16.02.2006 | 10:02
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Happy monday v Metamorphosis

Belgičan Benjamin Claessen se rozhodl před šesti lety otevřít květinářství v Haštalské ulici v Praze na Starém městě. Co ho k tomu vedlo, jak si budoval klientelu, co je pro něj ve vztahu k zákazníkovi nejdůležitější a jak vidí rozdíly mezi českým a belgickým květinářstvím jsme se dozvěděli z následujícího rozhovoru.

Jsi cizinec, proč jsi otevřel svůj obchod v Praze?
Poprvé jsem navštívil Prahu v roce 1993 jako turista. Velmi na mě zapůsobila a proto se Praha stala místem, kam jsem jezdil dvakrát až třikrát do roka. První myšlenka otevřít zde obchod mi prolétla hlavou v roce 1997. Nápad postupně dozrával a v říjnu 1999 jsem se nejprve přestěhoval a v dubnu 2000 otevřel obchod. Šance na uchycení byla tehdy veliká, kvalita květinářství v Praze byla z mého pohledu hrozná.
Místo pro obchod na Starém městě bylo vybráno pro svou vyjímečnou polohu a nádhernou atmosféru, které odpovídá i stylu naší práce. Našli jsme volné prostory ve starém domě s výlohami otevřenými k náměstí. Když jsme začínali, bylo těžké najít pěkný sortiment květin v odpovídající kvalitě. Museli jsme změnit naučené zvyky zákazníků a ukázali jim, že nemusí používat jen růže, nebo karafiáty. Používáme hodně zeleně, tulipány, hvězdníky, krátké růže, kaly apod.

Čím se tedy vyznačuje styl Metamorphosis?
Na prvním místě je nejlepší kvalita. Raději prodáváme dražší květiny vynikající kvality, než levnější, kde se mnohdy o kvalitě nedá mluvit. Květiny musí být čerstvé, pokud ne, raději je vyhodím, než se je pokoušet ještě prodat. Abychom v obchodě měli květiny stále co nejkvalitnější, poskytujeme na ně každé pondělí padesáti procentní slevu. Mezi zákazníky se tato praxe těší velké oblíbenosti a nám to řeší právě ten nejpalčivější problém. Snažíme se zákazníkům poskytovat plný servis. Pokud někdo objednává kytici po telefonu, většinou už známe, co preferuje. Mnoho stálých nakupujících jsou cizinci. Mluvím pěti jazyky a myslím si, že lidé velmi ocení pokud s nimi mluvím jejich rodným jazykem. Ke každému se chováme velmi přátelsky a snažíme se dodat pocit individuálního zájmu. Personál obchodu musí tyto věci brát jako standart. Chceme, aby se u nás lidé cítili příjemně, užívali si pohody a zapomněli na stres spojený s každodenními povinnostmi.

Jaké jsou rozdíly mezi belgickým a českým květinářstvím?
Na tuto otázku se nedá lehce odpovědět. Samozřejmě belgické obchody s květinami jsou odlišné. Je zde mnohem větší sortiment rostlin, dostupnější ceny díky minimálnímu transportu a je zde zajímavější nabídka materiálů, doplňků apod. To co se nabízí v 85 procentech českých obchodů, styl jednoho květu lilie, toulitky nebo tří růží s šaterem, rozhodně nenaleznete v nabídce belgických obchodníků minimálně patnáct let. Styl vazby je mnohem avantgardnější, zkoušejí nové věci a kompozice než zde. Dalším aspektem je mnohem více příležitostí najít vhodný sortiment pro svůj obchod (květníky, balicí papíry, košíky, svíčky) tak, aby vše odpovídalo vašemu citu a stylu. Z tohoto důvodu jezdím jednou měsíčně do Belgie nakupovat. Většina zboží nakupovaného v Čechách je dobré kvality, ale pokud máme možnost nakupovat přímo od výrobců v zahraničí, volíme raději tuto možnost. Tak dosáhneme sortimentu a kvality, které tu nikdo nenabízí.

Kolik lidí Tvoří tým? Jaké jsou na ně kladeny nároky?
Na plný úvazek pracují tři lidé, a jede na částečný. Pokud se vyskytne nějaká příležitost, např. výzdoba interiéru, svatba, svátek, Vánoce nebo Svatý Valentýn, využíváme dobře vyzkoušené a vycvičené brigádníky. Lidé v týmu musí rozumět podstatě květin, mít stejný cit pro kombinace jako já, musí pracovat rychle a kvalitně. Přátelský, komunikativní přístup se schopností mluvit alespoň dvěma jazyky a vzhled jsou také důležitou podmínkou.

Udržení kvality značky je asi nejtěžší věcí. Mám pravdu?
To samozřejmě. Začínáme kontrolou dodavatelů a končíme u zákaznického servisu. Musíme dbát na udržení stejného přístupu k lidem, na který jsou od nás zvyklí z předešlých nákupů. Pokaždé, když se zákazník vrátí, je to nejlepší ocenění a potvrzení kvality naší práce.

Máš nějaký floristický vzor?
Florista, jehož práci nejvíce obdivuji je Daniel Ost. Zdá se mi, že přesně dokáže porozumět a vystihnout podstatu krásy květů a přírodních materiálů. Pozorování jeho výtvorů je srovnatelné s koukáním na dobrý film nebo čtením hodnotné knihy. Jeho kreativita a preciznost se zdá téměř dokonalá.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down