Množství obchodních příležitostí na mezinárodní úrovni nabídl svým návštěvníkům i vystavovatelům mezinárodní školkařský veletrh Flormart/Miflor. Výstaviště v italské Padově otevřelo své brány pěstitelům, prodejcům i dalším zájemcům z řad odborné veřejnosti ve dnech 10. – 12. září. Svou nabídku jim zde prezentovalo více než dvanáct set firem z třiadvaceti zemí světa. České expozice i tentokrát na jedné z největších akcí svého druhu v Evropě chyběly.
Celkem jedenáct výstavních hal a četná venkovní prostranství zaplnila plochu bezmála 37 000 m2. Přestože byl, pravděpodobně díky celosvětové finanční krizi, místy patrný úbytek vystavovatelů, na celkové atmosféře veletrhu se nijak neprojevil. Ani zájem návštěvníků nezaznamenal oproti loňskému ročníku výraznější pokles a akce si tak i do budoucna udržela svůj význam i mezinárodní charakter. Veletrh, který se v menším měřítku opakuje každoročně i v únoru, se uskutečnil již po devětapadesáté.
Záběr akce je tradičně velmi široký a zahrnuje okrasné dřeviny, záhonové a balkónové rostliny, hrnkové i řezané květiny, osivo a sadbu, substráty a hnojiva, floristický materiál, profesionální oděvy, nářadí a potřeby a také zahradní keramiku a další okrasné prvky. Již podruhé je součástí veletrhu přehlídka zaměřená na realizaci veřejné zeleně a zahrad T-Verde a jedna výstavní hala včetně přilehlých venkovních ploch je věnována prezentaci zahradnické techniky a staveb s názvem Maver.
Ceny byly rozdány
Zatímco na tuzemských zahradnických výstavách bývá zvykem volit nejlepší výstavní expozice, pro větší zahraniční akce je typická prezentace nových odrůd rostlin, produktů a dalších inovací včetně oceňování těch nejlepších. Nejinak je tomu v posledních letech na veletrhu Flormart/Miflor, kde vítězné novinky vybírají přizvaní odborní novináři. Kromě nich se v Padově vyhlašuje ještě cena Fabia Rizziho, kterou získá jednak nejlepší pěstitel květin daného roku a jednak osobnost, jež ukončila svá studia či významný projekt napomáhající rozvoji školkařského sektoru. Pro náš trh jsou ovšem samozřejmě zajímavější ocenění patřící novinkovým odrůdám rostlin, technice či dalším produktům důležitých v zahradnické prvovýrobě. Pojďme si je nyní v krátkosti představit.
Soutěž probíhá v podstatě ve dvou kategoriích – o cenu časopisu Oroflor bojují novinky určené pro profesionály, časopis FlorMagazine zase hledá nejlepší koncepty a produkty určené konečným spotřebitelům.
Zajímavé inovace
Odborné novináře nejvíce zaujala nová hybridní odrůda bramboříku ´Fleur en Vogue´ s květy zcela netypicky (deštníkovitě) obrácenými dolů a dvoubarevnými. Do soutěžního klání ji přihlásila italská pěstitelská firma Altiflor, která se specializuje na produkci kvetoucích hrnkových a mladých rostlin. Ocenění získala také petúnie ´Pretty Much Picasso´ vyšlechtěná v severoitalské společnosti Andreas Psenner. Typické jsou pro ni fialové květy se zelenými okraji. Rostlina se vyznačuje rychlým růstem, a podobně jako ostatní svého druhu dobře snáší vysoké teploty a vzdušnou vlhkost. Z rostlin oceněných spotřebitelskými novináři (cena časopisu FlorMagazine) se mezi nejlepšími objevily Kalanchoe RoseFlowers® ´Paris´ z dánské školky Knud Jepsen (oceněná letos již mezi novinkami na veletrhu IPM v Essenu) a Calibrachoa Superbells® ´Gold´ rovněž od firmy Andreas Psenner.
