Co je levné, nemusí být vždy to nejkvalitnější. Nevím, jak vy, ale já takové zkušenosti mám. Boty za tři stovky vydrží tak tři týdny, „kvalitní“ zahradní lopatka se ohne po pěti použitích a krásné malované talíře ztratí barvu po pár cyklech v myčce. Jedněmi z těch, které mají punc levného a tedy i méně kvalitního zboží, jsou výrobky původem z Polska. Netuším, jak u vás, ale u mne to tak donedávna bylo. Výjimky však potvrzují pravidlo. I levné zboží může být kvalitní. Nebudu zde hodnotit kvalitu potravin, elektronických komponent či vybavení domácnosti, ráda bych se zaměřila na oblast okrasného školkařství.
Mé dosavadní zkušenosti s polským školkařským materiálem nedopadly právě příznivě. Zakoupené sazenice révy vinné a kiwi se na zahrádce jaksi ztratily a pokud přežily, spíše živoří a prostředky do nich financované se mi tedy rozhodně nevrátí. Je pravdou, že jsem se nechala zlákat nižší cenou a brala tento nákup jako jakousi malou zkoušku polských producentů. No, nedopadli zrovna nejlépe.
Takové tedy byly až do nedávna mé skrovné zkušenosti s polským zahradnických zbožím. A pak nastala změna. Zlomovou se stala návštěva zahradnického veletrhu Zeleň je život konaného koncem srpna ve Varšavě. Pořádá jej společně Svaz polských školkařů a jeho partnerská organizace Agencia Promocji Zieleni. Je ukázkou toho, co vše a v jaké kvalitě může polský trh nabídnout. A nabídka je to opravdu široká. Mé první setkání s touto výstavou proběhlo ve velmi přátelském řekněme až domáckém duchu. Plochou o něco přesahující náš zahradnický veletrh Zelený svět, všude kolem slovanské tváře, podobný jazyk – člověk se zde zkrátka cítil jako doma. I šíře sortimentu a kvalita výpěstků na vysoké úrovni, jako u nás. Žádní podomní obchodníčci, za jaké jsem je měla já, ale profesionální a spolehliví partneři k podnikání. I Svaz polských školkařů se ukázal schopnou asociací na svém místě.
Díky veletrhu jsem si trochu poupravila své mínění o polském školkařském trhu. Další překvapení přišlo v rámci exkurze vykonané po vybraných zahradnických podnicích. Představené školky by se mohly měřit se svými nizozemskými či německými konkurenty šíří, množstvím produkce i jeho kvalitou. V čem pokulhávají, jsou ceny. Pěstitelé uvádí, že proti zahraničním (tedy západním) producentům jsou zde ceny až o 15 % nižší při stejné kvalitě zboží. Samozřejmě ne u každého. Tak jako v každém odvětví i zde platí rčení „Důvěřuj, ale prověřuj“. I zde je třeba hledat a hodnotit, s jakým podnikem stojí za to obchodovat. Proč ale nesáhnout po partnerovi, který za stejnou cenu nabízí stejnou kvalitu a mnohdy odolnější rostliny než dosavadní dodavatelé?