Nizozemská květinová burza (FloraHolland) ve spolupráci s asociací VGB sdružující velkoobchody zabývající se prodejem floristického a zahradnického zboží založila v roce 2009 konsorcium 34 firem, které se společně podílejí na dopravě živého matriálu (balkónových, záhonových, hrnkových a řezaných rostlin a částečně i ovoce a zeleniny) železniční dopravou.
Hlavním impulzem ke změněn tradiční silniční dopravy ,,živého” zboží byly zejména stále se zvyšující ceny pohonných hmot, dálničních poplatků, povinné časové přestávky řidičů, dopravní zácpy a růst mzdových nákladů. S transportem velkoobjemových kontejnerů naložených rostlinným materiálem začal GreenRail v polovině minulého roku, v březnu 2009 dorazil do Itálie již pětasedmdesátý kontejner. V současné době míří do Itálie každý týden dva až tři plně naložené kontejnery. Koncem roku 2009 se otevřely cesty pro GreenRail i do Maďarska a Rumunska. Od letošní jara míří náklad s rostlinami po železnici rovněž do Švýcarska a Polska.
Výhody ve všech směrech
GreenRail za dobu svého působení dokázal, že železniční doprava je pro floristický a školkařský sektor velice efektivní způsob přepravy zboží na dlouhé vzdálenosti. Železniční doprava je ve srovnání ze silniční nejenom spolehlivější a levnější, ale i šetrnější k životnímu prostředí.
Podle materiálů FloraHolland zpracoval Arnošt Jílek, Foto poskytla FloraHolland
Celý článek naleznete v tištěné verzi časopisu Zahradnictví č. 10/2010.