Francouzi pijí po boomu z předchozích let méně šampaňského. Výrobci loni dodali na domácí trh nejméně lahví šumivého moku z kraje Champagne od roku 1985. Podle agentury Bloomberg je to další příznak slábnoucího trhu s luxusním zbožím.
Dodávky šampaňského do zahraničí loni klesly o 8,2 procenta, uvedla v pondělí společnost Comité Champagne, která zastupuje výrobce. Uvnitř Francie klesly dodávky na nejnižší úroveň za téměř čtyři desetiletí s výjimkou roku 2020, který zkreslila pandemie covidu-19.
Menší spotřeba šampaňského
Francouzi jsou zdaleka největšími konzumenty domácího šumivého vína. Na francouzský trh připadá více než 40 procent dodávek. Podle Comité Champagne ale nyní zatěžuje rozpočty domácností inflace. Poradenská společnost Bain odhaduje, že sektor letos poroste pouze o čtyři procenta, a zpomalí tak z loňských osmi procent.
Celkové dodávky loni klesly na 299 milionů lahví. Podle Comité Champagne pěstitelé nižší objemy dokázali kompenzovat prodejem dražších značek, zejména v zahraničí. Podařilo se jim tak dostat tržby nad rekordní hodnotu šest miliard eur (148 miliard Kč) dosaženou v roce 2022.
Podle výkonného ředitele divize vín a lihovin společnosti LVMH Philippea Schause nastala na trhu se šampaňským rovnováha po bouřlivých letech 2021 a 2022, kdy spotřeba převyšovala nabídku. "Rok 2024 bude pravděpodobně rokem s mírnějším růstem cen, protože jsme trochu zdražovali loni," řekl Schaus v neděli na panelu pořádaném Národní maloobchodní federací.
Zdroj: ČTK*