04.10.2011 | 03:10
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Důvěřuj, ale prověřuj

Co je levné, nemusí být vždy to nejkvalitnější. Nevím, jak vy, ale já takové zkušenosti mám. Boty za tři stovky vydrží tak tři týdny, „kvalitní“ zahradní lopatka se ohne po pěti použitích a krásné malované talíře ztratí barvu po pár cyklech v myčce. Jedněmi z těch, které mají punc levného a tedy i méně kvalitního zboží, jsou výrobky původem z Polska. Netuším, jak u vás, ale u mne to tak donedávna bylo. Výjimky však potvrzují pravidlo. I levné zboží může být kvalitní. Nebudu zde hodnotit kvalitu potravin, elektronických komponent či vybavení domácnosti, ráda bych se zaměřila na oblast okrasného školkařství.

Mé dosavadní zkušenosti s polským školkařským materiálem nedopadly právě příznivě. Zakoupené sazenice révy vinné a kiwi se na zahrádce jaksi ztratily a pokud přežily, spíše živoří a prostředky do nich financované se mi tedy rozhodně nevrátí. Je pravdou, že jsem se nechala zlákat nižší cenou a brala tento nákup jako jakousi malou zkoušku polských producentů. No, nedopadli zrovna nejlépe.
Takové tedy byly až do nedávna mé skrovné zkušenosti s polským zahradnických zbožím. A pak nastala změna. Zlomovou se stala návštěva zahradnického veletrhu Zeleň je život konaného koncem srpna ve Varšavě. Pořádá jej společně Svaz polských školkařů a jeho partnerská organizace Agencia Promocji Zieleni. Je ukázkou toho, co vše a v jaké kvalitě může polský trh nabídnout. A nabídka je to opravdu široká. Mé první setkání s touto výstavou proběhlo ve velmi přátelském řekněme až domáckém duchu. Plochou o něco přesahující náš zahradnický veletrh Zelený svět, všude kolem slovanské tváře, podobný jazyk – člověk se zde zkrátka cítil jako doma. I šíře sortimentu a kvalita výpěstků na vysoké úrovni, jako u nás. Žádní podomní obchodníčci, za jaké jsem je měla já, ale profesionální a spolehliví partneři k podnikání. I Svaz polských školkařů se ukázal schopnou asociací na svém místě.
Díky veletrhu jsem si trochu poupravila své mínění o polském školkařském trhu. Další překvapení přišlo v rámci exkurze vykonané po vybraných zahradnických podnicích. Představené školky by se mohly měřit se svými nizozemskými či německými konkurenty šíří, množstvím produkce i jeho kvalitou. V čem pokulhávají, jsou ceny. Pěstitelé uvádí, že proti zahraničním (tedy západním) producentům jsou zde ceny až o 15 % nižší při stejné kvalitě zboží. Samozřejmě ne u každého. Tak jako v každém odvětví i zde platí rčení „Důvěřuj, ale prověřuj“. I zde je třeba hledat a hodnotit, s jakým podnikem stojí za to obchodovat. Proč ale nesáhnout po partnerovi, který za stejnou cenu nabízí stejnou kvalitu a mnohdy odolnější rostliny než dosavadní dodavatelé?

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down