04.01.2005 | 06:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Franchising vstoupil i do květinářské sféry

Vývoj a rozšiřování typizovaných floristických maloobchodů se stává skutečností. Jejich prudký nárůst lze pozorovat v evropských zemích, největší ve Francii a Německu, ale objevují se i tam, kde byly nedávno neznámým pojmem.

Do života vstupují nové pojmy a nám nezbývá, než se s nimi seznámit a osvojit si je. Jedním z nich je i franchising [frenčízink]– což je bezpečnější podnikání pro malé a střední podnikatele. Daní za franchising jsou pravidelné odvody ze zisku. Franchisor je ten, kdo půjčuje již zavedenou, ověřenou značku a přináší know-how podnikateli, který může rychleji a bezpečněji podnikat s minimálním rizikem a malým objemem peněz. Cesta k prosperitě je kratší.
Ten, kdo přistoupí na tento způsob spolupráce může realizovat svoje sny a přitom nepotřebuje na rozjezd takové množství finančních prostředků a námahy. U malých podnikatelů klesá riziko o 80 %. Například ve Velké Britanii při běžném způsobu podnikání dochází po pěti letech u 7 % ke krachu. Podniká-li se na principu licence, která se podepisuje na pět až 20 let, dochází ke dlouhodobému podnikatelskému „manželství“ s mnoha neduhy.
Každé dva roky vypracovává Holandská květinářská kancelář (HKK) přehled o květinářském sektoru. Podle odhadů se očekává, že obchod s holandskými květinami dosáhne v roce 2007 6 bilionů eur a v roce 2012 by to již mělo být 7,4 bilionů eur. Údaje jsou založeny na ekonomických rozborech 26 zemí, které dohromady nakupují 97 % holandské produkce.
HKK se také zabývá různými druhy obchodů a distribučními kanály (multikanálů) a cestami, kterými dodavatelé nabízejí produkci svým zákazníkům.
Největší růst byl zaznamenán v maloobchodní síti právě u franchisingového typu.

Francie
Ve franchisingovém prodeji má prvenství Francie. Během několika málo let se počet franchisingových obchodů zvýšil více než desetinásobně a to v každé skupině typizovaných obchodních jednotkách. Vedoucí skupina má více než 300 obchodů, což představuje nejméně 10 % všech květinářství. Velikost a obrat každého francouzského franchisingového obchodu vysoko převyšuje běžný průměr.
Skupina Le Jardin des Fleurs patří mezi nejstarší francouzské franchisingové obchody, které pracují od roku 1987 a nyní mají 90 členských poboček. Roční obrat představuje 660 000 eur, průměrná plocha obchodu je 150 m2 a zaměstnávají pět zaměstnanců. Mají otevřeno sedm dní v týdnu.
Rapid’ Flore byl založen v roce 1995 a vlastní 120 obchodů s průměrným ročním obratem 320 000 eur. Průměrná plocha obchodu je 100 m2 a počet zaměstnanců se pohybuje od tří do sedmi. Jejich předností je velká nabídka kytic umístěna před obchodem za nejnižší ceny.
Monceau Fleure byla založena v roce 1998 a dnes má 54 obchodů. Průměrný roční obrat je 847 000 eur, velikost obchodu je 100 m2 a počet zaměstnanců je od šesti do deseti. Telefonní objednávky vyřizují do 90 minut.
Oya/Arum pracuje od roku 1997 ve 65 obchodech. Roční obrat je 230 000 eur, velikost obchodu je 80 m2 se dvěma zaměstnanci. Jejich silnou stránkou je elegantní a současná floristická práce v moderním obchodu za velmi příjemnou cenu.
Un été la campagne má 19 obchodů a byla založena v roce 1998. Roční obrat představuje 250 000 eur, velikost obchodu 70 m2 se dvěmi až třemi pracovníky. Vyznačují se jednoduchými přírodními kyticemi v dobrém technickém zpracování.

Německo
V Německu hraje prim v květinářském sektoru Blume 2000. Tato skupina zásobuje okolo 20 milionů zákazníků ve vlastních filiálkách, franchisových obchodech a pomocí Internetu. Začátky Blume 2000 spadají do roku 1974, kdy začínaly s několika vlastními obchody v Hamburgu.
Okamžitě po pádu berlínské zdi se obchody přesunuly do východního části Německa a do jednoho roku se otevíraly již první franchisingové filiálky. V současné době má více než 185 poboček, 80 franchisingových partnerů, 850 zaměstnanců a roční obrat vyšší než 110 milionů eur. Regionální sklady umožňují dodávky do jedné hodiny, takže ultrakrátká skladovací doba zaručuje rychlé zákaznické dodávky s garancí sedmi dnů na čerstvý rostlinný materiál.

Norsko
V Norsku je poměrně málo nezávislých floristických obchodů, které zajišťují dodávky na velké vzdálenosti, čímž se zvyšují i náklady. Za těchto okolností jsou ekonomická měřítka a objemy extrémně relevantní. Silnou konkurenci vytvářejí 1300 nezávislým floristům supermarkety a typizované obchody, které tak ztrácejí svůj operační prostor.
20 Master Gronn patří mezi nejstarší obchody a dnes pracuje se 65 pobočkami. Dalších 175 prodejen a filiálek tvoří menší obchodní skupinu.

Nizozemsko
V zemi se vyskytuje mnoho možností pro práci nezávislých floristů, kteří si zde vytvářejí svůj vlastní systém. V regionálním měřítku se vykytuje určitý počet floristických poboček, které dosáhly jistých úspěchů pomocí centrálního nákupu a spoluprací skladu a inzerce.
The Green Room je prvním národním typizovaným květinářským obchodem s šesti pobočkami v různých částech země. Koncept je založen na franchisingovém partnerství a originalitě organizace Fleurop Interflora, která má dnes v Nizozemsku 1400 členů. Předpokládá se, že v roce 2005 bude mít 100 franchisingových partnerů.

V české republice existuje Český katalog franchisingových firem, který nabízí 20 firem. Věříme, že během krátké doby se mezi nimi objeví i firmy ze zahradnického sektoru a katalog bude moci posloužit našim začínajícím obchodníkům – floristům a květinářům.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down