůsobilo i téma veletrhu, které na amsterodamském výstavišti čišelo snad odevšad. Nakonec mě přeci jen trochu zklamalo poznání. Přečetla jsem si totiž reportáž svého kolegy z minulého roku a zjistila, že navzdory všudypřítomnému sloganu síla inovace těch převratných novinek v organizaci, vzhledu a uspořádání veletrhu nakonec zase až tolik nebylo. Ale zdá se, že organizátoři již sami odtušili to, co se snažím trochu krkolomně naznačit. Horti Fair 2006 už dnes láká své návštěvníky hned několika inovacemi. Už je připraveno nové logo, jsou stanoveny jiné výstavní dny i otvírací hodiny a vymyšleno lepší a přehlednější uspořádání expozic. Nezbývá tedy než členům organizačního týmu sedmého ročníku Horti Fairu popřát mnoho úspěchů a spoustu dalších dobrých nápadů při jeho přípravě.