10.12.2003 | 10:12
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Regionální speciality jsou naše šance, míní jihomoravský vinař

Desetileté narozeniny oslavila letos firma Vinselekt Michlovský z jihomoravských Rakvic hlavně prací. Vinařský podnik, dnes již proslulý osobitými špičkovými víny, se snažil využít poslední šanci k rozšíření vinic, podobně jako ostatní pěstitelé vinné révy. Rekonstruoval také zpracovatelský závod a vytvořil si tak zázemí pro dvojnásobnou produkci vína oproti současnému zhruba jednomu milionu litrů.

Vinselekt Michlovský zpracovává hrozny ze svých zhruba 130 hektarů vinic položených ve velmi cenných lokalitách Velkopavlovické a Mikulovské vinařské oblasti. Současně má smluvní dodavatele v Mutěnické oblasti, kteří révu pěstují pod kontrolou firemních specialistů. Tři roky po sobě vysadila rakvická společnost, která má také vlastní šlechtitelskou stanici, téměř dvacet hektarů nových vinohradů, posledních zhruba pět hektarů plánuje ještě na příští jaro, tedy těsně než vstoupíme do Evropské unie.
„K vysazení vinohradu nestačí mít jenom peníze, ale musí být vyřešené pozemkové vztahy a v tom jsou největší zádrhele. Letos nastal v tomto směru určitý posun, bylo to však na poslední chvíli. Urychlení pozemkových úprav mělo přijít už před deseti lety,“ lituje docent Miloš Michlovský.
Šlechtitel, pěstitel i zpracovatel v jedné osobě se věnuje rovněž produkci biovína. Perlou mezi jeho vinicemi se stane ta, kterou teprve založí příští rok zjara v ekologicky panenské přírodě mezi Klentnicí a Milovicemi. „Konečně se nám podařilo vyřešit vlastnictví u pozemku, který se nachází v úžasné biosférické rezervaci, kde se nic jiného nepěstuje. Kolem jsou jen lesy a křoviny,“ dokresluje vinař. Plánuje, že do vinohradu s bioodrůdami na Pálavě by jednou mohl zvát milovníky skvělých vín na poznávací exkurzi.
Miloš Michlovský, který vsadil nikoli na kvantitu, ale na jedinečnost a tu nejvyšší kvalitu vín, je přesvědčen, že tuzemští vinaři uspějí na našem trhu i v zahraničí s vysoce jakostními víny a regionálními specialitami. „Chardonnay a Merlot znají všude. Jinde ale nemohou nabídnout Pálavu nebo Aurelius. To si však naši vinaři uvědomili pozdě. Často vysazovali hlavně módní odrůdy, snad budou na originální odrůdy typické pro náš kraj více myslet při obnově vinic,“ doufá Michlovský. Sám umí výjimečnost svých produktů zvýraznit – například s pomocí hvozdíku pálavského, zobrazeného na etiketě vín řady Vinum Palaviense: „Tuto rostlinu můžete najít jen na Pálavě, je tedy jedinečná, stejně jako naše vína, která jsou přísně vázaná na tuto lokalitu.“
Z roční produkce Vinselektu zhruba milion litrů vína se přibližně tři čtvrtiny plní do lahví. Jestliže zastoupení modrých odrůd bylo dříve kolem pětiny, v současnosti se pohybuje mezi 40 až 45 procenty. „Tento poměr je optimální. Boom červených vín nemůže pokračovat donekonečna. Už nyní jejich rozvoj stagnuje a určitě tomu napomohly poslední výborné ročníky, kdy bílá vína z vyzrálých hroznů jsou harmonická, měkká. A samozřejmě se projevují i dokonalejší technologie při zpracování,“ zdůrazňuje vinař, který uplatňuje nejmodernější postupy řízeného kvašení.
Zhruba čtvrtinu zboží prodává Vinselekt Michlovský, od letošního června akciová společnost, prostřednictvím tří řetězců – Ahold, Tesco a Globus. „Většina vína směřuje do špičkové gastronomie. Jen menší procento dodáváme do vinoték,“ uvedla obchodní ředitelka Dagmar Kovaříková. Jihomoravská firma má distribuční sklad v Kladně a objednávky cateringových společností a restaurací vyřizuje do 24 hodin. Zatím jedinou zemí, kam nyní vyváží, je Slovensko. „Chceme se uplatnit také na německém trhu a v USA. Naše vína jsou pro tamní zákazníky kuriozitou. V USA již máme sjednaný odbyt, ale není jednoduché vyřídit všechna potřebná dovozní povolení,“ poznamenala obchodní ředitelka. Cestě moravských vín na americký trh napomáhá i politika. Firmu Vinselekt totiž oslovil obchodník – Čechoameričan - poté, co vypukla válka v Iráku a Američané na protest proti postoji Francie přestali pít její vína.
Letošní investice do technologie zpracování v rakvickém závodě dovolí podle jeho majitele zvýšit také produktivitu práce. „Umožní nám to nabízet špičková vína za příznivou cenu, a to se určitě odrazí v odbytu,“ očekává Miloš Michlovský. Součástí marketingu jeho vinařství jsou i exkluzivní nabídky, jako sběratelská kolekce, zahrnující omezenou partii lahví, na jejichž etiketách je obraz významného českého malíře.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down