16.09.2003 | 07:09
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Tam, kde hovoří rozum

Při poslechu přednášky anglického poradce Ian Boardmana dne 4. 2. v Obříství se mi před očima odvíjel vzpomínkový film na zahradnická centra v Lodži a okolí (Polsko).
Dvě z nich vypadala jako vzorová ukázka k přednášce.

Přednášená teorie se zde proměnila v praxi. Menší ZC (Zahradnické centrum) se nachází v těsné blízkosti botanické zahrady v Lodži (Zahradnické centrum Botanická zahrada) a druhé, velké na křižovatce u Sosnowiec. Za vzkvétajícími centry stojí usměvavý Mgr. Ing. Andrzej Tracz, se kterým se mohli někteří naši školkaři setkat ještě v době, kdy po 25 let vedl pokusnou stanice Nowy Dwór, která spadala pod výzkumný ústav ve Skierniewice.
Andrzej Tracz se představuje
Andrzej Tracz po vysokoškolském studiu nastoupil do výzkumného ústavu ve Skierniewice, kde se seznámil s obsáhlou problematikou a nakonec skončil jako vedoucí pokusné stanice Nowy Dwór. Během těchto 25 let několikrát pracovně navštívil země Evropy, ale dostal se i do školek ve Spojených státech amerických, kde, jak sám vyprávěl, jeho dobrá znalost angličtinu (podle kolegů a zahraničních partnerů) mu nebyla nic platná. Ve Spojených státech se zdokonalil nejen v angličtině, ale daleko větším přínosem mu byly nové možnosti, které se před ním otevřely. Nový přístup k zákazníkovi, nabídka služeb a servisu a mnoho dalších věcí, které v té době nebyly v Polsku běžné.
Vrátíme se do jeho „hlubokého mládí“, kdy v roce 1974 zakoupil několik hektarů půdy bez jasného úmyslu, jak s nimi naloží. Teprve v posledních letech začíná tento počinek zúročovat. Na 5 ha ploše vybudoval moderní ZC, které obstojí i ve velmi silné konkurenci spojené Evropy a na 50 ha pěstuje školkařský materiál, který prodává ve svých obchodech.
Tím se dostáváme k poslední kapitole jeho života. Plně si uvědomil, že našel svoje místo v marketingu – zahradnické centrum se servisem, který zatím není v Polsku běžný. V centru nejen prodává rostlinný materiál, ale vše potřebné od semínka až po rýč, chemii, boudu pro psa nebo laťky na plot, ale také se spolupracovníky poskytuje rady a podává pomocnou ruku hobby pěstitelům, projektují …Vedle obchodních činností nabízí i klidné místo k posezení a občerstvení ve vysoce estetickém prostředí. Kvalitní sociální zařízení se bere jako samozřejmé.
Zahradnická centra
Dvě ZC a přece každé jiné. V úplných začátcích se zaměřil na květiny a okrasné dřeviny, dnes se sortiment přece jen změnil. Menší ZC se nachází skoro ve středu Lodže vedle botanické zahrady, kde na ploše 3000 m2 nabízejí především sezónní zboží, které doplňují trvalky, novinky včetně doplňkového zboží. Městské centrum přináší „rychlé peníze“. Uvědomil si, že městský člověk s bytem nebo malým balkonem či terasou potřebuje jiné zboží než obyvatel vilky nebo celoročně obývané chaty. Stejně jako u nás i v Polsku vyrostly nová města „amerických typů domů“, která vyžadují ozelenění a úpravu terénu. Pro městského zákazníka připravuje kolekce mladých malých rostlin, pro příměstského větší dražší rostliny.
Při výběru pracovních sil vsadil na mladé posluchače nebo absolventy univerzit. Přesto, že v Polsku je více než 3 mil. nezaměstnaných, je velmi obtížné sehnat dostatek kvalitních pracovníků (jak obdobné s naší situací). Vysokoškolští praktikanti většinou zůstávají i po ukončení školy pracovat v ZC, kam přinášejí nové myšlenky a poslední poznatky z pěstitelských technologií nebo ochrany a šlechtění. Projektování je samozřejmostí. Vsadil i na znalost jazyků a tak mnohým platí poměrně drahé intenzivní jazykové kurzy.
Zajímavý je i rozdělení pracovní doby. V sezóně pracují na dlouhý týden, v meziobdobí pobírají plný plat a mají volno, které převyšuje odpracovaný čas, pouze nejnutnější obsluha je plně zaměstnaná.
Zahradní centrum Sosnowiec
Hlavní pěstitelská a obchodní činnost je koncentrována do Sosnowiec, které se nachází 45 km od Lodže. Zahradní centrum se rozkládá na ploše 5 ha včetně kontejnerovny (0,5 ha). Před šesti lety došlo k výrazné ekonomické změně a v těsné blízkosti neatraktivního pozemku byly vybudovany dvě hlavní dopravní tepny sever – jih, východ – západ. A tak se z neatraktivního místa stal lukrativní pozemek.
Po vypracování podnikatelského záměru si Andrzej pozval konzultanta z Anglie, aby s ním prodiskutoval svoje možnosti. Zhodnocení zahraničního experta bylo zdrcující. Vzdálenost od městského centra je příliš velká (optim. vzdálenost do 15 km, maxim. 20 – 25 km), půda je těžká, nevyhovující, místo neznámé, peníze chybějí … Podtrženo a sečteno – místo a záměr nemají neději na úspěch.
