Třídenní soutěž Eurofleurs 2006 o nejlepšího evropského floristu v kategorii junior se odehrála v nizozemském Nieuwegeinu v termínu 6. – 9. října loňské roku. O cenné body zde zápolilo čtrnáct soutěžících ze států EU a Ruska.
Evropská federace profesionálních floristických svazů (FEUPF) pořádá každé dva roky soutěže pro juniorské floristy srovnávající schopnosti mladé generace v aranžování květin a rostlin. Letošní organizace již pátého ročník připadla na Asociaci nizozemských floristů (DFA), která pro souboj čtrnácti floristů z Maďarska, Norska, Ruska, Švýcarska, Slovinska, Španělska, Portugalska, Nizozemí, Německa, Velké Británie, Belgie, Polska, Řecka a ČR vybrala výstavní halu Home Boxx v nizozemském městě Nieuwegein.
Jednotlivé státy začleněné do FEUPF na svých území museli nejdříve nominovat v národních soutěžích jednoho floristu, který dostal možnost reprezentovat danou zemi na Eurofleurs – mezinárodním evropském šampionátu juniorů do 25 let. Českou republiku v Nieuwegeinu zastupovala Kateřina Makovská, kterou vyslal Svaz floristů Čech, Moravy a Slezska na základě prvního místa na 6. mistrovství České republiky ve floristice v roce 2004. Je studentkou posledního ročníku Soukromé střední zahradnické školy managementu a obchodu (SSZŠMO) v Hradci Králové.
Šest úkolů k vítězství
Kvalitu práce, kreativitu a nasazení bylo nutné prokázat v rámci šesti témat, jejichž realizace byla rozdělena do dvou dní. V neděli osmého října čekala na floristy tři témata, z nichž první neslo název Nizozemsko – země vody. Aranžmá z řezaných květin museli soutěžící zvládnout vytvořit v čase dvou hodin. Veškerý materiál (květiny, zlaté a pomocné drátky, umělohmotné lýko, hřebíčky, šroubky, prkna, desky, latě apod.) byl dodán organizátorem. Druhým úkolem bylo zhotovení květinového šperku na téma Vyjádření národní identity v čase rovněž 120 minut. Materiál si zabezpečil každý účastník samostatně. Poslední zadání se neslo v duchu připomínky 400 let od narození Rembrandta van Rijna. K vytvoření květinového zátiší bylo k dispozici 150 minut. Materiál byl opět zajištěn organizátory.
Druhý den soutěže započal tajnou prací s časovým limitem dvou hodin. V kartónové krabici byl dodán materiál (stahovací páska, zlatý drátek, ratan, sisalové vlákna) a rostliny (Dendrobium, růže, gerbery, karafiáty, Celosia, frézie, Asparagus a další zeleň). Zadáním byla dárková kytice pro slavnostní příležitost.
Předposledním úkolem bylo vytvoření historické svatební kytice v čase 120 minut z materiálu, který si každý florista zvolil a zajistil sám. Tématem, které celou soutěž uzavřelo bylo aranžmá z hrnkových květin s názvem Moderní trendy. Rostliny byly opět zajištěny pořádajícím (Anthurium, Guzmania a další ozdobné listem). Základem byla fotografie moderního, barevně sladěného interiéru a podmínky, které bylo nutné dodržet (rostliny měly být zásobeny vodou a mít trvanlivost minimálně jeden měsíc). Počet nádob a výběr rostlin byl ponechán na volbě soutěžícího. Časový limit na zpracování byl také dvě hodiny.
Šest tisíc návštěvníků
Soutěžní místa účastníků se nacházela v otevřeném prostranství haly, soutěžící dostali vyhrazené místo – pracovní box, vybavený přípojkou elektrické sítě, světlem, stolem a materiálem dodaným organizátory. Zde proběhla den předem nezbytná příprava na soutěžní klání. Během dvanácti hodin bylo možné nachystat si konstrukce a upravit výstavní plochu určenou pro budoucí soutěžní díla. Ta se nacházela odděleně od soutěžících v jiné části haly. Pracovní boxy pak byly umístěny podél koridoru, ze kterého bylo možné pozorovat soutěžící při práci. Ti nebyli nijak rušeni, jelikož na případné dotazy porotců a návštěvníků odpovídali pouze jejich asistenti. Zájem o shlédnutí prací projevilo více jak šest tisíc lidí.
A na kom bylo konečné rozhodnutí o získání nejvyšších postů? Prezidentem mezinárodní poroty byl zvolen Jaap Ensink z Nizozemska, který po dobu soutěže spolupracoval s dalšími odborníky: Elin Tysdalovou (Norsko), Martinou Witzierovou (Nizozemsko), Tracy Tomlinsonovou (Velká Británie), Ulrike Wandlovou (Rakouskou) a Giordanem Simonellem (Itálie). Technickou porotu pak vedl Toine Zwitserlood (Nizozemí) a členové byli: Simon Ogrizek (Slovinsko), Ferenc Kruslisz (Maďarsko) a jako přísedící: Sergey Karputin z Ruska a Annemie Duchateauová z Belgie.
