Nadšení pro zvolený obor z Martiny Fischerové, současné majitelky dvou pražských obchodů s květinami, přímo čiší. Podnikáním se zabývá už přes deset let, a přesto se jí v hlavě rodí stále nové nápady, čím se odlišit od ostatních a jak zaujmout zákazníka. V jejích představách se původní cíle postupně proměnily – už nebuduje síť prodejen, ale designové studio.
Martina Fischerová se floristice začala věnovat v podstatě jako nadšený samouk. Květiny ji přitahovaly snad odjakživa a práce s nimi ji nadchla téměř okamžitě. Když si v roce 1994 jako absolventka gymnázia bez odborného vzdělání chtěla zařídit aranžérskou dílnu a tvořit ze sušiny, zákonné požadavky ji donutily absolvovat rekvalifikační kurz. Dál se učila praxí. O dva roky později otevřela svůj první obchod s názvem Kytičky. Zpětně přiznává, že pustit se do podnikání s květinami vyžadovalo notnou dávku odvahy. Situace byla ale v té době v lecčems jiná. Nabízený sortiment nebyl nijak veliký a na pultech převládaly spíše umělé květiny.
Českému zákazníkovi raději klasiku
Po devíti letech již Martina Fischerová toužila po změně prostředí, a tak se rozhodla přenechat fungující obchod spolupracovnici a otevřít si nový na Florenci. Současně zrekonstruovala i prodejnu na Palmovce, k níž v loňském roce přibyla i tolik potřebná velká dílna. Kromě práce v obchodě se věnuje navrhování květinových dekorací pro firemní klientelu. Vydatně jí pomáhá kolektiv stálých zaměstnankyň, o nichž majitelka nemluví jinak než jako o svých kolegyních.
Řada firem, obchodníků či restaurací v blízkém okolí má ve výloze nebo interiéru některou z prací jejího týmu, slibně se rozvíjí i spolupráce s většími firmami, zejména v oblasti návrhů a realizace květinových dekorací. AL soft, s. r. o., TK Czech Operations, s. r. o., TPCA Czech, s. r. o. v Kolíně, Úřad městské části Praha 8, My Dva holding, a. s. nebo UPC Česká republika, a. s. – to jsou jen někteří z klientů květinového studia Martiny Fischerové, jež se podílí také na výzdobě interiérů v rámci projektu inteligentního bydlení Easyhome. Kytice a aranžmá z její dílny zdobí také studia, v nichž TV Prima natáčí pořady Prima jízda a Receptář prima nápadů.
I když začínala se sušinou, zajímá ji i práce s živými květy a snad nejvíce je lákavá kombinace obou a především nový neokoukaný materiál. "Český zákazník je zatím konzervativní, moderní věci se mu líbí, ale nakonec si téměř pokaždé koupí klasiku", říká na adresu Čechů Martina Fischerová, která podle svých slov vždy nějaký ten trendový prvek do tradičních vazeb propašuje. Ráda vytváří originály (stačí přece kytici pěkně zabalit anebo jednoduše přizdobit) a stále se snaží mít v obchodě alespoň jedno velké a několik menších moderních aranžmá na ukázku. Inspiraci sbírá i v zahraničí – návštěvu květinářství nevynechala snad ani na jedné ze svých cest do ciziny a v knihkupectvích pátrá po knihách a časopisech.
Od Kytiček k Blooms
Původním záměrem Martiny Fischerové bylo postupně vybudovat síť obchodů, zaměřit se na zákazníka z ulice a nabídnout mu nové materiály a trendy. Praxe však ukázala, že ten velké zakázky nepřinese a navíc stojí spíše o klasiku než o moderní styl, který ji nejvíce baví. Podnikání proto pomalu nabírá nový směr – z klasické prodejny by měla postupem času vzniknout značka. Z fyzické osoby samostatně podnikající se stává společnost s ručením omezeným a Kytičky se pomalu proměňují na Blooms. "V Praze už je totiž několik květinářství, jež mají v názvu slovo kytičky. Dřív se mi to pojmenování zdálo roztomilé a domácké, ale teď už bych se chtěla odlišit," odůvodňuje nový výběr značky i loga firmy Martina Fischerová. Současným trendem jsou spíše cizojazyčné názvy a i když u nich hrozí riziko, že jim ne každý porozumí, ty dobře vybrané působí lépe než české. Počítá se i s dalšími prvky firemní identity – zhotovení logotypu, vizitek, internetových stránek, tašek a podobně je jen otázkou času a financí. Možná se časem uplatní i majitelčiny zajímavé nápady, jako je například instalace webové kamery přímo do prodejny. Zákazník tak bude moci vidět, jak kytice a aranžmá vznikají. A ani jinak nepřijde zkrátka. Profesionální přístup je v květinářství Blooms samozřejmostí a jakýkoli zákazník pánem. Jednotlivá roční období, Vánoce, Velikonoce a další svátky jsou chápány jako příležitost změnit výzdobu a celý styl prodejny. Každý rok se snaží vymyslet něco jiného, tyto Vánoce to například bylo rozdělení obchodu do jednotlivých barvených sekcí se spojujícím prvkem v podobě přírodních materiálů (zejména kůry, šišek a mechu) doplněných trendovým leskem a třpytem ozdůbek, kamínků a drátků. Venku před vstupem snad pokaždé najdete nějakou zajímavou dekoraci. Přitom nemusí jít o žádný nákladný materiál – síla je přeci v jednoduchosti a nápadu.
Ani tím ale výčet způsobů, jak Blooms lákají nové zákazníky nekončí. Další z nich Martina Fischerová vyzkoušela nedávno – využila historické prostory domu, ve kterém její květinářství sídlí a připravila pro všechny zájemce malou prodejní výstavu vánočních dekorací. Nechala vyrobit pozvánky a distribuovat je po širokém okolí. Na neúspěch si rozhodně nemůže stěžovat. A už rodí se další nápad. Vystěhovat celé květinářství ven a ukázat zákazníkům, jak to v obchodě chodí, přece stojí za námahu. Ani charita není pro květinářství Blooms cizím pojmem. Vloni na podzim věnovali své kytice do dražby, jejíž výtěžek byl věnován dětské chirurgii fakultní nemocnice Bulovka.