Již 61. ročník mezinárodního školkařského veletrhu Flormart se odehrál v italské Padově v termínu 9. až 11. září. Vystavovatelé tentokrát obsadili přibližně 35 000 m2 vnitřní i venkovní výstavní plochy. I přes nižší počet zúčastněných firem (oproti roku 2009 zhruba o 200 méně) se této akce zúčastnilo 30 000 návštěvníků z profesionální zahradnické sféry, z nichž 2 500 bylo ze zahraničních zemí. Vzhledem k roku 2009 se návštěvnost zvýšila o 10 %.
Z více než 1 000 vystavovatelů bylo 180 ze zahraničí, konkrétně z 20 zemí světa. Vedle obvyklých evropských zemí se prezentovali i zástupci exotických států jako je Etiopie, Taiwan či Japonsko.
Přehlídka školkařství
Na veletrhu ani letos nechyběli zástupci všech zahradnických oborů. Ze školkařského rostlinného materiálu byly například k vidění ovocné dřeviny, vodní rostliny, hrnkové rostliny, trvalky, řezané květiny nebo cibuloviny. Protože se veletrh odehrává v Itálii hlavní podíl ve školkařské exhibici měly rostliny a dřeviny vhodné pro tamější klimatické pásmo, většina z nich není však vhodná pro naše podmínky. Bonsaje nadměrných velikostí, které přilákaly oko nejednoho návštěvníka, prezentovala japonská společnost Niwaki Trade Association.
Z ostatních školkařských produktů byla zastoupena zemědělská mechanizace, zavlažovací systémy, skleníky a s nimi související technologie, substráty, hnojiva, zařízení pro analýzu vody a půdy nebo například čím dál více populární přístroje pro tisk etiket na označování rostlin. Z dalších zahradních produktů jmenujme vybavení zahradnických center, zahradnické nástroje či všechny druhy nádob. Jeden pavilon byl věnován také floristice a floristickému materiálu. Své místo na výstavě mělo i venkovní vybavení – zahradní nábytek, fontány nebo přírodní skály ze sopečné horniny jménem tufa. S profesionálním zahradnictvím je také úzce spojen transport rostlin a materiálu, architektura zahrad či propagační a konzultační servisy. I tyto obory měly na veletrhu své zastoupení pro prezentaci.
Doprovodný program
Ani letos na Flormartu nechyběly odborné přednášky z oboru profesionálního zahradnictví. Prezentace se týkaly například organického zahradnictví a školkařství, plastových fólií a inovativních produktů pro využití ve školkách a při pěstování zeleniny nebo bezpečnosti práce ve sklenících. Pozornost přilákala i přednáška týkající se logistiky a úspory energie ve školkařství. Nejvíce očekávané však bylo vystoupení australského marketingového guru Johna Stanleyho, jehož prezentace se týkala otázky jak zajímavými marketingovými kroky pomoci zahradnickým centrům k vyššímu prodeji jejich produktů.
Doprovodnou akcí byla také floristická show, která proběhla pod záštitou italské floristické federace Federfiori. Předváděcí akce se zúčastnilo několik předních italských floristů a ústředním tématem bylo vánoční aranžmá a kytice.
Všechny společnosti vystavující na veletrzích své produkty chtějí pro své zákazníky vždy přinést něco nového a být tím o krok napřed před svými konkurenty. I v Padově je každý rok prezentováno mnoho nových zahradnických výpěstků a produktů. Stalo se již tradicí, že na Flormartu jsou každoročně oceňovány ty nejzajímavější novinky, zvolené určenými komisemi. Ceny jsou udělovány dvěmi magazíny – Flormagazine a Oroflor. První, udělující cenu za produkty určené konečným spotřebitelům, je složena z italských odborných novinářů a druhou, oceňující novinky pro profesionály, tvoří spolu s italskými novináři také novináři ze zahraničních odborných zahradnických publikací.
Více informací naleznete v tištěné verzi časopisu Zahradnictví 11/2010.
Text a foto Jana Klečková