Maďar byl nejlepší, Češka nejmladší
Po vyhodnocení všech prací se porota rozhodla udělit první místo Tamasovi Endreovi Mezöffylimu jenž dokázal nasbírat v jednotlivých tématech 503,6 bodů ze šesti set možných. Druhá se umístila Birgitte Lovise Urkeová z Norska s 487,2 bodů a třetí Alexandrer Bermijakov z Ruska se ziskem 483,2 bodů. Kateřina Makovská se na Eurofleurs 2006 v celkovém pořadí umístila jako čtrnáctá se ziskem 309,2 bodů. Na soutěži byla nejmladší a ve srovnání s ostatními zástupci z jiných zemí měla nejméně zkušeností „Tito lidé se pohybují ve světě floristiky už mnoho let, i když jejich věk byl pouze do 25 let, jak udávají podmínky soutěže. Během příprav a následujících tří dnů bylo možné vidět netušené možnosti vazby rostlin a získat nezměrné množství nových informací, jak z oboru floristiky, tak ze života,“ zhodnotila Kateřina svoji účast a dodala: „Pobyt v zahraničí byl obrovským přínosem i pro mé jazykové schopnosti, neboť komunikačním jazykem byla angličtina a němčina. Většina soutěžících studovala floristicky zaměřené vyšší školy. Nyní již mají vlastní firmy a na podobných soutěžích se prezentují poměrně často. Proto je škoda, že v České republice není možnost dalšího vývoje floristů po střední škole,“ doplnila Kateřina a připomněla: „S ostatními soutěžícími i nadále udržuji kontakt. Díky Eurofleurs se mi otevřela cesta do světa vyspělé floristiky a doufám, že ji budu umět využít.“
Příští ročník soutěže Eurofleurs přivítá mladé floristy opět až za dva roky v belgickém Bruselu.
Podmínky a hodnocení soutěže FEUPF
Systém uspořádání soutěží Evropské federace profesionálních floristických svazů (FEUPF) vychází z podmínek ustanovených valným shromážděním plénem FEUPF v roce 2001. Způsob hodnocení je založen na principu získání maximálně sto bodů od každého člena jury za určité pracovní zadání. Výsledný součet bodů udělených všemi soudci je dělen počtem členů jury, kterých je celkem pět. Nejoptimálnější bodovou hranicí je tak získání šesti set bodů ze všech šesti disciplín.
Jury je zodpovědná za zhodnocení čtyř hlavních ukazatelů práce soutěžících: nápaditost (originalita, vyjádření zadaného tématu, výběr materiálu, dokončenost apod. s udělením maximálně 20 bodů), barevnost (proporcionalita, dominance barev, harmonie, kontrast, barevná vyváženost apod. s udělením maximálně 20 bodů), kompozice (tvar, proporce, forma, tvarová vyváženost, kombinace materiálů, rytmus apod. s udělením maximálně 30 bodů) a techniku (čistota provedení, přiměřenost použité techniky, stabilita aranžmá, zajištění dodávky vody, obtížnost apod. s udělením maximálně 30 bodů).
Hodnocení probíhá v průběhu soutěže, porotci mají možnost sledovat soutěžící přímo při práci. Výsledné práce jsou bodovány jednotlivými porotci samostatně a nezávisle. Pouze hodnocení techniky je prováděno všemi členy jury dohromady, výši udělených bodů rozhoduje každý samostatně. Člen jury výsledné bodové hodnocení zapisuje na formulář pod číslem soutěžícího a pro každé dílo zvlášť. Podpisem stvrdí správnost provedení bodování a odevzdá formulář do rukou prezidenta jury k výslednému sečtení. Ten zodpovídá za korektnost a správnost práce poroty, ale sám nesmí do procesu hodnocení vstupovat. Po ukončení práce poroty přijme prezident jury výsledky od technické komise složené ze tří profesionálních floristů, které vybírá organizátor soutěže. Ta zodpovídá za bezvadný průběh soutěže dle pravidel nastavených FEUPF. Má právo hodnotit plnění časových limitů určených pro jednotlivé disciplíny, porušování pravidel apod. Svůj názor vyjadřuje v procentech, kterými je snížen počet bodů určitého soutěžícího.
Členem jury se může stát pouze profesionální florista, držitel certifikátu evropského soudce, který musí být schopen zhodnotit styl a úroveň vazby pocházející z různých kulturních oblastí světa. Hodnocení celé poroty je konečné, neexistuje žádný způsob jak změnit výsledky. Soutěžící ani asistenti nemohou vznášet protesty během soutěže ani po jejím ukončení.