03.03.2004 | 10:03
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Nová kupní síla Zahrady Čech

Po nástupu Bauhausu, Obi a řetězců hyper- či supermarketů na náš trh, mnozí lomili rukama nad zánikem zahradnického prodeje. Vše na jednom místě, ceny někdy více než příjemné (pro zákazníka), s trochu pokulhávající kvalitou, díky neodborné péči nebo laxnímu přístupu personálu k rostlinnému materiálu.

V prvním momentě s předpoklady opravdu začaly naplňovat, ale jak ukazuje dnešní doba nejen u nás, ale i na západě, nastává pomalý odklon od nákupu v těchto řetězcích. Možná, že i toto se podepsalo na výstavě Zahrada Čech, která letos dosáhla nebývalé návštěvnosti - 121 000 platících hostů, během prvních dvou dnů jich výstavištěm prošlo rekordních 42 000.
Možná, že ke zvýšenému počtu koupěchtivých zákazníků napomohl loňský nešťastný „mokrý“ rok, který se negativně projevil i na vegetaci, stejně tak jako tento letošní – pro změnu neobvykle suchý. Během zimy došlo k silnému výpadku vegetace a tak zahrádkáři jakoby chtěli vše napravit a holá místa svých zahrad osadit.
Jak se nakupovalo
Prodávají byli spokojeni, stejně tak jako zájemci o poslední novinky. Vzestup tržeb jsme konzultovali s několika prodejci –semenáři, kteří měli stejné postřehy.
Před několika lety se nakupovalo ve velkém (semena i školkařský a doplňkový materiál). Bylo to způsobené nedostatkem a později naopak přetlakem například nových, neznámých někdy až tajuplných a zázračných odrůd. Nákupní košíčky přetékaly barevnými sáčky. Letos se nakupovalo cíleně. Zájemci šli po novinkách, které byly někde mediálně představeny. Počet sáčků se snížil, ale celkový finanční objem se zvýšil. Zde se především projevil vliv reklamy, i když v některých případech nepřímé. Mimo jiné vyhrál ten, kdo letos nabízel česnek.
Stejný zájem byl o okrasné výpěstky, kterých se v určitých druzích nedostávalo.
Dilema prodejců
Mám či nemá jít prodávat na výstavu? Vždyť jsem velkovýrobce, tak nepůjdu na takový jarmark. Samozřejmě mají pravdu, ale jak statistika dokazuje, ano, je to místo „malých velkých kšeftů“. Vždyť velkovýrobce nebo specialista produkuje dnes již běžně výrobky – rostlinný a doplňkový materiál jednak pro další velkopěstitele, velkoodběratele, ale stejnou roli začínají hrát i drobní zákazníci. Proto většina z nich nabízí jak profi, tak i hobby balení. Výstavy jsou stále, jak se zdá, dobrou příležitostí k prodeji.
Zajímavosti a novinky
Ve středu pavilonu A vyrostl strom plný barevných jablek, který doplňovaly ukázky produkce členů Ovocnářská unie ČR, která se opět po několika letech na výstavu vrátila. Velmi zajímavé však byly vzorky novošlechtění jablek a hrušek z Výzkumného ústavu ovocnářského z Holovous. Mezi vystavenými plody jablky byly i ty, které se umístily na předních místech pozdní jarní degustace.
CZ Fruit – odbytové ovocnářské družstvo prezentovalo prodejní zboží, stejně tak jako MoravoSeed z Mikulova nabízel zeleninu a vlastní šlechtění ve vysoké kvalitě (jeden z mála, který prodával česnek).
Pavilon B patřil semenářům a biologické ochraně. Mezi novinkami firmy Seva-Flora, s. r. o., pro rok 2003/2004 jste mohli nalézt poloraný zelenožlutý zahradní fazol keříčkový ’Radka’, vhodný pro zahrádkáře, ale i pro průmyslové zpracování nebo poloraný fazol zahradní tyčkový ’Milka’ s tmavě fialovým, středně dlouhým luskem,. který je určen na sklizeň suchého semene. Svou výraznou barvou je vhodný i pro floristické účely. Pro zpracování na kečupy a protlaky, pro jednorázovou sklizeň se hodí polní rajče keříčkové ’Homer’ s oválnými, pevnými, masitými plody. Naproti tomu pro rychlení je vhodné rané až polorané rajče tyčkové odrůdy ’Orfea’ F1 s plody pevnými, středně velkými, odolnými k praskání a na přezrávání. Poloraná odrůda rajčete keříčkového ’Patria’ ve určena pro polní pěstování. Plody jsou středně velké, kulaté, pevné, dobře odolné proti otlakům. Násad plodů je rovnoměrná. Sklizeň je postupná. Vegetační doba od výsevu do sklizně prvních plodů je 95 až 100 dní.
Změna klimatu možná nahraje i pěstování paprik, které se přesunou z vytápěných a nevytápěných krytých ploch na volné. Paprika zeleninová ’Dorota’ F1 je volným pokračováním restringované odrůdy ’Dora’ s vylepšenými vlastnostmi. Její předností je rezistence proti napadení tobamovirem pathotyp Po. Raná hybridní odrůda papriky zeleninové ’Lubica’ F1 je určena k rychlení a rostliny vyžadují vyvazování.
Do jiné skupiny patřila i nová závlaha pro menší pozemky, skleníky, květináče a truhlíky – pro drobné pěstitele. Jednoduchý, účelný princip Troph Blumat, bez potřeby elektrické energie se postará o plochy v době vaší nepřítomnosti. Systém pracuje zcela automaticky na principu vzlínání vody.
Kdo vybírá, najde
Vedle kvalitní nabídky se každý setkal s mnoha výrobky pochybné kvality, ale od toho jsme samostatné myslící jednotky, abychom si vybírali.
Potravinářský pavilon H by se mohl částečně zařadit do úhlu našeho zájmu, protože pro některé výrobky byly použity produkty zahradnického oboru – koření, pekařské výrobky, cukrovinky, sušené ovoce, ale i destiláty, v jejichž základu se skrýval nejeden plod našich sadů a léčivky z našich plantáží. Snahy mnohých likérníků jsou značné, zaměřené na nápoje lahodné, ale druhá Becherovka to stále není.
Doprovodné programy
Soutěž Příroda čaruje, zahrádkář zírá byl již 11. ročníkem s 182 kuriozitami. Jakoby se tykve domluvily, kam se schovat. Jedna byla v košíku, druhá v bedničce nebo vězela v obruči.
Podzim přináší i mnoho nápadů na zpracování ovoce, které se letos stalo základem soutěže o Nejchutnější ovocné víno či domácí likér, kde se soutěžilo v několika kategoriích (nejchutnější višňovka, nejlepší obal, nejlepší ovocné víno, likér apod.).
Houbařské soutěži nepřálo počasí, ale i tak se našlo několik úspěšných „hledačů“.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down