Co se týče inovací v technice, nejvíce na odbornou novinářskou porotu zapůsobil prototyp od německého výrobce Mantis ULV, který na výstavišti v Padově prezentovala společnost Agricenter. Jedná se o postřikovač s názvem Tramus City s revoluční technologií umožňující velmi přesně lokalizovat plevelné rostliny a aplikovat herbicidní přípravek přímo na ně. Stroj je určen především k údržbě veřejné zeleně a do komunální sféry a je schopen ušetřit až 80 % chemikálií, což znamená nejen významnou úsporu nákladů, ale samozřejmě také šetrnější přístup k životnímu prostředí. Vyhledávání plevelných rostlin je založeno na práci infračervených senzorů schopných odlišit povrch cesty či chodníku od zelené barvy rostlin. Pracovní záběr stroje je 120 cm a maximální rychlost pojezdu 8 km/hod s tím, že dávkování herbicidu ze čtyř nádrží lze velmi snadno regulovat. Je možno jej agregovat s většinou univerzálních nosičů nářadí, a to vepředu i vzadu.
Oblibu u koncových zákazníků by si mohl snadno získat další z oceněných produktů, samozavlažovací truhlík myBox od německé firmy Emsa GmbH. V nabídce je ve dvou velikostech a pěti vzájemně kombinovatelných barvách. Závlahová voda je zcela oddělena od pěstebního substrátu a speciální plstěná podložka pomůže dodat rostlině přesně takové množství vody, jaké rostliny potřebují pro zdravý růst. Voda se doplňuje na základě vodoznaku. Truhlík je ideální za okno, na balkóny a terasy.
Nejdůležitější jsou lidé
Doprovodný program veletrhu byl i v letošním roce plný zajímavých přednášek. Jedním z nejvýraznějších řečníků byl bezesporu John Stanley, současný světový odborník a konzultant v oblasti obchodu a marketingu zahradních center a prodeje zahradnických produktů. „Doba se pomalu mění a trendem je trávit více času doma, a to ať už jde o část populace v důchodovém věku nebo naopak mladé rodiny s dětmi,“ začal své vystoupení v zaplněném sále John Stanley. Podle něj je právě tato skutečnost velkou příležitostí pro sektor okrasného zahradnictví a je jenom na pěstitelích, realizátorech veřejné zeleně a prodejcích, jak ji využijí. A proto musejí být připraveni. „Nejprve je třeba nalézt odpovědi na několik zásadních otázek a také zjistit, jakým způsobem lidé dělají svá nákupní rozhodnutí. Klíčové je potom promyslet, co můžeme pro zákazníka udělat, jak mu rozhodování při nákupu usnadnit a jak realizovat samotný marketing,“ radí John Stanley. V podstatě jde o proces o několika krocích – důležití jsou lidé ve vašem týmu, samotná propagace firmy, samotných produktů a přidaná hodnota v podobě další nabídky či rad. Obsluze v prodejně musí zákazník především věřit a vidět, že rostliny pro ni nejsou jen zbožím, ale svým způsobem i koníčkem. Důležité je také, aby prodavač dokázal se zákazníkem navázat kontakt. Od věci není někde v obchodě členy svého týmu prezentovat, např. formou fotografií apod. John Stanley doporučuje propagovat dříve vlastní firmu než jednotlivé produkty tak, aby zákazník měl pocit, že vchází do známého a svým způsobem lidského prostředí. Případná ocenění ze soutěží je dobré vystavit na viditelné místo. Teprve po personálu a firmě samotné přichází na řadu propagace konkrétních produktů. Někdy postačí dát zákazníkovi dostatek informací o rostlině a jejích nárocích. Znalost produktu se zkrátka očekává. Stále častěji se v poslední době hovoří také o přidané hodnotě a v tomto případě jde o to poradit zákazníkovi možná řešení a nabídnout mu další produkty (např. hnojivo, aby zakoupené rostliny dobře prospívaly) a tak trochu vyprávět příběhy. Svůj příběh může mít každá rostlina a je prokázáno, že lidé je mají rádi. Proto i ony podle Johna Stanleyho prodeji významně pomáhají.