V loňském a předloňském roce se skupina pracovníků VŠÚO Holovousy, s. r. o. aktivně účastnila velmi zajímavého projektu v rámci Operačního programu vzdělávání a konkurenceschopnosti vypsaném Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy. Partnerskými institucemi byly vybrané vzdělávací instituce. Smyslem tohoto projektu bylo propojení výzkumných a vzdělávacích institucí za účelem vývoje nových forem výuky a popularizace ovocnářství mezi studentskou veřejností.
Jedním z hlavních výstupů bylo vypracování edice výukových modulů pro všechny vzdělávací stupně, tak aby odpovídaly charakterem zpracování cílovým skupinám uživatelů podle jejich věku. Kromě potřeby vystudování pedagogického minima u tvůrců, kteří neměli pedagogické vzdělání, byla součástí projektu i odborná část zaměřená na pracovní cesty do zahraničí za účelem monitoringu vzdělávacích systémů. Jedna z těchto cest mířila i do trojice zemí Blízkého východu. Hlavním cílem v této trojici zemí byl Izrael, neboť v jeho případě se jedná o zemi kulturně spjatou s Evropou a s obecně velmi vyspělým vzdělávacím systémem a též zemi, která je na vysoké úrovni z hlediska vědecko-výzkumných aktivit i v ovocnářství. Současně byly navštívené i instituce v Palestině a Jordánsku, tedy v místech, které jsou v bezprostřední geografické blízkosti Izraele. Naopak ty jsou inspirativní z jiného náhledu, kdy se jedná o země převážně muslimské, nacházející se v oblasti, kde se prolínaly dějiny tří velkých monoteistických náboženství a základy vzdělávacího systému jsou odvozené od britského systému. Termínově byla cesta uskutečněna v jarním období. Paradoxně v konkrétním čase pobytu nás překvapilo počasí. Ačkoliv se jedná o oblast, která je z českého pohledu vyloženě jižní, počasí bylo neobvyklé tím, že v polovině dubna jsme tu zažili i teploty kolem bodu mrazu, sněžení a silné deště v pouštích oblastech, zatímco u nás bylo jaro v plném proudu.
Text a foto: Ing. Jiří Kaplan, Ing. Aleš Matějíček, PhD.
Celý text článku naleznete v tištěné verzi časopisu Zahradnictví č. 2/2016.