Přes negativní posudek se Andrzej dal do budování. Během krátké doby postavil základní budovy ZC – prodejnu, dům s kanceláří a „kongresovou místností“, sklady, malý skleník a fóliové tunely na zazimování choulostivějších rostlin, italské stínoviště, kontejnerovnu s kapkovou závlahou, vodní rezervoár … vedle toho vzorovou zahradu se širokou nabídkou rostlinného materiál, ale i ozelenil a upravil prostor pro doplňkový prodej.
Stal se aktivním členem Asociace polských školkařů od kterých nakupuje 5 až 7 % produkce. Na začátku podnikání se spojil se jejich 20 členy a pomocí jejich kapitálu budoval centrum. Jak sám říká …“ když jsou peníze, je vše jednoduché“, ale on ty peníze neměl a přece podnikal.
Nabízené služby a servis
V době stavby ZC v Polsku neexistovaly služby, to byla jeho parketa a tu nejen zavedl, ale i posílil kolektivem pracovníků. Každou sobotu tato skupina poskytuje rady a pomoc zákazníkům. Poskytované služby se staly dokonalou reklamou, která přiváděla a přivádí další zájemce. Pro posílení pozice se spojil s místním tiskem, rádiem a televizí. Lidé se naučili do centra chodit a trávit zde volný čas. Pro lepší podchycení klientů pořádají se zde výstavy různých druhů květin od jarních cibulovin až po podzimní, ale také ovoce a zeleniny, výstavy zvířat, organizují opékání masa, nabízejí množstevní slevy nebo nákup za minimální ceny na určité rostliny, pořádají výhodný prodej kolekce rostlin, přednášky …
Při zrodu ZC stálo 20 školkařů, dnes spolupracuje se 60 a to tak, že mají společný prodej, který zajišťuje široké spektrum rostlinného materiálu ve všech velikostních kategoriích. Vedle tuzemské produkce nakupuje i zahraniční výpěstky, především roubovance, vysoké, vzrostlé rostliny.
Již při budování ZC myslel na budoucnost. Centrum musí být nadčasové jak velikostí, tak sortimentem, ale i službami. Jejich zboží odebírají ze 75 % soukromníci. Z nich 25 – 50 % tvoří zahradní a krajinní architekti a 10 % pracovníci z veřejné zeleně. Podíváme-li se blíže na prodej v západních zemích vidíme, že ze 100 % pouze 17 % připadá na rostlinný materiál. V jejich centru ze začátku připadalo 70 % na rostlinný materiál a 30 % na ostatní, dne s se poměr posunul k poměru 1 : 1.
Kontrola musí být
Všechno zboží je označeno kódem, takže při případné reklamaci se rychle zjistí z čí matečnice materiál pochází, zda je z tuzemské provenience nebo ze zahraničí. Kód doplňuje latinský název, základní pěstitelské informace a původ materiálu.
V sezóně zaměstnává 50 až 60 pracovníků, během zimy se počet sníží na 15 – 20.
Doprovodná zařízení
Vzhledem k dopravní dostupnosti bylo základním předpokladem velké, kvalitní parkoviště, které dnes vypadá jako park. Záhony jsou lemovány betonovými pražci, kterých použil 5000 kusů. Jak sám říká, peníze musel shánět, jak se dalo, nebo naopak kupovat výhodně. Jednou akcí byly i tyto betonové pražce, které sám pomáhal vytahovat z likvidované vlakové a tramvajové trasy. Kus za 1 zl.
Oazu klidu a pohody najde znavený návštěvník v kavárničce, která na každého dýchne elegancí a útulností. Celé zařízení interiéru až po poslední misku, ubrousek a lampu zařizovala manželka Andrzeje Tracze, civilním povoláním lékařka. Zde se snoubí Muchův list révy vinné se sklem a porcelánem. Základní motivy se opakují všude. Po návštěvě a nákupu v ZC doporučujeme zaskočit si na kávu a jablkový koláč, který je každý den čerstvý a vynikající.
Rodinný podnik
Hlavou podnik je Mgr. Ing. Andrzej Tracz, jeho žena, lékařka, vytvořila neopakovatelnou atmosféru kavárny. Syn Tomek, který končil univerzitu má na starosti techniku v ZC a obchod, Marysz ka, která ještě studuje, ale již se plně zapojuje do chodu podniku, projektuje a pomáhá v poradenské službě, stejně jako její přítel.
O čem Andrzej sní
Ve snu před sebou vidí velký moderní skleník, kde by pěstoval choulostivé rostliny, přál by si mít vlastní OBI, kde by mohl nabídnou kompletní sortiment se všemi službami – poradenstvím, projekcí, realizacemi, údržbou, servisem …Rád by se více přiblížit přírodě.
Chtěl by, aby všechna profesní seskupení pracovala dobře a starala se o polské producenty. Spolupracuje s polskými školkaři, vybudoval Asociaci Garden Center v Polsku, která měla v září 2002 60 členů, což představuje 10 % ZC zemi. Jednou by rád centrum přestěhoval na větší plochu s kvalitní zeminou. Tento sen má pouze jeden háček – cena půdy se v Polsku vyšplhala na neuvěřitelných 200 000 EUR za hektar (září 2002). Vyhlédnuté místo patří mezi velmi drahé i v rámci EU.

Polsko je země veliká s mnoha možnostmi. Najdete zde podniky malé i velké, vynikající i takové, která jakoby se nacházely na začátku dvacátého století. Proto neposuzujte podle jednoho náhodného. Za poslední dva roky jsem měla možnost navštívit několik polských podniků. Mnohé převyšují tak opěvované holandské. Vím, byly vybrané, vynikající, byly takové z kterých si můžeme vzít vzor.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down