Z českých, moravských a slezských polí co nejrychleji na stůl zákazníků. Tuzemská zelenina by měla urazit co nejkratší vzdálenost, aby se k lidem dostala čerstvá. Zatím se to daří především u chřestu, který v sezóně nabízejí i velké obchodní řetězce, a dostane se tak k velkému množství spotřebitelů. Nejlepší prodejce českého chřestu dnes v Národním zemědělském muzeu ocenil ministr zemědělství Miroslav Toman.
(MZe) „Dlouhodobě podporujeme pěstování ovoce a zeleniny. Stejně důležitá jako podpora pěstování je ale i podpora prodeje, protože pokud naši zemědělci nebudou mít možnost, jak dostat své produkty k zákazníkům, je veškerá jejich snaha zbytečná. Dnes jsme ocenili největší prodejce tuzemského chřestu, byl bych ale rád, kdyby nezůstalo jen u této jedné komodity, ale aby obchodníci nabízeli v co nejvyšší míře zákazníkům i další produkci našich zemědělců,“ řekl ministr zemědělství Miroslav Toman.
Upřednostnění lokální sezónní zeleniny, ale také ovoce, má podle ministra mnoho výhod pro zákazníky, ale také obchodníky. Produkty z našich polí se k zákazníkům dostanou rychleji, a jsou tedy čerstvější, zachovají si tak více prospěšných látek. Mohou se také sklízet v ideálním stupni zralosti, protože do prodeje jde toto zboží okamžitě.
Pozitivní dopady má nákup lokálních produktů i na další oblasti. Více polí se zeleninou či více ovocných sadů znamená také větší biodiverzitu krajiny a rozvoj našeho venkova.
„Za pouhé tři roky narostl podíl prodeje českého chřestu z pultů obchodních řetězců z 60 na 90 procent prodaného objemu. Jde přitom o naši ikonickou zeleninu, která se na dlouhá desetiletí z českých polí vytratila. Její návrat je jedním z rostoucí řady příkladů fungující spolupráce zemědělců a obchodních řetězců. Jsem rád, že se našel odvážlivec, který se rozhodl vrátit chřest na česká pole – a že obchody naučily lidi chřest nakupovat i přesto, že na něj nebyli zvyklí. Příběh českého chřestu je inspirativním příkladem spolupráce, která zvyšuje dostupnost českých potravin na pultech. Pevně věřím, že podobných příkladů bude rychle přibývat, protože zákazníci mají o kvalitní české potraviny velký zájem,“ uvedl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza.
Ministerstvo zemědělství (MZe) oslovilo s žádostí o zaslání údajů o prodeji českého chřestu 13 největších obchodních řetězců v České republice. Zaslané údaje ověřilo s tuzemskými dodavateli chřestu. Ocenění pro nejlepší prodejce dnes z rukou ministra zemědělství přebrali zástupci společností Kaufland, Lidl a Billa. MZe plánuje v budoucnu ocenit prodejce i v dalších kategoriích ovoce a zeleniny.
Největším pěstitelem chřestu v ČR je společnost Český chřest. V letošním roce byla jejich produkce 240 tun, z toho 225 tun prodala zákazníkům prostřednictvím obchodních řetězců.
Do Čech se chřest dostal v průběhu 18. století a pěstoval se především na Moravě, nejvíce se jeho pěstování rozšířilo v Ivančicích. Český chřest byl dodáván na císařský dvůr ve Vídni, do Německa nebo do Říma. Pěstování chřestu se omezilo v období obou světových válek, kdy bylo nutné zajistit výživu obyvatelstva, především obilovinami. V Ivančicích se konají od roku 1994 Slavnosti chřestu. V 90. letech minulého století Nizozemci obnovili tradici pěstování chřestu na Mělnicku, produkci chřestu následně vyváželi do Evropy. Od roku 2012 vlastní firmu čeští majitelé.
Sklizeň chřestu začíná ve třetím roce po výsadbě. Sklízí se od dubna do června do speciálních košů nebo přepravek, které se ještě na poli dávají do nádrží s chlazenou vodou. Po zchlazení se chřest přepraví na posklizňovou linku, kde se nejdříve šokově zchladí a následně třídí podle délky, průměru, barvy a tvaru. Do 24 hodin po sklizni by měl být chřest u zákazníka.